Däckfirman Magnussons Däck finns idag på fyra orter i Småland. Vimmerby, Hultsfred, Eksjö och Mariannelund, med totalt 17 anställda. Företaget är knutet till kedjan Däckpartner, som har verkstäder i hela Sverige.
Varje ort har en platschef och i Vimmerby är det Mikael Persson som har den rollen. Han har själv 47 års erfarenhet från yrket.
– Jag började som 17-åring på Söderbergs Gummiverkstad i Södra Vi, där jag stannade kvar i 24 år. Sedan 2000 är jag anställd här på Magnussons Däckservice och rollen som platschef fick jag två år senare.
Platscheferna har fria händer att styra verksamheten. Men ute på de olika orterna är upplägget ganska snarlikt – bortsett från att Hultsfred också har en bilverkstad.
– Det är roligt att få arbeta självständigt. Vår ägare Peter Magnusson finns såklart alltid tillgänglig i bakgrunden som bollplank. Annars jobbar vi på i stort sett samma sätt, med däck och fälg. Vi lagar och byter däck på allt ifrån rullstolar och barnvagnar till stora entreprenadmaskiner.
Företag och offentlig sektor utgör ungefär hälften av den totala andelen kunder. Bland dem finns bland annat Vimmerby kommun med över 100 fordon, allt ifrån hemtjänstens bilar till räddningstjänstens utryckningsfordon, samt lastbilar, traktorer och vagnar. Magnussons har även avtal med region Kalmar län och sköter däcken på deras ambulanser.
– Det här är verksamheter som jobbar dygnet runt och är beroende av att ha bilar som rullar. Därför har vi dygnet-runt-jour och är beredda att åka ut till platsen när ett fordon får punktering.
Många kunder är också privata entreprenörer med tunga fordon.
– När det gäller de tunga fordonen, lastbilar och bussar, finns specialutbildad personal som tar hand om dessa i en särskild hall. Det finns särskilda rutiner kring lastbilar och däckbyten, beroende på hur körningen ser ut. Åkerier är under ständig tidspress och det kan vara en utmaning att parera in däckskiftena i kalendern. Men oftast hör de av sig i god tid och är vi bara bra förberedda kan däckskiftet vara gjort på en halvtimma, säger Mikael Persson.
Många entreprenadfordon rullar flera tusen mil varje år, vilket medför ett enormt slitage på däcken.
– Hemtjänstens bilar rullar mellan 3 500 och 4 000 mil per år. Så det blir några däckbyten per år eftersom de kör på. Elbilar sliter också däck snabbare än vanliga bilar, eftersom de väger mer än andra bilar.
Däckkedjan jobbar med många olika däckmärken efter kundens önskemål och behov. Den rådande lågkonjunkturen har inte gjort folk benägna att köpa billigare däck. Tvärtom fortsätter efterfrågan vara stor på kvalitetsmärken.
– Jag brukar säga att dyrare däck blir billigare i längden och det känns som att budskapet har nått kunderna. Kunderna lägger gärna till några kronor och väljer kvalitet framför billiga däck, framför allt på vintern.
Vad är hemligheten bakom alla lyckade år för Magnussons Däck?
– Framför allt så får vi väldigt mycket beröm för vår service. Vi ställer upp dygnet runt, mitt i nätterna och åker ut när lastbilar och andra fordon har fått punktering, säger Mikael Persson.
Under sina många år i yrket har han sett utvecklingen gå framåt med teknik, datorer och maskiner som underlättar arbetet. Samtidigt är däcket i sig inte så annorlunda i dag jämfört med för 47 år sedan.
– Man har ju försökt med punkteringsfria däck men jag har svårt att se att något annat än luft och gummi skulle fungera rent komfortmässigt. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 5 2023. Du hittar det HÄR.