Off The Road-däck är ofta stora och extra utrustade för att klara påfrestningar från arbete i skog, lantbruk, gruvor eller annan typ av industri. När skador uppstår på däcken finns mycket att vinna på att reparera istället för att kassera, framför allt eftersom nya OTR-däck kan kosta mycket. På Värmdö Gummiservice har man förstått det här och valt att rikta in sig på just däckreparation.
– Vårt erbjudande sträcker sig från skottkärra till entreprenad, men vi är lite extra vassa på just däckreparation. Med specialutbildad personal och tre vulkmaskiner kan vi laga däck upp till 42 tum på kort tid och hjälpa kunderna att spara pengar. Kundnytta är det viktigaste för oss, sedan finns också en positiv miljöaspekt i att laga däck istället för att köpa nya, säger Jimmy Pantzar, ägare av Värmdö Gummiservice.
Verkstaden har alltid erbjudit lagning av OTR-däck, men det var först 2011 som de tog steget till att införskaffa sin första vulkbåge och kunde börja laga däck på den egna anläggningen.
– Vi ville få ner ledtiderna och undvika att behöva skicka iväg större däck till en partner. Vulkbågen blev startskottet på en drygt tio år lång resa, som nu äntligen har landat en REMA Tip Top-certifiering, säger Jimmy.
Att certifieras med REMA Tip Top är få förunnat. Endast ett fåtal aktörer runtom i världen innehar utnämningen eftersom kraven är höga. Värmdö Gummiservice certifierades i början av 2023, efter att två tekniker från REMA kommit ut och satt verkstaden på prov. Några saker som bedöms är att verkstaden har rätt kompetens, ett specialbyggt rum avsett för vulkning, rutiner för underhåll, uppdaterade lager med färsk fyllningsmassa och den senaste kunskapen om nya dimensioner, lagningstekniker med mera.
– Det är viktigt att hålla sig ajour. Vi deltar vid alla utbildningstillfällen som arrangeras. Två av våra anställda vulkar på heltid, men vi lär varandra i huset och breddar kunskapen genom olika internutbildningar vilket gör att många kan rycka in vid behov, säger Jimmy.
En av personerna på anläggningen med mest kunskap och erfarenhet av vulkning är Kristoffer Pantzar. Han arbetar som verkstadschef, men går allt som oftast under benämningen ”vulkkung”.
– Med rätt planering kan vi vulka tre däck samtidigt, det beror lite på hur torra däcken är när de kommer in. I dagsläget snittar vi tre till fyra större däckreparationer i veckan. En reparation tar cirka två dygn, berättar han.
Hur går reparationen till?
– Man utgår från en skadetabell. De flesta däcken går att laga, enklare skador med kallvulkning och grövre med varm, det vill säga med ett högre tryck och värme under en längre tid. Det kan vara hål i sidan, skuldran eller slitbanan. Vid reparation återställer vi däcket så att det får sitt unika mönster och sina specifika klackar. Den enda synliga skillnaden efteråt är att gummit är ofta är lite svartare just där lagningen har skett. Ibland brukar vi smutsa ner det lite så att det ser ut precis som det övriga däcket, skrattar Kristoffer och fortsätter:
– Kortfattat så börjar vi alltid med att kontrollera däckets skick, varpå vi skär och slipar bort de skadade delarna i däcket. Därefter mäter vi skadans storlek, fyller med gummi och beroende på vulkapparat, applicerar förstärkningen, antingen före eller efter själva vulkningen. Sedan sätter vi däcket i press i passande vulkapparat. Vi använder oftast vår Vulkstar, där det ligger granulat som vibreras och formas på rätt sätt. I den maskinen kan vi ställa in unika mönster, men det är ändå en form av hantverk. För att få till det perfekt behöver vi ofta slipa till ytskiktet på däcket efter vulkningen. Så vi kan säga att Vulkstar ett bra redskap, men att jag är själva stjärnan i arbetet.
Återförsäljare av de vulkmaskiner och vulkmaterial som Värmdö Gummiservice använder är Continova. De har arbetat med REMA Tip Top i nästan 30 år och arbetar nära sina verkstäder, som mellanhand och materialleverantör.
– Vi fungerar som ett bollplank för våra kunder och tillhandahåller allt det senaste via REMA Tip Top. Vi ser det också som ett viktigt ansvar att informera våra kunder om de senaste nyheterna inom reparation. Vår slogan är trots allt reparera mera, kassera mindre, säger Johan Karlsson, produktansvarig för bland annat däckreparationsmaterial på Continova.
Värmdö Gummiservice – ett familjeföretag
Värmdö Gummiservice grundades 1982 av Sonny Lindström. När han gick bort 2007 tog sonen Jimmy över verksamheten. Vid den tidpunkten fanns många anställda på verkstaden som hade varit med länge.
– Det blev lite tumultartat i början, men vi klarade det tillsammans. Det har varit givande att få vara med och utveckla verkstaden, branschen passar mig bra. Det är tack vare den och att jag alltid har velat driva företag som jag har stannat, säger Jimmy.
2023 rullar verksamheten på bra. Årets första skiftesperiod närmar sig och man försöker att förbereda efter bästa förmåga, så att endast själva skiftena återstår när perioden väl börjar.
– Vi försöker att minska inringandet genom att mejla ut i förväg. Det blir lätt mycket stress och press när perioden närmar sig. Vädret styr mycket. Många vill ha på vinterdäcken till påsk och sedan skifta snabbt. Med bra förberedelser går det att göra fler kunder glada och det är det vi värdesätter mest, säger Jimmy.
Om Värmdö Gummiservice
Grundare: Sonny Lindström
Ägare: Jimmy Pantzar
Antal anställda: 9
Storlek på verkstaden: 1 500 kvadratmeter, inklusive däckhotell
Antal däck i förvaring: 8 000
Omsättning 2022: drygt 18 miljoner