I Euromasters drive thru-tält på en parkering utanför köpcentrumet i Pålljungshage nära avfarten till motorvägen kunde bilisterna göra sina hjulskiften även på kvällar och helger i våras. För Peter Andreasson, platschef på Euromaster Nyköping, var det en självklarhet att testa drive thru när frågan kom upp.
– Jag såg det som en utmaning och en möjlighet. Sedan var det ju andra saker som föll på plats också, som möjligheten till en bra plats att vara på och en markägare som kunde tänka sig att hyra ut till oss, säger han.
Peter tycker att första säsongen fungerade bra. Totalt skiftade de hjul på ungefär 600 bilar i tältet.
– Jag tycker att det är helt okej för att vara första gången, och det finns en stor utvecklingspotential. Vi har mycket att lära och ta in men överlag fungerade allt bra, även om det så klart alltid finns utmaningar och svårigheter när något är nytt.
Erfarenheter till hösten
De tar med sig flera nyttiga erfarenheter till hösten, som till exempel vilka tider som fungerade bra och mindre bra.
– Jag tror det är väldigt lokalt – när finns intresset i just vår stad att byta hjul och vilka tider fungerar bäst? Det handlar inte bara om att man inte ska vara för få som jobbar i drive thrun, det är ju inte roligt att vara för många heller och bara stå och vänta, säger Peter.
Eftersom man erbjöd även försäljning av nya däck i tältet med begränsad yta var det mycket logistik som skulle flyta på. Till hösten kommer man även att erbjuda sina däckhotellkunder att välja var de vill skifta hjul.
– Om de hellre vill komma till tältet kommer de att kunna välja från vilket datum deras hjul ska finnas på plats i tältet, men de kommer inte att kunna boka tid. I tältet har vi bara drop in, annars blir det nog lite dålig stämning i kön. Det kommer även att bli samma system för dem som vill köpa nya däck som vi inte har på lager, säger Peter.
Samma villkor
Totalt var man åtta personer som jobbade i tältet och sex i verkstaden i våras. Peter jobbade mycket i drive thrun under premiärsäsongen, men till hösten kommer en eller två av de ordinarie anställda i verkstaden att jobba där tillsammans med de timanställda. Och alla, oavsett var de jobbar, ska ha schysta villkor.
– Det ska vara samma förutsättningar i tältet som i verkstaden – alla ska ha möjlighet till raster och ett uppehållsrum där man kan värma sig eller bara komma bort från surret ett tag. Det gäller att se till att alla tar sina raster, även när det är kö. Jag försöker jobba med en målbild av hur många skiften vi ska göra på en dag, så att man känner sig trygg i att inte bara köra på och plöja kunder, utan man ska ha en bra arbetsbelastning och hinna göra ett bra jobb också.
Avlastade verkstaden
Några av stammiskunderna på verkstaden valde att skifta hjul i drive thrun i stället i våras, och Peter tycker att det avlastade den ordinarie verksamheten.
– Vi hade lite mindre drop in-kunder än vi brukar i verkstaden samtidigt som vi nog i stort ökade kundunderlaget eftersom vi kunde ta fler bokade tider. Men det är svårmätt – den här våren var speciell med vädret och den sena påsken.
”Det här är framtiden”
Han tror att drive thru-tält med generösa öppettider är här för att stanna.
– Jag tror att det här är framtiden. Privatkunder kommer inte att vilja boka upp sig på en tid på samma sätt längre. Det är också mest företagsbilar som kan komma ifrån dagtid, en privatkund kan ju inte bara lämna sitt jobb på till exempel en förskola mitt på dagen för att byta hjul. Kraven på att erbjuda andra tider kommer att öka.
Hur ser du annars på framtiden, har ni något mer på gång?
– Man får ta det lite åt gången. Nu måste vi ro hem en vintersäsong och en sommarsäsong till med tältet så att det rullar på, sedan är det klart att det finns nya utmaningar man vill dyka på. Det svåra just nu, som i alla branscher, är att förutspå hösten och vintern. Många leverantörer säger att de har bra tillgång på produkter just nu, men de vet inte vad som händer sedan. Jag brukar tänka att man får förbereda sig så gott man kan, och sedan får man hitta lösningar på situationerna som uppstår, säger Peter Andreasson.
Fakta Euromaster Nyköping
Grundat: 2005
Antal anställda: Fyra fast anställda, ett antal säsongsanställda
Euromasters satsning på drive thru
Euromasters första drive thru startade i Karlstad 2021, och blev en sådan succé att man bestämde sig för att arbeta vidare med konceptet. Nyköping var en av sju Euromasterverkstäder som hade skiftestält i våras, och fler kommer det att bli nu i höst och nästa år.