Det som idag är Däckia i Kiruna startades av Oskars styvfars pappa och sedan åtta år tillbaka är Oskar platschef. Verkstäderna köptes upp av Däckia 2000.
– Jag har varit här ända sedan jag var liten pojk men varit fast anställd sedan 2007, säger Oskar.
När Oskars styvfar Micke blev sjuk i cancer och gick bort fick Oskar ta över som platschef på verkstäderna.
– Det var en stor utmaning, jag var bara 25 år då och den första i umgängeskretsen som fick en chefstjänst. Men jag tror jag fick folket på verkstaden med mig ändå för att jag varit med så pass länge. Micke levde också med sjukdomen i sex år så jag fick mycket hjälp av honom och hans erfarenhet under den tiden, säger Oskar.
Däckverkstaden i gruvan har funnits där i 30 år. Från början låg den under jord, men flyttade sedan upp med tanke på brandrisken. Däckia Kiruna är en servicepartner till Bridgestone som har avtalet med LKAB.
– Vi har ett väldigt bra läge. Vi är den enda verkstaden på området och vi finns där entreprenörerna finns. Det är ju en ganska unik verksamhet med mycket tung trafik. Samtidigt har vi fått investera ganska hårt den senaste tiden och bland annat köpa in en ny traktor och lastbil eftersom det kommer nya miljökrav under jord, och det blir så klart kännbart, säger Oskar.
På den andra verkstaden som ligger i ett industriområde inne i Kiruna, liknar utmaningarna mer de som de flesta i branschen har.
– Intresset för däckhotell har ökat lavinartat. Även om kanske fler här än i storstäderna känner någon med en verkstad eller garage så att de skulle kunna byta själva så tror jag det är minst lika populärt med däckhotell här som på andra ställen. Vi har ganska trånga lokaler och det blir mycket containerförvaring, man får försöka trolla med knäna. Senast i veckan hittade grabbarna en lucka där vi kunde flytta om lite och få plats med några uppsättningar till och det är så man får försöka pussla hela tiden. Men samtidigt är det ju inte bara att bygga ett nytt däckhotell heller, säger Oskar.
Även lagret tar en hel del plats eftersom läget som en av Sveriges nordligaste verkstäder gör att man måste ha fler däck hemma.
– Det är inte som på andra ställen längre söderut där man kan beställa och få leveransen på ett par dagar utan det tar tid för oss att få däcken och därför måste vi hålla mer i lager. Det väldigt skönt att vi tillhör Däckia, hade vi varit en helt fristående verkstad hade vi fått binda upp väldigt mycket kapital i lagerkostnader, säger Oskar.
Också när det gäller entreprenaddäck, både till LKAB och till övriga entreprenörer i staden, är det lagerhållning som gäller.
– När folk ringer är det ofta samma dag som de behöver däcken, och de som har dem hemma är de som får sälja. Jag försöker alltid ha en uppsättning däck till alla de vanligaste entreprenadmaskinerna i lager.
Påverkas ni av skiftestiderna?
– Vi är inte alls drabbade på samma sätt som de som har verkstäder längre söderut. På våren börjar kanske folk sätta på sommardäcken i maj, men det kan komma snö fram i juni och dubbdäck är ju lagligt så länge det är vinterväglag, så det är inget större problem. Det är knappt så att man har koll på de där datumen eftersom vi inte påverkas av dem, säger Oskar.
Däckbristen är något Oskar märkt av, trots att de är en producentägd verkstad.
– Många här har större SUV:ar med lite ovanliga däckdimensioner och även om vi försöker sälja så mycket Pirelli vi bara kan så måste vi också ta in märken vi aldrig jobbat med tidigare på grund av däckbristen. Vi måste ta det som finns för att lösa problemet helt enkelt.
Vad gör Kiruna speciellt?
– Det är en speciell plats där vi lever i mörker en stor del av året. Om man ska bo här måste man nästan ha ett intresse för friluftsliv som jakt eller fiske. Det är därför jag bor här till exempel, även om jag konstigt nog också älskar att spela golf.
Fakta Däckia i Kiruna
Antal verkstäder: Två, en på LKAB:s område och en inne i Kiruna
Omsättning: Cirka 30 miljoner
Antal anställda: 11 totalt på båda verkstäderna