Sigge Bilajbegovic, som äger och driver Platinum Cars, har gjort en framgångsresa som saknar motstycke i bilbranschen, i alla fall i Sverige. Med två tomma händer började han sälja bilar på garageuppfarten för 14 år sedan. När han gick till banken med sin affärsidé; en exklusiv bilfirma som skulle sälja enbart lyx- och sportbilar, fick han nobben. Banken trodde inte på upplägget och något lån blev det inte. Istället fick han bygga upp företaget steg för steg, genom organisk tillväxt och genom vinster från bilförsäljningar. Och han har minst sagt varit lyckosam. För varje år har företaget vuxit. Förra året var omsättningen omkring 500 miljoner kronor.
- Nu siktar jag på en miljard kronor i omsättning och vi kommer snart etablera oss även i Stockholm och kanske också utomlands, säger Sigge Bilajbegovic.
När vi möter honom i den 11 000 kvadratmeter stora bilhallen vid E4:an har han precis spelat padel på Platinum Cars egen padelbana, bakom personalutrymmena på ovanvåningen. Han är nyduschad och propert klädd, men på fötterna sticker det ut lite. Han har på sig ett par Gucci-tofflor i svart skinn och fluffig päls. Han ursäktar sig med att han har ont i fötterna efter padelpasset, men behåller tofflorna på under hela fotograferingen.
"Vi är piraten i branschen"
Anläggningen har nyligen byggts ut och normalt står där nu 150 – 200 bilar. Golvet är lika blankpolerat som bilarna. Det är få ställen där man kan beskåda lika många exklusiva bilar som här. Utanför entrén finns också Nordens enda anläggning där man kan tanka 102 racing fuel från Gulf.
- Min vision när jag startade var att bygga upp en anläggning där kunden på riktigt är i centrum. Jag hade egen erfarenhet av lyx- och sportbilshandlare där säljarna knappt hälsade på kunderna när de klev in genom dörren. Som kund här blir du alltid sedd, oavsett om säljaren redan har en annan kund eller sitter i telefon.
- Även om vi nu är ganska stora är vi fortfarande lite av piraten i branschen eftersom vi är oberoende och inte har något bilmärke på huset.
I hallen har Ferrari en egen avdelning, Porsche och Lamborghini likaså. 10 - 20 stycken av dom märkena finns alltid i hallen. Vi samlas för fotografering i Lamborghini-hörnan där det står tre Aventador som tillsammans kostar omkring tio miljoner kr. Den dyraste bilen kostar 5,3 miljoner och är leasebar för cirkus 41 000 kr i månaden. Men då krävs en kontantinsats på drygt 1 miljon. Efter tre år är restvärdet fortfarande ca 3 miljoner.
- I år ska vi enligt budgeten sälja 1 000 bilar. Genomsnittspriset ligger på 700 000 – 800 000 kr. Det är inbytena som drar ner genomsnittspriset.
Landa helikopter på taket
På sitt Instagram-konto la Sigge nyligen upp en video där en kändis flyger in med helikopter för att köpa en dyrgrip.
- Vi har en helikopterplatta på taket men har inte fått tillstånden klara ännu för att använda den. Så än så länge får helikoptrarna landa på en äng i närheten. Vi har massor av kändisar som handlar här, både svenska och utländska.
Men från taket kan kunderna så småningom komma rakt ner i VIP-avdelningen på övervåningen. Där är det mycket lyxigt inrett i vitt, med kristallkronor och skinn. I VIP-rummet har också Sigge sitt kontor. På skrivbordet står två jättelika Mac-datorer och genom rökfärgade fönster utan insyn kan han blicka ner mot bilhallen.
I andra änden av anläggningen ligger verkstaden där Emil Malmsten basar. Han hade tidigare egen sportbilsverkstad i 15 år innan han började på Platinum Cars. I verkstaden görs alla typer av jobb förutom plåt och lack, men däremot kan man byta färg på bilarna genom foilering.
Däck och fälgar för 200 000 kr
När DäckDebatt är på besök är det mitt uppe i skiftesäsongen. På en lift står en svart Lamborghini utan både hjul och bromsar.
- Vi har hjälpt ägaren att lacka bromsoken gula. Bil och inredning är helt i svart och ägaren ville att något skulle sticka ut lite.
På platsen bredvid står en röd Ferrari och bakom den en Audi RS4. Nyss åkte en svart Nissan GT-R iväg med guldplaterade fälgar från lyxmärket Forgiato. Kostad för dem? Runt 200 000 kr
Platinum Cars är nordisk återförsäljare av Forgiato, fälgar som specialtillverkas i Kalifornien. De ligger normalt på mellan 100 000 och 200 000 kr. Men de kan också kosta betydligt mer, exempelvis om kunden vill ha diamanter på dem.
- De dyraste uppsättningen fälgar och däck som jag kan dra mig till minnes att vi har levererat var till en Rolls Royce. De kostade omkring 270 000 kr, berättar Emil Malmsten.
Köper däck från tillverkarna
Till sportbilarna handlar det ofta om extrema däck- och fälgdimensioner som inte alltid är helt lätt att hitta. Och ägarna vill nästan alltid ha väldigt snabba leveranser. Efter en rundtur bland bilarna i hallen kan vi konstatera att Pirelli och Michelin är de vanligaste märkena. Däcken köper man direkt från däcktillverkarna.
Tillbaka hos Sigge i bilhallen frågar vi honom vad har själv kör till vardags.
- Det är en Audi SQ7. Jag älskar den! Det är en riktig familjekärra. Annars är jag väldigt svag för Bentley och Bugatti, som har en speciell plats i mitt hjärta. Men alla bilar har sin tjusning. Det är som att fråga om man gillar blondiner eller brunetter. Bilar är som konstverk.
Hur ser då specifikationen ut för Sigges familjekärra? Jo, SQ7 är världens kraftfullaste dieseldrivna SUV med en åttacylindrig dieselmotor på 435 hk och ett vridmoment på 900 Nm. 0 - 100 km/h går på 4,8 sekunder och priset startar på drygt 900 000 kr. Därmed kan man konstatera att Sigges egen bil i alla fall inte drar ner genomsnittspriset för sålda bilar på Platinum Cars.