På en röd matta, till tonerna av Eye of the tiger och omringade av en tjock rökridå trädde gänget på Ingers Däck fram för att klippa bandet när de invigde sin nya anläggning under hösten. Cirka 1 800 besökare var på plats för att fira och innan kvällen var slut hade anläggningen dansats in i blinkande discoljus.
– Dagen bjöd på allt från motorshow och tävlingar till foodtrucks och DJ-spelning. Vi är glada att så många kunder, leverantörer och vänner ville komma och fira med oss, säger Johan Lindén.
Den nya verkstaden är konstruerad helt enligt Ingers Däcks egen hållbarhetsstrategi, med miljö, arbetsmiljö och säkerhet i fokus. Några gröna investeringar de har gjort är att installera marknadens miljövänligaste hjultvättssystem, sätta upp laddstolpar utanför anläggningen och bygga ett vulkningsrum för ökat återbruk av däck. Hållbarhetsstrategin är formulerad så att verkstaden även kommer att behöva ta hänsyn till miljöpåverkan vid de investeringar som görs i framtiden.
– Hållbarhet har kommit att bli en grundbult i allt vi gör. Det handlar om att få både saker och individer att hålla över tid, säger Jonny Fredriksson, vd på Ingers Däck.
För att optimera arbetsmiljön för de anställda har verkstaden också satsat på ett automatiserat däckhotell, där däckgångarna öppnas och stängs med fjärrkontroller. Nya eltruckar kommer också att underlätta in- och utleveranserna av däck.
– Under högsäsong har vi numera kapacitet för 240 bilar per dag, att jämföra med tidigare 120 bilar. God ergonomi vid hanteringen av alla dessa bilar är en förutsättning för att våra anställda ska hålla över tid, säger Jonny.
Fler satsningar som påverkar de anställda positivt är att den nya anläggningen har lyftar som går hela vägen ner i golvet, en nedsänkning i golvet på den tunga sidan som förenklar hanteringen av lastbilar, samt en ny smidig databas som ger kunderna information om sina däck via sms eller mejl. Det sistnämnda är särskilt användbart inför däckskiften, eftersom kunderna då i god tid kan meddela om de vill köpa nya däck inför kommande säsong eller fortsätta att köra på de däck har.
– Något som uppskattas mycket av de anställda är att vi dukar upp frukost varje morgon som vi sitter och äter tillsammans. Det gör mycket för sammanhållningen. För att visa de anställda att vi värnar om dem har vi också gjort plats för ett framtida gym med tillhörande relaxavdelning på den nya anläggningen. Där kommer de att kunna återhämta sig efter långa arbetsdagar, från sitt stundvis ganska tunga arbete, säger Jonny.
Det största steget i verkstadens historia
Beslutet om att bygga nytt fattades 2019. De var trångbodda i sin dåvarande anläggning och Jonny hade fått frågan om att sälja fastigheten. I valet och kvalet mellan att bygga ut den eller bygga nytt på ny adress bestämde han sig för att satsa stort.
– Jag valde att köra gasen i botten. Det känns fantastiskt att det har gått så bra, säger han.
Sedan beslutet fattades för fem år sedan har Jonny också kompetensförstärkt med Johan Lindén som platschef och delägare. Till en början var planen att han så småningom skulle ta över stafettpinnen efter Jonny, men nyligen, i september 2024, annonserade verkstaden att verksamheten säljs till Colmecs nya däckservicegrupp CTS.
– Vi har åstadkommit massor under de senaste åren. Bygget av den nya verkstaden är den största satsningen i Ingers Däcks historia och en av de största satsningarna i branschen i modern tid. Att gå samman med CTS känns jättebra det också. De tar över som ägare medan verksamheten fortsätter som vanligt, jag som vd och Johan som platschef, säger Jonny.
Hur har branschen reagerat på ert ambitiösa bygge?
– Väldigt positivt. Det uppskattas att vi satsar stort på hållbarhet och teknik, både av leverantörer och kollegor i branschen. Vi har fått lyckönskningar från alla möjliga håll. Initiativ som bidrar till ökad hållbarhet, säkerhet och höjd servicenivå hejas på även av konkurrenter. Vi är alla med och håller Sverige rullande, säger Jonny.
Vilka kommer att bli de största skillnaderna för gamla kunder som besöker er i den nya verkstaden?
– Förutom att de kommer att komma till en helt ny anläggning så tror vi också att de kommer att känna av att servicenivån har höjts. Medarbetare som trivs bra är lite extra benägna att göra ett bra jobb, där de levererar mervärde som gynnar kunderna. Tidigare var vi trångbodda, i en lokal som inte var byggd för däckverkstamhet. Sedan flytten har vi helt andra förutsättningar att leverera, säger Jonny.
Vad vill ni att de som besöker er ska känna?
– Vi har gjort vårt yttersta för att få till en avslappnad känsla. Kundmottagningen, eller loungen som vi kallar den, har lugn musik, många gröna växter och olika varianter av sittgrupper. Den som vill kan ta sig något att äta eller dricka, slå sig ner i lekhörnan med sina barn eller sätta sig med sin jobbdator, säger Johan.
Vart befinner ni er i er företagsresa om fem år?
– Om allt fortsätter att rulla på som det har gjort på sistone så håller vi nog på att planera för en utbyggnation då. Vi har byggt för att kunna växa, men vem vet hur snabbt det går innan vi blir trångbodda igen, säger Johan.
Om Ingers Däck
Grundat: 1983
Omsättning: 36 miljoner kronor
Antal anställda: 8
Skifteskapacitet under högsäsong: 240 bilar om dagen
Antal däckhotellskunder: cirka 4 000
Erbjudande: Komplett service för person- och yrkesfordon
Motto: ”Nöjda medarbetare – nöjda kunder”
Det här reportaget finns också att läsa på sida 21-23 i Däcksnack nummer 5 2024.