Det finns flera samverkande faktorer som gör att regummeringsföretagen vädrar morgonluft just nu. En viktig faktor är de nya EU-tullarna på kinesiska däck, en annan den nya vinterdäckslagen för tunga fordon som införs i sommar. Till det kommer också att hållbarhet och miljömedvetenhet är på de flestas läppar. Att använda en däckstomme två eller tre gånger istället för att kassera den efter bara en användning tycker nog de flesta är vettigt.
I Strömsund i norra Jämtland, glesbygd men geografiskt mitt i Sverige, har Däcknor regummerat däck i 75 år. Det hela började 1944 då Jonas Ollander startade AB Ollanders Vulk och däckverkstad. Nuvarande vd:n Magnus Elverum driver företaget tillsammans med sin far Kjell-Åke, som är ägare.
Ändå fram till för drygt ett år sedan regummerade företaget med den traditionella tekniken, där slitbanan är tillverkad genom att vulkas platt och sedan läggs på däckstommen med en skarv. Men på den stora mässan Tyre Cologne i tyska Köln för två år sedan fick de upp ögonen för den nya regummeringstekniken Ringtread från det italienska företaget Marangoni. Med Ringtread förvulkas slitbanan i en ring utan någon skarv. Man använder samma teknik som vid tillverkning av ett nytt däck, med den skillnaden att slitbanan istället vulkas på en stålstomme.
Ökad efterfrågan
Däcknor beslöt sig för att satsa på tekniken och investerade i en regummeringsmaskin från Marangoni. Det visade sig bli ett lyckokast. Idag regummeras hela åtta av tio däck med den nya tekniken. Efterfrågan ökar hela tiden och i fabriken i Strömsund ska nu olika ombyggnader göras för att öka kapaciteten från dagens 25 000 däck per år. Bland annat investeras i en ny vulkugn och en produktionslina byggs ut.
Tillväxten har framför allt skett i södra Sverige och med den nya vinterdäckslagen som blir aktuell till nästa vinter så lär efterfrågan öka ytterligare. Och överlag kommer sannolikt många av dem som tidigare köpt kinesiska däck istället välja regummering – om de inte köper nya däck.
Enligt Magnus Elverum så finns det flera tydliga fördelar med att regummera utan skarv. Rundheten av däcket ökar och risken för obalans minskar. När man regummerar med skarv blir det nämligen ofrånkomligen lite mer gummi just vid skarven, enligt Magnus och Däcknor.
Marangonis egna undersökningar visar att friktionen mot vägbanan blir mindre i ett däck som är regummerat utan skarv. Det leder till minskad bränsleförbrukning och även till minskat slitage där däcket håller längre.
- Rullmotståndet blir i snitt fem procent lägre, vilket betyder reella bränslebesparingar för åkerierna, säger Magnus Elverum.
Stommar av hög kvalitet
Däcknor köper in stommar av hög kvalitet som tillverkats av premiumtillverkare. Om stommen passerar nålsögat i inspektionen går den in i produktionen där den första åtgärden är att kratsa bort och slipa slitbanan så att ca 1 mm återstår till stålbältet. Därefter läggs en solution på som gör att det nya mellanlagret av gummi ska fästa bättre och så att stålet inte ska oxidera.
Sedan är det dags att åka in i Ringtread-maskinen. Tekniken är enkel. Den runda slitbanan spänns ut med stålarmar och träs på stommen. När maskinen med lasermätning konstaterat att den hamnat mitt på stommen släpps trycket och slitbanan tajtas åt kring stommen.
Det mest tidsödande steget i produktionen kommer sedan och är förstås själva vulkningen, där däcken under tryck vulkas i några timmar i 120 cirka grader. De sista stegen i produktionen är att däcksidorna målas och att samtliga däck trycktestas för leverans.
Ringtread-däck är något dyrare än traditionellt regummerade däck, men Magnus Elverum och hans säljare tycker ändå att det är enklare att sälja Ringtread-däcken.
- Det är en ny produkt och det finns som sagt tydliga argument för åkerierna att välja den.
Flertal olika däckmönster
Det finns både sommar- och vinterdäck från Ringtread och ett flertal däckmönster för olika användningsområden, från rena landsvägsdäck till däck för exempelvis timmerbilar och lastbilar som rullar på byggarbetsplatser. Än så länge säljer Däcknor flest vinterdäck.
Även om Magnus Elverum förstås talar i egen sak så tycker han att däckbranschen kan bli bättre på hållbarhetsfrågor.
- En stomme från en premiumtillverkare kan regummeras två till tre gånger. Om du gör det så sluter du så att säga cirkeln och miljömässigt har du tagit igen det som det kostar att ta fram stommen.
Regummerade däck omfattas än så länge inte av EU-reglerna om däckmärkning. Men tidigare i vår aviserades att det kommer att ändras inom en snar framtid. Än så länge har Marangoni ett eget system för däckets prestanda och optimala användningsområden.
- Att det inte finns någon EU-märkning gör det svårare att sälja dessa däck i exempelvis kommunala upphandlingar. Därför är det välkommet om reglerna ändras så att ECE 109-testning införs.
Magnus Elverum konstaterar att regummeringsbranschen länge kämpat i motvind. Att det bara finns färre än tio företag kvar i Sverige är kanske det främsta beviset på det, även om den totala produktionsvolymen är ungefär den samma eftersom de som fortfarande tillverkar har ökat sina volymer.
Men nu håller marknaden på att förändras. Och det går snabbt.
- Branschen är på väg tillbaka och med tanke på vilken vikt miljöfrågorna har i samhället så tror jag att regummeringen framöver kommer ha en rejäl påverkan på marknaden.
Fakta Däcknor
2018 var tillväxten hela 30 procent och omsättningen drygt 100 miljoner kronor.
Sammanlagt jobbar ett 30-tal personer i företaget.
Har egna verkstäder i Strömsund, Östersund, Härnösand och Jönköping. I Jönköping finns också ett mellanlager.
Däcknor har sex lastbilar som transporterar däck över hela landet.
Ringtread-slitbanorna tillverkas i Marangonis fabrik i Hamburg.
I Däcknors fabrik i Strömsund tillverkas ca 100 däck per dag.
Företaget är också ensam leverantör i Sverige av Falkens lastbilsdäck.