TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Däckdoktorn, som är medlemmar i Däckia, har fyra liftar, tre helårsanställda och 1 400 hjuluppsättningar incheckade på sitt däckhotell. Det är just hotellverksamheten som ger doktor Pettersson och hans företag merparten av intäkterna. Efterfrågan på förvaring verkar aldrig minska och nu överväger Jocke Pettersson att utöka hotellverksamheten med ytterligare cirka 150 platser.
– Hotellverksamheten ska betala lönen för mig och mina heltidsanställda samt hyran för lokalen. Intäkterna från verkstaden och försäljningen av däck får ses som en bonus.
Att Jocke Pettersson blev däckdoktor var faktiskt lite av en tillfällighet. Från 1992 och fram till 2004 drev han ett åkeri med några taxibilar och skåpbilar. Därefter startade han och en kompanjon företaget Sundbybergs Bildelar. 2010 sålde han sin andel i det företaget och såg sig om efter en ny verksamhet.
– Jag fick ögonen på Däckdoktorn, som redan fanns i Järfälla, men i andra lokaler än i dag. Jag gick på magkänslan och köpte i april 2011 företaget. Det har jag aldrig ångrat.
Det mest händelserika året hittills var 2016. I början av året flyttade företaget till de nuvarande lokalerna och utökade verksamheten rejält, framför allt möjligheterna till däckförvaring. Och i november det året kom den minnesvärda snöstormen med flera decimeters snö i Stockholm på bara några timmar.
– Då skiftade vi 100-120 bilar per dag. Det slet hårt på grabbarna. Jag vet faktiskt flera stycken branschkollegor som blev sjuka under den hösten. Det året var påfrestande för oss alla.
Ungefär en tredjedel av däckhotellskunderna är tjänstebilar, varav merparten kommer via Däckia. I kundregistret finns också ett antal företag med 30-40 bilar. Jocke tycker att det finns stora fördelar med att vara medlemmar i Däckia.
– Dom leasingbilar som vi får via Däckias avtal genererar intäkter inte bara från däckhotellet utan även från verkstaden och däckförsäljningen. Däckia är ett bra varumärke att ha i ryggen. Om jag vill kan jag även få hjälp med marknadsföring men där gör vi mycket själva.
Den största utmaningen för Jocke och hans företag är att hitta extrapersonal till säsongsbytena på hösten och våren. Däckia har hjälpt till en hel del men Däckdoktorn har också anlitat bemanningsföretag i närområdet. Under högsäsong är det omkring tio personer som jobbar i verkstaden.
En annan utmaning, som ju också gäller Däckverkstäderna i stort, är att möta konkurrensen från näthandeln. Idag köper ett ökande antal kunder sina däck själva via webbshopar. Samtidigt tar de för givet att de ska få samma service och samma pris av verkstäderna som de kunder som har köpt sina däck hos verkstaden.
– Jag hade exempelvis en kund som köpte sina däck på nätet hösten 2017, men däcken var från 2014. Ganska snart gick ett däck sönder och han fick handla ett nytt av mig. Han kommer köpa sina däck från oss i fortsättningen.
Däckdoktorn tar också ett högre pris för montering av internet-däck, alltså kunder som kommer med egna däck.
– Dessa kunder har inte någon prioritet när vi kommer i säsong. Jag måste såklart i första hand hjälpa mina egna kunder, dom som handlar däck här och använder vårt däckhotell.
Däremot upplever Däckdoktorn inte någon direkt konkurrens från de däckskiftare som håller till på stormarknadernas parkeringsplatser.
– Vårt företag ligger i ett industriområde och har huvudsakligen fasta kunder. Jag har inget emot konkurrensen från dessa företag, så länge de är seriösa, jobbar efter samma spelregler och gör rätt för sig.
– Men däremot skulle vi alla behöva höja priserna så att vi som bransch kan förbättra våra marginaler och tjäna mer pengar.
Efter sju år i däckbranschen stortrivs Jocke på jobbet. – Vi har det roligt tillsammans på jobbet. Samtidigt kommer hela tiden nya produkter och teknikutvecklingen går ständigt framåt så jag lär bli kvar i branschen.
DÄCKDOKTORN I JÄRFÄLLA
- Startades 2011.
- Medlemmar i Däckia.
- Tre årsanställda på heltid, inklusive ägaren Jocke Pettersson.
- Fyra liftar och fyra maskiner från Continova, som kan användas från två håll.
- Jocke äger 70 procent av företaget och en utomstående investerare resterande 30 procent.
- Omsätter ca 7 miljoner kronor och siktar mot tio procents vinstmarginal.
- Plats för ca 1 400 kunder i däckhotellet men ska sannolikt bygga ut med ytterligare 150 platser.