Imad Doudar ville egentligen bli polis, men innan han sökte in till polishögskolan skulle han jobba ett par månader och hjälpa sin morbror på hans däckföretag i Helsingborg. Sedan gick det som det gick - Imad blev kvar och däckföretaget har växt ur den lilla lokalen med plats för tre bilar med råge. 2013 startade Däckline också ett eget fälgmärke, Imaz Wheels. Idag har bolaget två fysiska butiker och en traditionell däckverkstad. Men klart störst är man inom e-handel.
– Vi driver mycket trafik tillsammans med våra återförsäljare. Hade jag sagt för 20 år sedan att du skulle handla däck eller mat på nätet hade du inte trott mig, men nu handlar man ju allt online, säger Imad.
När den här intervjun görs har Däckline precis lanserat en ny webb. Och i arbetet har de utgått från sina potentiella kunder.
– I processen har vi bland annat haft ett case där vi låtit en äldre dam och en yngre person göra en beställning, och sedan byggt hemsidan utifrån det, säger Imad.
Trots att företaget är aktivt online har man även två fysiska butiker, varav den ena öppnade förra året, för att kunderna ska kunna komma och klämma och känna på fälgarna.
– Ska du köpa något för 20 000 kronor vill du ofta se det i verkligheten också. På helgerna är vi fullbokade, en del åker hit ända från Oslo.
Tack vare innovativa utlottningar och en aktiv strategi på sociala medier har Däckline och Imaz Wheels många följare.
– När vi tävlade ut en gammal Volvo V70 fick det en extrem respons. Och när Persbrandt var här och bytte däck en gång fick vi en signerad t-shirt som vi tävlade ut, det blev också jättestort. Vi är duktiga på att sticka ut, säger Imad.
Däckline är ett familjeföretag och har många yngre anställda. Antalet varierar mellan 20 och 35, beroende på om det är låg- eller högsäsong. Man har en person som jobbar heltid med sociala medier, och förutom tävlingar får följarna ofta tycka till om till exempel fälgar.
– Vi svarar snabbt på kommentarer och lyssnar och tar till vara på idéer. Det är kul att ha ett engagemang från kunderna. Om någon till exempel skriver i en kommentar ”kan ni inte göra en grön fälg” så tar vi fram en och frågar följarna om de hade monterat den på sin bil. Är det tillräckligt många som svarar ja gör vi en sådan fälg. Vi testar ofta olika modeller i lite mindre antal och om kunderna får det de efterfrågar får det ofta stor spridning, säger Imad.
Och det är inte bara kunderna som Imad lyssnar på. Han blev nominerad av sina medarbetare till Årets VD 2022, ett pris som instiftats av motivation.se. Imad var en av finalisterna i kategorin Små Företag.
– Det känns fantastiskt och en stor ära att mina underbara kollegor nominerade mig.
Hur är du som chef?
– Jag försöker lyssna in mina medarbetare och är det något som inte är bra får man ta tag i det direkt. Släpper man det blir det ett problem. Mår medarbetarna bra kommer företaget alltid att må bra.
Vad är det bästa med däckbranschen?
– Däckbranschen är oftast väldigt rolig och den förändras mycket hela tiden, till exempel nu med alla elbilar.
De senaste tre åren har företaget ökat omsättningen med ungefär 25-30 procent per år, trots den turbulenta omvärlden.
– Första åren omsatte företaget 6-7 miljoner, idag omsätter vi 67 miljoner, säger Imad Doudar.
Han tror på en fortsatt ökning, även om världsekonomin ser dyster ut just nu.
– Jag tror vi kommer att fortsätta ha en bra affär. Det kan ju bli så att folk behåller bilen lite längre, och ett par nya fälgar gör stor skillnad. Vi kommer att omsätta 100 miljoner inom tre år, det är vårt mål som vi satt upp.
Faktaruta
Bor: Helsingborg
Ålder: 35
Det roligaste med mitt jobb: Att ingen dag är den andra lik. När vi byggde den nya hemsidan till exempel - bara att få sitta vid ett bord och lyssna på alla idéer och därifrån göra dem till verklighet har varit helt fantastiskt
Intressen: Padel, sport
Oanad talang: Multitasking