”Regummering blir förstavalet för många”
Företagaren
10 juni 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Daniel Roos
Colmec regummerar varje år drygt 60 000 däck i Norrköping och lika många i Polen.
De märker av att intresset och efterfrågan på regummerade däck ökar.
Fler än 300 regummerade däck lämnar Norrköping varje dag. Omkring 80 procent av stommarna kommer från kunder som själva lämnat in dem för regummering.
I Norrköping produceras kallregummerade däck av varumärket Boss med kallregummering och i Polen tillverkas både kallregummerade Boss-däck samt Colmec EcoTire, som är ett varmregummerat däck. I Norrköping finns flera lagerhallar med enorma lagerutrymmen.
- Det är faktiskt Europas största däcklager med plats för hela 100 000 däck, säger Patrik Sjölin, vice vd för Colmec.
Varje år anländer drygt 200 000 stommar till fabrikerna för regummering. Kunden får betalt direkt för stommen, efter att den godkänts i en första inspektion.
- Det innebär att vi tar hela risken då en del av de inköpta stommarna kasseras senare i produktionen, då vi upptäcker att de inte duger för regummering, säger Patrik Sjölin.
Patrik Sjölin och hans kollegor på Colmec är väldigt nöjda med att regummerade däck kommit allt mer i fokus.
- Vi är ett miljöföretag och har så alltid varit, men vi har inte fått erkännande för detta tidigare. Idag har vindarna vänt och det pratas allt mer om att återvända resurser, säger han.
- Helt plötsligt sitter vi här med ett verktyg som löser ett problem och som ligger helt i linje med dagens miljötänk. Dessutom kostar ett regummerat däck ungefär hälften av vad ett nytt däck gör. Därmed kan kunderna radikalt sänka sina totala däckkostnader.
Tänker mer på hållbarhet
Patrik Sjölin tror att den generation som nu kommer in i däckbranschen tänker mer på hållbarhet sätt än den äldre generationen.
- Det är såklart fördelaktigt både ekonomiskt och miljömässigt om en kund som köper ett nytt däck av oss som sedan kan återanvändas för regummering upp till tre gånger till.
Colmecs leverantörer av slitbanor är österrikiska Kraiburg och finska Nokian. På de Boss-regummerade däcken läggs slitbanorna på med en skarv. Vid EcoTire-tekniken däremot vulkas däcken på samma sätt som ett nydäck och där finns ingen skarv i slitbanan. I kallvulken i Norrköping vulkas däcken i 105 grader i cirka tre timmar. I varmvulken produceras däcken i formar där däckmönstret pressas in i slitbanan.
Patrik Sjölin tycker att det är stor fördel att ha slitbanorna i Boss-regummeringen på metervara.
- På så vis kan vi kapa slitbanan till exakta längder. Det kan skilja en hel del i diameter på varje stomtyp beroende på hur mycket gummi som har kratsats bort.
Helt ny funktion
Förutom pris och miljö så är en annan fördel med regummerade däck att samma stomme kan få en helt ny funktion, genom att det finns så många olika typer av slitbanor. Ett sommardäck kan bli ett vinterdäck. Ett däck som rullat på landsväg kan istället bli ett däck på en timmerbil eller på en lastbil som används på byggarbetsplatser.
- Det är också så att vissa däcktillverkare inte har nytillverkade däck med den funktion som kunden efterfrågar. I vår regummeringsprocess finns oändligt många olika typer av slitbanor och vi kan därmed bygga ihop ett däck med precis dom funktioner som kunderna eftersträvar, säger Patrik Sjölin.
Genom de nya EU-tullarna så blir regummerade däck billigare än kinesiska.
- För kunder som enbart tittar på pris blir då regummerade däck förmodligen förstavalet, säger Patrik Sjölin.
På Colmec tror man att marknaden för regummerade däck kommer att öka rejält framöver.
- Vi ser mycket positivt på framtiden och när EU-energimärkning så småningom även omfattar regummerade däck så kommer kunderna få ”bevis” på att ett återanvänt däck har lika bra egenskaper som ett nytt.
Fakta Colmec
Regummeringsproduktionen är bara en del av Colmecs affärskoncept, som även omfattar nydäck, nio egna däckverkstäder, däcktekniker, distribution och sälj, lager, fleet avdelning, fälgar, axelteknik, mobil service samt maskiner och tillbehör.
Fabriker och lager finns i Norrköping, Finland och i Polen.
I koncernen arbetar närmare 380 personer.
Förutom 120 000 regummerade däck säljer Colmec också årligen omkring 110 000 nya lastbils och buss däck samt 20 000 fälgar.
Colmec har ett eget åkeri med 15 lastbilar och släp för distribution. De förser förutom Sverige även Norge och Finland med produkter, både regummerade och nya däck och andra produkter. På väg tillbaka till Norrköping har lastbilarna ofta med sig stommar från kunderna.