Peter Ström driver Ströms Åkeri i Hultsfred tillsammans med sin bror Sonny Ström. Bakom Peter står två av åkeriets senaste tillskott i fordonsflottan.

Ströms Åkeri i Hultsfred: ”Vi kör 300 000 mil om året”

Företagaren

Bra däck är en förutsättning för att åkeriets lastbilar ska ta sig fram på ett säkert sätt i alla väglag. Ströms Åkeri i Hultsfred väljer däcken till sina lastbilar i samarbete med den lokala däckfirman.

För ett åkeri med ett 25-tal fordon som tillsammans kör uppemot 300 000 mil per år är säkra däck ett måste.

– Vi samarbetar med Magnussons Däckservice sedan många år tillbaka. Det har alltid fungerat bra, de har koll på läget och brukar hjälpa oss med att plocka fram däck som är bra och som passar våra behov, säger Peter Ström, som äger och driver åkeriet tillsammans med sin bror Sonny Ström.

Förutom säkra däck, är det också viktigt för åkeriet att service och däckskiften sker vid lämpliga tillfällen och så smidigt som möjligt, med minsta möjliga påverkan på körningen. Inför vintern byts alltid däcken på drivhjulen. Övriga däck brukar hålla i två år innan de behöver bytas ut.

Mats Malmqvist är vd på Magnussons Däck i Hultsfred.

– Ströms Åkeri använder till 90 procent regummerade däck på sina släpvagnar och egentligen är det bara fram på chassit som det sitter helt nya däck. De kör nästan uteslutande Michelin och det har funkat bra så vi har fortsatt så, säger han.

Från och med den 1 december 2024 ska alla lastbilsdäck som används vintertid vara snöflingemärkta, inte bara drivhjulen. Det tidigare kravet på fem millimeters mönsterdjup kommer att kvarstå. Ströms Åkeri planerar för lagändringen i god tid och ligger i fas inför förändringen.

– Vi har valt att regummera våra däck för att slippa skifta däck mellan sommar och vinter, säger Peter Ström.

Ett smart drag, enligt Mats Malmqvist.

– Till nästa år kommer många åkerier ha fullt upp med att rusta sig för den nya lagen. Det här är en bra lagändring, det har varit ganska slappt innan då det enda kravet egentligen har varit att drivhjulen ska vara vintergodkända. Nu gäller lagen alla hjul på en lastbil och det är något som åkerierna behöver ta tag i. Väntar man för länge kan det bli ont om tid.

Peter Ström och hans bror Sonny Ström är tredje generationen som driver familjeföretaget Ströms Åkeri. Det var Peters farfar Gunnar Ström som startade åkeriet 1942. Själv började Peter köra lastbil som 19-åring i mitten på 1980-talet. Sedan dess har han varit kvar.

Idag har företaget drygt 30 anställda och hela mellersta Sverige som sitt arbetsfält. De kör uteslutande åt Schenker. Rent organisatoriskt är det egentligen tre åkerier i ett, även om allt ingår i ett och samma bolag.

– Åkeriet består av tre tårtbitar. Det började med Ströms Åkeri och sedan tog vi över Hultsfreds Godsservice. Sedan fick vi även förfrågan från Schenker om att ta över trafik i Östergötland, så det är därför vi har det lite uppdelat.

Var har ni för gods i lasten?

– Det är allt möjligt, fönster, färg, toalettpapper, allt som går att köra egentligen. Vi har en hel del kunder i närområdet men även på längre håll.

För ett företag som har funnits i över 80 år är det inte första gången man är med om toppar och dalar. Idag beskriver Peter Ström läget som ganska tufft.

– Konkurrensen är hård. Även om Schenker gör grovjobbet åt oss i jakten på kunder måste vi ändå vara aktiva. Drivmedlet har gått upp och vi försöker hålla nere utgifterna så gott vi kan. Än så länge har det rullat på skapligt för oss men vi har märkt av en liten nedgång och har därför justerat förarnas scheman en aning.

Hur har yrket förändrats genom åren?

– Den stora skillnaden är att det är stressigare nu. Stod det någon längs vägen med punktering förr så stannade man och hjälpte till, det finns det inte tid till idag när färdskrivaren bestämmer allt.

Själva grundtanken med färdskrivaren, som reglerar förarens kör- och vilotider, är jättebra, menar Peter Ström.

– Problemet är att den samtidigt skapar stress hos föraren som måste jaga klockan hela tiden. 

Hur ofta får ni problem ute på vägarna, med punkteringar och liknande?

– Det varierar. Ibland är det två gånger på en vecka, ibland går det lång tid mellan. Är det bara pyspunka kan vi ofta rulla hem. I annat fall finns reservdäck i lastbilen som kan bytas på närmaste verkstad.

Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 5 2023. Du hittar det HÄR.

Annons:
Annons:

Tron Gulbrandsen, vd på Nokian Tyres: ”Vi ser framåt även i utmanande tider”

Företagaren

31 januari 2024

Däckfirma med nära 90 års erfarenhet i branschen

Företagaren

06 december 2023

Vianor i Vara: ”Däckbranschen är en spännande och utvecklande bransch att jobba inom”

Företagaren

08 november 2023

Ingers Däck storsatsar i Nyköping: ”Vi ska bli Sveriges modernaste däckverkstad”

Företagaren

07 juni 2023

Imad Doudar, vd på Däckline och Imaz Wheels: ”Vi är duktiga på att sticka ut”

Företagaren

09 maj 2023

Värmdö Gummiservice reparerar OTR-däck i världsklass

Företagaren

24 april 2023

Däckia i Kiruna: ”Vi finns där entreprenörerna finns”

Företagaren

14 februari 2023

”Hade inte vi satsat hade någon annan aktör gjort det”

Företagaren

19 december 2022

Vd-jubileum och logistiksatsning på OCL Brorssons: ”Vi välkomnar utmaningar”

Företagaren

03 november 2022

Euromaster Nyköping testade drive thru i våras: ”Jag tror det här är framtiden”

Företagaren

26 oktober 2022

Tunga däck i Norrlands gruvor

Företagaren

14 september 2022

Verkstaden i semesterparadiset

Företagaren

04 juli 2022

CityDäck köptes upp av biljätten Bilia: ”De vill växa och det vill vi också”

Företagaren

11 april 2022

Jätteverkstaden i Vellinge: ”Är man stor måste man vara snäll”

Företagaren

15 september 2021

Blodsband på verkstaden i norr

Företagaren

12 februari 2021

Från skrotbilar och plåtskjul till största verkstaden i stan

Företagaren

08 januari 2021

I Strängnäs sitter framgången i detaljerna

Företagaren

02 december 2020

Med klara mål ska hon lyfta verksamheten

Företagaren

18 november 2019

”Det vi inte vet om fälgar är inte värt att veta”

Företagaren

11 september 2019

”Regummering blir förstavalet för många”

Företagaren

10 juni 2019

Det våras för regummerade däck

Företagaren

21 maj 2019

Hos Platinum Cars kan hjulen kosta mer än hela din bil

Företagaren

07 maj 2019

Däck365 vill leva i harmoni med traditionella däckbranschen

Företagaren

09 april 2019

Allt kurvor pekar uppåt för Värmdö Gummiservice

Företagaren

02 april 2019

Vulkningen en succé för gummiverkstan

Företagaren

02 april 2019

”Våga sälj en premiumfälg till ett premiumdäck”

Företagaren

24 februari 2019

Däckdoktorn har allt fler däck incheckade på hotellet

Företagaren

05 april 2018

Framgångssagan startade i en biosalong

Företagaren

12 februari 2018

"Fanns många förutfattade meningar
i början"

Företagaren

12 februari 2018

Flytt gav lyft för Jimmys däckverkstad

Företagaren

12 februari 2018

Anlagd brand totalförstörde Däckia i Falkenberg

Företagaren

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår