Kritvita stränder och vyer som häpnar det mest beresta ögat lockar varje år hundratusentals turister till Öland. Patrik Idensjö berättar att semestertiden är en av verkstadens mest hektiska perioder.
– Vi har egentligen tre säsonger. Det är skiftessäsongerna och sen har vi semestertiden när det flockas med husvagnar, husbilar och vanliga bilar. Juli månad är vår tredje bästa omsättningsmånad faktiskt, det är en fördel med att vi ligger på Öland.
Vianor Färjestaden grundades 1974 av Patriks farfar Roy och gick då under namnet Däck Roy. Det nya namnet kom till först 2016, när Vianor köpte anläggningen. Men familjeandan från Däck Roy lever vidare.
– Båda mina föräldrar jobbar kvar än idag och jag försöker ha kvar en familjär känsla bland mina anställda. Det är viktigt att alla mina anställda känner att de trivs på jobbet.
Patrik har jobbat i 15 år på det som först var Däck Roy och nu Vianor Färjestaden. Under tiden har han hunnit med att vara regionchef för Vianor och nu efter årsskiftet gick han tillbaka till att vara platschef för Vianor Färjestaden.
– Jag tycker helt enkelt att det är roligare att sälja och vara på plats och träffa alla kunder, så jag valde att gå tillbaka till min gamla tjänst igen, det känns jättebra.
Vianor Färjestaden erbjuder förutom däckbyte och diverse däckservice även vägassistans och dygnet-runt-jour. Patrik berättar att jouren är som mest hektisk under semestermånaderna. Rekordet är 14 jourer på en vecka under högsäsong på Öland, medan genomsnittet under lågsäsong är en jour per vecka.
– Det är oftast en personbil som har kört punktering på däcket. 90 procent av gångerna beror det på att däcket är slitet, att de inte har tittat på däcken innan de har kört.
På norra delen av ön ligger en av Sveriges mest omtyckta campingar, Böda Sand. Dess två mil långa sandstrand lockar inte bara badgäster utan även camping-fantaster med både husvagnar och husbilar. Något som för Vianor Färjestaden innebär en hel del reparationer och byten av av husbil- och husvagnsdäck.
– Däcken kan se bra ut, men är de för gamla så torkar de. Husbilar och husvagnar står oftast stilla under långa perioder. Det, i kombination med sol, regn och fukt, gör att gummit torkar och däcken går sönder. Det är den största anledningen till att vi byter så många husbil- och husvagnsdäck.
Förberedelserna inför semestersäsongen går främst ut på att se till att ha husvagnsdäck, husbilsdäck och de vanligaste storlekarna på personbilsdäck hemma.
– Vi har varit med så många turistsäsonger nu så vi vet vad det är för däck som vi behöver ha hemma till både husvagnar och husbilar. Det som kan vara lite krångligt är att försöka få ihop semestrarna för de anställda, folk vill ju ha semester här också, säger han och skrattar.
Men deras kunder är långt ifrån bara turister.
– Till oss kommer allt från stugägare som vill byta däck på skottkärran till lantbrukskunder som vill serva sina traktorer. Nu när våren börjar närma sig och lantbrukarna kommer igång med sina uppgifter blir det mer att göra med lantbruksmaskinerna. När lantbrukarna är klara kommer turisterna med punkteringar och grejer och på hösten är det lastbilar som ska ha på sina vinterdäck. Våra uppgifter skiljer sig åt beroende på säsong.
Han fortsätter:
– När vi går in i varje säsong har vi fyratusen personbilsdäck, femhundra lastbilsdäck och ett sjuttiotal traktordäck och entreprenaddäck på lager. För att vara en däckverkstad har vi mycket i lager, vilket jag tror är en styrka.
Verkstadens däckhotell består till störst del av personbilsdäck, endast tre eller fyra husbilar har sina däck förvarade på Vianor Färjestaden. Däckhotellskunderna är främst personer bosatta på Öland eller i Kalmar, men även från andra delar av landet.
– Vi har någon kund från Vimmerbytrakten och en del Stockholmskunder som förvarar sina däck här eftersom många har stuga på Öland. Husbilar och husvagnar kör oftast enbart på sommardäck så det är mest personbilsdäck vi förvarar. Många drabbas av platsbrist, och däcken på bilarna blir inte mindre heller, utan dimensionerna blir bara större. Idag har vi 1 500 uppsättningar däck på hotellet.
Hur jobbar ni för att nå framgång?
– Vi är elva medarbetare och vi jobbar tillsammans som ett lag. Vi hjälps åt där det behövs, om det så är att skruva på däck, byta lastbilsdäck eller vara på plats inne i butiken. Vi har tillsammans en bred kunskap i alla segmenten, allt från skottkärrdäck till lantbruksdäck. Den breda och gedigna kompetensnivån på våra anställda är vi väldigt nöjda med. Att jobba tillsammans tror jag är ett vinnande koncept.
Vad är det bästa med att jobba på Vianor Färjestaden?
– Däckbranschen är en bransch där många kunder inte vet mer än att däcket är svart och runt ungefär, då är det kul att få berätta lite om vad som skiljer de olika däcken åt och sådana grejer. Så det är väl att sälja, hjälpa kunder och träffa folk som är det bästa och roligaste med att jobba här.
Har ni några planer för framtiden?
– Vi har i tre års tid pratat om att bygga ut däckhotellet. Men först var det pandemi och nu krig som påverkar kostnaderna på materialet. Vi avvaktar lite just nu, men på sikt är det tanken. Det är inte så att det inte går att få in några däck, men vi skulle gärna vilja ha lite mer plats.
Grundat: 1974
Ägare: Nokian Tires äger Vianor. Utåt sett är det Vianor.
Antal anställda: 11 på heltid och 16 under skiftessäsong
Storlek på anläggningen: 2 040 kvadratmeter
Antal däck i förvaring: 6 000
Omsättning: 50,8 miljoner kronor