– Det har varit tuffa år där vi hela tiden har legat på marginalen. Nu längtar vi efter att få börja skratta och ha kul igen, säger Mattias Niburg, vd.
2004 öppnade Däck och bilvårdsspecialisten i en gammal traktorlada. Det var kallt, omständligt att arbeta och fanns dåliga däckförvaringsmöjligheter. När Mattias Niburg fick ett rivningskontrakt i handen föddes drömmen om en ny verkstad. Han och kollegorna började att räkna steg och sekunder för att optimera verkstadsflödet och i dag, tio år senare, har de en verkstad som är precis som de vill ha den.
– Det här är verkligen en drömverkstad. I och med att vi har planerat det här i tio år har vi hunnit tänka igenom precis allting. I ladan behövde vi gå runt och släcka lampor på 14 olika ställen och låsa nio olika dörrar och hänglås innan vi gick hem. Nu har vi två knappar att trycka på så är allt släckt och klart, säger Mattias Niburg.
Meningen med optimeringen, menar han, är att det ska vara så besparande som möjligt för personalen, så att de ska kunna arbeta enkelt och leverera kvalitetsmässig service.
– Vi har ritat verkstaden så det inte går att ha oordning och så att arbetsflödet ska bli enkelt. Här finns exakt så mycket plats som behövs. Att hämta en uppsättning däck tar fem minuter, om ens det, medan många andra verkstäder säger åt kunderna att de kan komma tillbaka och hämta sina däck vid ett senare tillfälle, säger Mattias Niburg.
Och det är inte bara i verkstaden som detaljerna sitter. Personalen får också ta emot en hel del beröm för kundmottagningens och kundtoalettens utseende.
– Om kundtoaletten får vi ofta höra att ”wow, får man fota?”, och en restaurangägare sa en gång att ”här har jag varit och lagat en punka i lilla Strängnäs och så har de en toalett som är snyggare än någon toalett jag någonsin haft”, säger Mattias Niburg.
Kundutrymmena har inretts med hotellkänsla för att alla typer av kunder ska känna sig välkomna. Stor vikt har lagts vid att komma ifrån den stereotypiskt grabbiga verkstaden.
– Det är viktigt att det känns trevligt och ombonat så att alla känner sig bekväma med att komma hit. Våra kunder ska kunna sitta här och jobba, ta hand om läxläsande barn, ta en kaffe eller ladda telefonen med sladd eller trådlöst, säger Mattias Niburg och fortsätter:
– Ni kanske har förstått det redan, men vi är väldigt nördiga med detaljer. För min egen del handlar det mycket om att jag har grov ADHD. Jag själv brukar säga att ADHD-testet är det enda provet jag någonsin fått full pott på.
Den efterlängtade flytten till den nya verkstaden kantades av flera motgångar. Till slut blev det för mycket för Mattias Niburg och då sa kroppen ifrån.
– Det sa bara stopp och jag gick jag in i väggen, säger Mattias Niburg.
Sedan dess har verksamheten drivits av Mattias Niburgs syster Lina Barth, platschef, och hennes make Percy Barth, verkstadschef.
– Vi fick lära oss att driva däckverkstad över en natt. Det var mycket att stå i, särskilt eftersom vi utsattes för ett inbrott under flytten, där några tjuvar bröt sig in i en lastbil och stal däck till ett värde av en miljon kronor. Vi hade inte hunnit flytta in däcken i den nya lokalen ännu, och det måste tjuvarna ha fått nys om på något sätt. Stölden slog hårt mot oss. Vi har fått kämpa för att få ihop det ekonomiskt, säger Lina Barth.
Makarna Barth hade arbetat på verkstaden i många år innan de fick ökat ansvar. Lina Barth är verkstadens däckspecialist och sitter till vardags i kundmottagningen tillsammans med kollegan Kristin Sipilä.
– Vi är väldigt serviceinriktade båda två och har tänket via medlemskapet i Däckpartner om att ge kundupplevelser till alla som kommer hit. Jag upplever att tjejer i branschen behöver plugga hårdare för att bli tagna på allvar. I början när jag jobbade här bad många kunder om att få prata med en man när de hade mer komplicerade frågor. Då brukade jag ropa på Percy, och när de berättade för honom vad de ville ha hjälp med så sa han bara att ”då får du prata med Lina här” också vände han på klacken och gick. Nu när folk har fattat att jag kan min grej kommer de in och vill hellre prata med mig än någon annan, säger Lina Barth
Hon berättar att det inte görs skillnad på killar och tjejer på verkstaden. Percy Barth instämmer och berättar att det under hösten kommer att börja arbeta en tjej inne i verkstaden också.
– När vi anställer spelar kön ingen roll. Vårt arbetsflöde är lättarbetat och kräver inte att man måste gå på gym eller vara jättestark. För att kunna arbeta med däck är det viktiga att man är envis, säger han.
Däckverkstaden är nischad mot att hitta speciallösningar. De har däck i alla möjliga utföranden och märken, både nya och begagnade, från 3 till 24 tum, till en kostnad på mellan 200 och 6 000 kronor.
– Vi kan möta det kunderna efterfrågar till 95 procent av gångerna. De begagnade däcken uppskattas mycket av ungdomar som köpt sin första bil. En del lockas av våra större däck och andra vill ha traditionella sådana. Vårt utbud är stort och vi har något för alla, säger Lina Barth.
– Sedan är vi sådana som gärna hittar lösningar för alla och har väldigt kundfokus. Många andra är väldigt fast i sina synsätt och tänker att vissa bilar behöver ha vissa sorters däck. Vi vill kunna erbjuda lite mer personliga lösningar och inte bara gå efter listor. Alla våra anställda testkör däck och vet därför vad som fungerar även utanför listorna, säger Percy Barth.
Verkstadens stora utbud av däck grundar sig i ett genuint däckintresse.
– Vi är däcknördar och hamstrar på oss däck av alla slag. Bärgningsbilen kommer alltid hit, för de vet att vi har däck som passar alla. Dessutom kommer det många kunder hit från bland annat Stockholm, Enköping och Västerås, bara för att de vet att vi är duktiga på det vi gör. Vårt läge gör att vi når fyra miljoner människor inom en timme, säger Lina Barth.
Medan andra delar av samhället drabbades hårt av Coronapandemin ökade Däck och bilvårdsspecialisten i Strängnäs sin försäljning. Redan innan krisen bröt ut hade de ett däckbyteskoncept grundat på drop-in med drive through. Det hela går till så att kunden anmäler sig i kundmottagningen precis innan sitt däckbyte, antingen i receptionen eller via telefon, och sedan kör in i verkstaden från husets baksida. Väl inne ombes kunden att sitta kvar i bilen medan verkstadspersonalen byter till däck från hotellet, nyköpta däck eller medtagna däck som placerats i bagageluckan. Själva bytet tar i snitt fem minuter, sedan tvättar personalen däcken, sätter lappar på dem och forslar upp dem till däckhotellet igen, eller lägger tillbaka dem i bagageluckan om kunden hellre vill det.
– Under Coronapandemin har vi bara behövt göra små justeringar, som att vara hårdare med att alla bilrutor måste hållas stängda inne i verkstaden och att ge kunden möjlighet att ringa in och betala via Swish. Det gäller att hjälpas åt och hitta bra lösningar i dessa tider. De äldre kunderna som hellre har velat betala med kontanter i ett kuvert under dörren har varit välkomna att göra det, säger Lina Barth.
Mattias Niburg och Lina och Percy Barth är glada över den utvecklingsresa som företaget har gjort. Efter allt slit det har inneburit att flytta från den gamla lokalen och starta upp den nya verkstaden ordentligt ser de fram emot att äntligen kunna slappna av lite.
– Jag vet inte vad mer vi kan förbättra just nu. De mål vi skulle uppfylla har vi nått. Under den närmsta framtiden gäller det nog mest att skratta och ha kul, säger Lina Barth.
Det framgångskoncept de vill lyfta allra mest är att de har satsat på att göra verksamheten kundvänlig.
– Jag menar, folk kan inte alla de här sakerna. Det är vi som är experterna. Det allra bästa vi kan göra är att vara vänliga mot alla som kommer in, så att kundupplevelsen blir så bra som möjligt. Att tänka ”jag behöver inte dig, det kommer fler kunder” är nog det farligaste man kan göra om man vill bli en framgångsrik verkstad, säger Percy Barth.