Däck i Kiruna har två verkstäder, en inne i Kiruna och en vid gruvan. Oskar Tapini är platschef för båda verkstäderna.

Däckia i Kiruna har ganska många däck i lager eftersom det kan brinna i knutarna när däcket till en entreprenadmaskin eller lastbil går sönder.

Däckia i Kiruna: ”Vi finns där entreprenörerna finns”

Företagaren

Med en gruva som går på högvarv och en stadsflytt som rullat igång ordentligt saknar Däckia i Kiruna inte arbete. Oskar Tapani är platschef på Däckias två verkstäder i staden –en vid LKAB och en inne i Kiruna. – Det är många stora projekt som pågår och det kommer in mycket nya kunder. Det kommer inte bli lugnare de närmaste åren, flytten skapar jobb så att det räcker och blir över, säger han.

Det som idag är Däckia i Kiruna startades av Oskars styvfars pappa och sedan åtta år tillbaka är Oskar platschef. Verkstäderna köptes upp av Däckia 2000.

– Jag har varit här ända sedan jag var liten pojk men varit fast anställd sedan 2007, säger Oskar. 

När Oskars styvfar Micke blev sjuk i cancer och gick bort fick Oskar ta över som platschef på verkstäderna. 

– Det var en stor utmaning, jag var bara 25 år då och den första i umgängeskretsen som fick en chefstjänst. Men jag tror jag fick folket på verkstaden med mig ändå för att jag varit med så pass länge. Micke levde också med sjukdomen i sex år så jag fick mycket hjälp av honom och hans erfarenhet under den tiden, säger Oskar.

Däckverkstaden i gruvan har funnits där i 30 år. Från början låg den under jord, men flyttade sedan upp med tanke på brandrisken. Däckia Kiruna är en servicepartner till Bridgestone som har avtalet med LKAB. 

– Vi har ett väldigt bra läge. Vi är den enda verkstaden på området och vi finns där entreprenörerna finns. Det är ju en ganska unik verksamhet med mycket tung trafik. Samtidigt har vi fått investera ganska hårt den senaste tiden och bland annat köpa in en ny traktor och lastbil eftersom det kommer nya miljökrav under jord, och det blir så klart kännbart, säger Oskar. 

På den andra verkstaden som ligger i ett industriområde inne i Kiruna, liknar utmaningarna mer de som de flesta i branschen har.

– Intresset för däckhotell har ökat lavinartat. Även om kanske fler här än i storstäderna känner någon med en verkstad eller garage så att de skulle kunna byta själva så tror jag det är minst lika populärt med däckhotell här som på andra ställen. Vi har ganska trånga lokaler och det blir mycket containerförvaring, man får försöka trolla med knäna. Senast i veckan hittade grabbarna en lucka där vi kunde flytta om lite och få plats med några uppsättningar till och det är så man får försöka pussla hela tiden. Men samtidigt är det ju inte bara att bygga ett nytt däckhotell heller, säger Oskar. 

Även lagret tar en hel del plats eftersom läget som en av Sveriges nordligaste verkstäder gör att man måste ha fler däck hemma.

– Det är inte som på andra ställen längre söderut där man kan beställa och få leveransen på ett par dagar utan det tar tid för oss att få däcken och därför måste vi hålla mer i lager. Det väldigt skönt att vi tillhör Däckia, hade vi varit en helt fristående verkstad hade vi fått binda upp väldigt mycket kapital i lagerkostnader, säger Oskar.

Också när det gäller entreprenaddäck, både till LKAB och till övriga entreprenörer i staden, är det lagerhållning som gäller. 

– När folk ringer är det ofta samma dag som de behöver däcken, och de som har dem hemma är de som får sälja. Jag försöker alltid ha en uppsättning däck till alla de vanligaste entreprenadmaskinerna i lager.  

Påverkas ni av skiftestiderna?

– Vi är inte alls drabbade på samma sätt som de som har verkstäder längre söderut. På våren börjar kanske folk sätta på sommardäcken i maj, men det kan komma snö fram i juni och dubbdäck är ju lagligt så länge det är vinterväglag, så det är inget större problem. Det är knappt så att man har koll på de där datumen eftersom vi inte påverkas av dem, säger Oskar.  

Däckbristen är något Oskar märkt av, trots att de är en producentägd verkstad. 

– Många här har större SUV:ar med lite ovanliga däckdimensioner och även om vi försöker sälja så mycket Pirelli vi bara kan så måste vi också ta in märken vi aldrig jobbat med tidigare på grund av däckbristen. Vi måste ta det som finns för att lösa problemet helt enkelt. 

Vad gör Kiruna speciellt? 

– Det är en speciell plats där vi lever i mörker en stor del av året. Om man ska bo här måste man nästan ha ett intresse för friluftsliv som jakt eller fiske. Det är därför jag bor här till exempel, även om jag konstigt nog också älskar att spela golf.

 

Fakta Däckia i Kiruna

Antal verkstäder: Två, en på LKAB:s område och en inne i Kiruna

Omsättning: Cirka 30 miljoner

Antal anställda: 11 totalt på båda verkstäderna

Annons:
Annons:

Tron Gulbrandsen, vd på Nokian Tyres: ”Vi ser framåt även i utmanande tider”

Företagaren

31 januari 2024

Däckfirma med nära 90 års erfarenhet i branschen

Företagaren

06 december 2023

Ströms Åkeri i Hultsfred: ”Vi kör 300 000 mil om året”

Företagaren

06 december 2023

Vianor i Vara: ”Däckbranschen är en spännande och utvecklande bransch att jobba inom”

Företagaren

08 november 2023

Ingers Däck storsatsar i Nyköping: ”Vi ska bli Sveriges modernaste däckverkstad”

Företagaren

07 juni 2023

Imad Doudar, vd på Däckline och Imaz Wheels: ”Vi är duktiga på att sticka ut”

Företagaren

09 maj 2023

Värmdö Gummiservice reparerar OTR-däck i världsklass

Företagaren

24 april 2023

”Hade inte vi satsat hade någon annan aktör gjort det”

Företagaren

19 december 2022

Vd-jubileum och logistiksatsning på OCL Brorssons: ”Vi välkomnar utmaningar”

Företagaren

03 november 2022

Euromaster Nyköping testade drive thru i våras: ”Jag tror det här är framtiden”

Företagaren

26 oktober 2022

Tunga däck i Norrlands gruvor

Företagaren

14 september 2022

Verkstaden i semesterparadiset

Företagaren

04 juli 2022

CityDäck köptes upp av biljätten Bilia: ”De vill växa och det vill vi också”

Företagaren

11 april 2022

Jätteverkstaden i Vellinge: ”Är man stor måste man vara snäll”

Företagaren

15 september 2021

Blodsband på verkstaden i norr

Företagaren

12 februari 2021

Från skrotbilar och plåtskjul till största verkstaden i stan

Företagaren

08 januari 2021

I Strängnäs sitter framgången i detaljerna

Företagaren

02 december 2020

Med klara mål ska hon lyfta verksamheten

Företagaren

18 november 2019

”Det vi inte vet om fälgar är inte värt att veta”

Företagaren

11 september 2019

”Regummering blir förstavalet för många”

Företagaren

10 juni 2019

Det våras för regummerade däck

Företagaren

21 maj 2019

Hos Platinum Cars kan hjulen kosta mer än hela din bil

Företagaren

07 maj 2019

Däck365 vill leva i harmoni med traditionella däckbranschen

Företagaren

09 april 2019

Allt kurvor pekar uppåt för Värmdö Gummiservice

Företagaren

02 april 2019

Vulkningen en succé för gummiverkstan

Företagaren

02 april 2019

”Våga sälj en premiumfälg till ett premiumdäck”

Företagaren

24 februari 2019

Däckdoktorn har allt fler däck incheckade på hotellet

Företagaren

05 april 2018

Framgångssagan startade i en biosalong

Företagaren

12 februari 2018

"Fanns många förutfattade meningar
i början"

Företagaren

12 februari 2018

Flytt gav lyft för Jimmys däckverkstad

Företagaren

12 februari 2018

Anlagd brand totalförstörde Däckia i Falkenberg

Företagaren

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår