”Däckreparation är ett hantverk”, säger verkstadens ”vulkkung” Kristoffer Pantzar.

På bilden från vänster: Jimmy Pantzar och Kristoffer Pantzar på Värmdö Gummiservice, Henrik Sjökvist och Johan Karlsson på Continova.

Värmdö Gummiservice reparerar OTR-däck i världsklass

Företagaren

Som första verkstad i Sverige har Värmdö Gummiservice blivit certifierade att reparera OTR-däck med material från den världsledande tillverkaren av reparationsmaterial, REMA Tip Top. Nu satsar de på att bli en av landets största vulkningsaktörer.

Off The Road-däck är ofta stora och extra utrustade för att klara påfrestningar från arbete i skog, lantbruk, gruvor eller annan typ av industri. När skador uppstår på däcken finns mycket att vinna på att reparera istället för att kassera, framför allt eftersom nya OTR-däck kan kosta mycket. På Värmdö Gummiservice har man förstått det här och valt att rikta in sig på just däckreparation. 

– Vårt erbjudande sträcker sig från skottkärra till entreprenad, men vi är lite extra vassa på just däckreparation. Med specialutbildad personal och tre vulkmaskiner kan vi laga däck upp till 42 tum på kort tid och hjälpa kunderna att spara pengar. Kundnytta är det viktigaste för oss, sedan finns också en positiv miljöaspekt i att laga däck istället för att köpa nya, säger Jimmy Pantzar, ägare av Värmdö Gummiservice. 

Verkstaden har alltid erbjudit lagning av OTR-däck, men det var först 2011 som de tog steget till att införskaffa sin första vulkbåge och kunde börja laga däck på den egna anläggningen. 

– Vi ville få ner ledtiderna och undvika att behöva skicka iväg större däck till en partner. Vulkbågen blev startskottet på en drygt tio år lång resa, som nu äntligen har landat en REMA Tip Top-certifiering, säger Jimmy.  

Att certifieras med REMA Tip Top är få förunnat. Endast ett fåtal aktörer runtom i världen innehar utnämningen eftersom kraven är höga. Värmdö Gummiservice certifierades i början av 2023, efter att två tekniker från REMA kommit ut och satt verkstaden på prov. Några saker som bedöms är att verkstaden har rätt kompetens, ett specialbyggt rum avsett för vulkning, rutiner för underhåll, uppdaterade lager med färsk fyllningsmassa och den senaste kunskapen om nya dimensioner, lagningstekniker med mera. 

– Det är viktigt att hålla sig ajour. Vi deltar vid alla utbildningstillfällen som arrangeras. Två av våra anställda vulkar på heltid, men vi lär varandra i huset och breddar kunskapen genom olika internutbildningar vilket gör att många kan rycka in vid behov, säger Jimmy. 

En av personerna på anläggningen med mest kunskap och erfarenhet av vulkning är Kristoffer Pantzar. Han arbetar som verkstadschef, men går allt som oftast under benämningen ”vulkkung”. 

– Med rätt planering kan vi vulka tre däck samtidigt, det beror lite på hur torra däcken är när de kommer in. I dagsläget snittar vi tre till fyra större däckreparationer i veckan. En reparation tar cirka två dygn, berättar han. 

Hur går reparationen till?

– Man utgår från en skadetabell. De flesta däcken går att laga, enklare skador med  kallvulkning och grövre med varm, det vill säga med ett högre tryck och värme under en längre tid. Det kan vara hål i sidan, skuldran eller slitbanan. Vid reparation återställer vi däcket så att det får sitt unika mönster och sina specifika klackar. Den enda synliga skillnaden efteråt är att gummit är ofta är lite svartare just där lagningen har skett. Ibland brukar vi smutsa ner det lite så att det ser ut precis som det övriga däcket, skrattar Kristoffer och fortsätter:

– Kortfattat så börjar vi alltid med att kontrollera däckets skick, varpå vi skär och slipar bort de skadade delarna i däcket. Därefter mäter vi skadans storlek, fyller med gummi och beroende på vulkapparat, applicerar förstärkningen, antingen före eller efter själva vulkningen. Sedan sätter vi däcket i press i passande vulkapparat. Vi använder oftast vår Vulkstar, där det ligger granulat som vibreras och formas på rätt sätt. I den maskinen kan vi ställa in unika mönster, men det är ändå en form av hantverk. För att få till det perfekt behöver vi ofta slipa till ytskiktet på däcket efter vulkningen. Så vi kan säga att Vulkstar ett bra redskap, men att jag är själva stjärnan i arbetet.

Återförsäljare av de vulkmaskiner och vulkmaterial som Värmdö Gummiservice använder är Continova. De har arbetat med REMA Tip Top i nästan 30 år och arbetar nära sina verkstäder, som mellanhand och materialleverantör.

– Vi fungerar som ett bollplank för våra kunder och tillhandahåller allt det senaste via REMA Tip Top. Vi ser det också som ett viktigt ansvar att informera våra kunder om de senaste nyheterna inom reparation. Vår slogan är trots allt reparera mera, kassera mindre, säger Johan Karlsson, produktansvarig för bland annat däckreparationsmaterial på Continova.

Värmdö Gummiservice – ett familjeföretag

Värmdö Gummiservice grundades 1982 av Sonny Lindström. När han gick bort 2007 tog sonen Jimmy över verksamheten. Vid den tidpunkten fanns många anställda på verkstaden som hade varit med länge. 

– Det blev lite tumultartat i början, men vi klarade det tillsammans. Det har varit givande att få vara med och utveckla verkstaden, branschen passar mig bra. Det är tack vare den och att jag alltid har velat driva företag som jag har stannat, säger Jimmy. 

2023 rullar verksamheten på bra. Årets första skiftesperiod närmar sig och man försöker att förbereda efter bästa förmåga, så att endast själva skiftena återstår när perioden väl börjar.

– Vi försöker att minska inringandet genom att mejla ut i förväg. Det blir lätt mycket stress och press när perioden närmar sig. Vädret styr mycket. Många vill ha på vinterdäcken till påsk och sedan skifta snabbt. Med bra förberedelser går det att göra fler kunder glada och det är det vi värdesätter mest, säger Jimmy. 

Om Värmdö Gummiservice

Grundare: Sonny Lindström

Ägare: Jimmy Pantzar

Antal anställda: 9 

Storlek på verkstaden: 1 500 kvadratmeter, inklusive däckhotell

Antal däck i förvaring: 8 000

Omsättning 2022: drygt 18 miljoner

Annons:
Annons:

Tron Gulbrandsen, vd på Nokian Tyres: ”Vi ser framåt även i utmanande tider”

Företagaren

31 januari 2024

Däckfirma med nära 90 års erfarenhet i branschen

Företagaren

06 december 2023

Ströms Åkeri i Hultsfred: ”Vi kör 300 000 mil om året”

Företagaren

06 december 2023

Vianor i Vara: ”Däckbranschen är en spännande och utvecklande bransch att jobba inom”

Företagaren

08 november 2023

Ingers Däck storsatsar i Nyköping: ”Vi ska bli Sveriges modernaste däckverkstad”

Företagaren

07 juni 2023

Imad Doudar, vd på Däckline och Imaz Wheels: ”Vi är duktiga på att sticka ut”

Företagaren

09 maj 2023

Däckia i Kiruna: ”Vi finns där entreprenörerna finns”

Företagaren

14 februari 2023

”Hade inte vi satsat hade någon annan aktör gjort det”

Företagaren

19 december 2022

Vd-jubileum och logistiksatsning på OCL Brorssons: ”Vi välkomnar utmaningar”

Företagaren

03 november 2022

Euromaster Nyköping testade drive thru i våras: ”Jag tror det här är framtiden”

Företagaren

26 oktober 2022

Tunga däck i Norrlands gruvor

Företagaren

14 september 2022

Verkstaden i semesterparadiset

Företagaren

04 juli 2022

CityDäck köptes upp av biljätten Bilia: ”De vill växa och det vill vi också”

Företagaren

11 april 2022

Jätteverkstaden i Vellinge: ”Är man stor måste man vara snäll”

Företagaren

15 september 2021

Blodsband på verkstaden i norr

Företagaren

12 februari 2021

Från skrotbilar och plåtskjul till största verkstaden i stan

Företagaren

08 januari 2021

I Strängnäs sitter framgången i detaljerna

Företagaren

02 december 2020

Med klara mål ska hon lyfta verksamheten

Företagaren

18 november 2019

”Det vi inte vet om fälgar är inte värt att veta”

Företagaren

11 september 2019

”Regummering blir förstavalet för många”

Företagaren

10 juni 2019

Det våras för regummerade däck

Företagaren

21 maj 2019

Hos Platinum Cars kan hjulen kosta mer än hela din bil

Företagaren

07 maj 2019

Däck365 vill leva i harmoni med traditionella däckbranschen

Företagaren

09 april 2019

Allt kurvor pekar uppåt för Värmdö Gummiservice

Företagaren

02 april 2019

Vulkningen en succé för gummiverkstan

Företagaren

02 april 2019

”Våga sälj en premiumfälg till ett premiumdäck”

Företagaren

24 februari 2019

Däckdoktorn har allt fler däck incheckade på hotellet

Företagaren

05 april 2018

Framgångssagan startade i en biosalong

Företagaren

12 februari 2018

"Fanns många förutfattade meningar
i början"

Företagaren

12 februari 2018

Flytt gav lyft för Jimmys däckverkstad

Företagaren

12 februari 2018

Anlagd brand totalförstörde Däckia i Falkenberg

Företagaren

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår