Tvåsiffrig födelsedag i år, grattis! Hur har ni firat?
– Vi har haft både små och stora firanden under året, dels med kunder, dels med leverantörer. Den största tillställningen var Däckpartnerdagen i våras. Det blev en otroligt lyckad dag med alla våra verkstadsägare och leverantörer. På förmiddagen körde vi en traditionell mässa i strålande sommarväder. Poolen var öppen och det fanns mängder av god mat och dryck. Till kvällen åt vi middag ihop, hade prisutdelning och njöt av gemenskapen med våra verkstäder och leverantörer.
Hur gick det till när Däckpartner föddes?
– Bolaget grundades i Norge redan 1994, när ett antal verkstäder gick ihop för att få gemensamma muskler kring inköpspriser. Det fanns en styrka i att kunna föra en gemensam dialog med leverantörerna. Fler fördelar man stötte på var att man kunde gå ihop flera verkstäder och erbjuda gemensam service mellan orterna. 2002 etablerade sig Däckpartner i Sverige och Finland. 2010 började den svenska stavningen att användas och 2014 blev vi ett svenskt bolag. Idag har vi lite samkoordinering mellan länderna och kallar oss systerbolag.
Berätta om tiden sedan 2014. Hur har Däckpartner utvecklats som svenskt bolag?
– Vi har hela tiden fortsatt att stärka kedjekonceptet och bygga långsiktiga relationer med kunder och leverantörer. Några framsteg sedan 2014 är att vi har blivit fler verkstäder, fått många viktiga kunder, tecknat avtal med i princip alla leasingbolag och bildat ett journätverk med breakdown service. Däckpartners koncept har stärkts och vi har haft en bra tillväxt.
Vilka har varit de största milstolparna under de här tio åren?
– Det är svårt att välja ut några få enskilda händelser under de här tio åren. Det som har varit störst för oss som kedja är den resa vi har gjort, från en inköpsgrupp till en kedja som skapar värden för sina medlemmar inom områden som e-handel, centrala kunder, marknadsföring och inköp. Det är också väldigt häftigt att få positiv feedback från nya medlemmar som ansluter, både kring vår gemenskap och transparens och kring vad medlemskapet resulterar i för den lokala verkstaden, i kronor och ören.
Vad är du personligen mest stolt över?
– Jag har varit med på Däckpartners resa sedan 2015 och är gladast över att vi har lyckats bygga en kedja där alla värnar om varandra. Det finns en stark lojalitet mellan oss och verkstäderna, vilket nog är sprunget ur den transparens vi har och ur att vi alltid sätter verkstadsägarna i första rummet. De vet att allt vi gör är för deras skull.
Vilka har varit de största utmaningarna under era tio år som svenskt bolag?
– Det är mycket av det som vi ser händer nu. En strukturell förändring av hur däckbranschen är uppbyggd, där många investmentbolag köper upp verkstäder. Eftersom vårt mål är att fortsätta värna om den lokala gummigubben och gummigumman har vi bestämt oss för att inte haka på den trenden. Vi vill att våra verkstäder ska ha stabila, långsiktiga förutsättningar där deras lönsamhet inte äventyras av kortsiktiga spekulanter. Vi tror på att stötta den lokala verkstaden och säkerställa bästa möjliga villkor för deras långsiktiga framgång.
Vilken är den största utmaningen framåt?
– Utöver det som händer nu med konsolidering av branschen så ser vi andra utmaningar. Några exempel är att det blir komplexare teknik i fordonen, att det blir svårare att hitta kunnig personal, ett ökat behov av digitalisering, hårdare krav på miljö och hållbarhet, samt ett förändrat köpbeteende hos konsumenterna. Allt detta utmanar oss, men ger också möjligheter till att utveckla vår kedja ytterligare.
En fråga som ni har drivit genom åren är att statusen på däckverkstadsyrket behöver höjas. Berätta om hur långt har ni kommit i den frågan idag och vad mer som behöver göras.
– Vi har kommit en bra bit på vägen när det gäller att höja statusen för däckverkstadsyrket, men vi är medvetna om att det fortfarande finns mycket kvar att göra. Under de senaste åren har vi jobbat aktivt med att stärka yrkesstoltheten inom våra verkstäder genom att utbilda och lyfta fram våra medarbetare som däckspecialister – experter inom sitt område. Genom kontinuerliga utbildningar och kompetenshöjande insatser ser vi till att våra specialister alltid är uppdaterade på de senaste produkterna och teknikerna, vilket i sin tur bidrar till att förbättra yrkets status. Vi har även fokuserat på att kommunicera detta till kunderna, så att de verkligen förstår värdet i att anlita en professionell däckspecialist.
– Vår ambition är att långsiktigt förändra hur yrket uppfattas, att däckspecialisten inte bara ses som en däckskiftare utan som en viktig expert som spelar en central roll för både säkerhet och hållbarhet på vägarna. Det är en resa som pågår, och vi är fast beslutna att fortsätta driva den framåt.
Avslutningsvis, hur ser ni på framtiden av Däckpartner och var ni står om tio år?
– Vi ser fram emot att fortsätta bygga en stark kedja där den lokala verkstaden alltid står i centrum och där vi tillsammans möter branschens framtida utmaningar med styrka och innovation.
Däckpartner i siffror
Antal verkstäder idag: 183
Total omsättning: 1,7 miljarder kronor
Däckhotellskunder totalt: 250 000
Det här reportaget finns också att läsa på sida 28-29 i Däcksnack nummer 5 2024.