Lidingö Däck är en däckverkstad med däckhotell på Lidingö utanför Stockholm. Företaget grundades förra året och har i dagsläget tre anställda. Verkstadschefen Johan Noreen är ganska ny i däckbranschen men har lång erfarenhet av att bedriva företag. Kundfokus har alltid varit en viktig fråga för honom och när han tog över däckverkstaden ville han ge kunder en annorlunda och positiv upplevelse i samband med besöket. Han har själv musiken som hobby och hemma fanns ett antal instrument. En dag bestämde han sig för att ta med några av dem till verkstaden.
Initiativet med instrumenten visade sig vara uppskattat. Många kunder plockar idag upp en gitarr, en fiol eller ett dragspel, eller sätter sig framför pianot och spelar en melodi när de besöker verkstaden. De som godkänner det blir filmade och publicerade på verkstadens sociala medier.
– Vissa kunder blir lite förvånade men de allra flesta tycker att det är väldigt positivt med instrumenten. Vid ett tillfälle var det en farbror som började spela Abbas ”Thank you för the music”. Då var det en kvinna som började interagera med honom genom att börja sjunga. Så då hade vi plötsligt två kunder som tillsammans underhöll de andra. För mig som sitter i kassan bakom disken blir det massor av gratis underhållning och det är bara positivt, säger Johan Noreen.
Även de som inte egentligen inte ”kan” spela, sätter sig gärna och plinkar spontant.
– Barn är ju väldigt spontana och vill gärna prova att spela, det är jätteroligt.
De spelande däckkunderna bidrar till att sprida positiv stämning i verkstaden.
– Det är bra för både kunder och personal. Folk blir glada och avstressade. Ibland händer det ju saker som gör att däckskiftet tar lite längre tid än väntat. Istället för att kunderna ska bli irriterade kan de känna sig bekväma även om de behöver sitta kvar en stund. Vissa kunder stannar till och med kvar efter att bilen är klar!
Ryktet om den musicerande däckverkstaden har spridit sig och företaget har märkt av en ökad trafik på sin hemsida. Lidingö Däck är sannolikt först ut i landet med den här snilleblixten. Men chansen är att fler däckfirmor tar efter.
– Vi har fått så pass positiv respons att jag har haft en dialog med kedjan Vianor, som vi ingår i, om att det här konceptet kan dras ut i hela kedjan. Jag har till och med erbjudit mig att sätta ut ett piano på varje verkstad, säger Johan Noreen med ett skratt.
Han tycker att däckbranschen har en del att jobba på när det kommer till kundmottagande.
– Däck i all ära, men vi behöver lägga lite mer fokus på kundmottagandet och de mjuka delarna. Vi har hittat ett sätt att göra det på, men det finns naturligtvis flera.
Snart är det dags för däckskifte igen. Hur laddar ni upp inför den stundande säsongen?
– Det som är avgörande är bra planering. Vi är väldigt aktiva och går ut tidigt och tar kontakt med kunderna och uppmanar dem att boka. Man får anpassa sig efter kundernas behov och vara beredd på att jobba lite längre vissa dagar, och ta in extrapersonal om det behövs.
Den föreslagna förlängda skiftesperioden är något som välkomnas av Johan Noren.
– Det är något som däckbranschen har kämpat för länge och det skulle vara väldigt positivt. Både ekonomiskt, arbetsmiljömässigt och för kundens möjlighet att få en tid som passar. Det minskar ju också risken för att folk kör med dubb när man inte får. Sedan har vissa tillverkare producerat så kallade året-runt-däck och vad utfallet blir av det återstår att se. Men vi märker fortfarande att de allra flesta vill skifta mellan sommardäck och vinterdäck.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 2 2024. Du hittar det HÄR.