Att det blev just däck som Hussein Hassoun skulle jobba med var kanske mest en slump. Hans pappa jobbade med billackering och Hussein och hans bror var i verkstaden dagligen. Begagnade däck fanns runt omkring dem och de började handla med dem. Snart började de även köpa in nya däck, och verksamheten växte. Strax därefter startade de var sin verksamhet.
– Jag började på 180 kvadrat helt själv och med en lift. Det blev snabbt för litet så jag hyrde en lokal på 1 800 kvadratmeter med fler liftar. Men det höll inte länge där heller, så vi flyttade till vår nuvarande lokal på Scheelegatan i Malmö på 7 000 kvadratmeter, säger Hussein Hassoun, tidigare ägare och nu vd på CityDäck Öresund AB.
Det är nu många år sedan verksamheten startade i den första lilla lokalen, och de senaste fem åren har expansionen gått snabbt. Ett par månader efter flytten till Scheelegatan startade de även en verksamhet i Vellinge och har nu totalt ett 20-tal anställda. Nu är det för trångt igen, så jakten på ytterligare lokaler pågår.
Det finns ju många mindre däckfirmor, varför tror du att just ni lyckats växa så mycket?
– Vi har varit aktiva och slitit hårt. Och vi har alltid gillat det vi gör, det är viktigt. Vi har kunden i fokus och har koll på marknaden. Vi är noga med att kunden ska trivas, även med priset, säger Hussein Hassoun.
Kundytorna är något som företaget också jobbat mycket med; på Scheelegatan har man bland annat lekrum och wi-fi. Man har också ett av Nordens största showroom för fälgar.
När Hussein Hassoun kände att det var dags att sälja företaget hade man kontakt med flera olika aktörer.
– Men det var inget snack om att det var Bilia vi ville gå vidare med. Vi vill samma sak - de vill växa och det vill vi också, säger han.
Bilia har en strategi för att utöka affären inom däcksegmentet.
– Vi har jobbat länge med däck och hjul inom koncernen på våra 100 anläggningar runt om i landet. Vi har vuxit internt inom området, men för att kunna fortsätta växa måste vi ut på en annan marknad som inte är begränsad till kunderna som kommer till oss. Därför har vi letat efter andra däckhandlare, och hittade CityDäck som låg ute till försäljning, säger Gert-Ove Larsson, regiondirektör på Bilia.
Planen är att växa ännu mer i framtiden, antingen genom fler förvärv eller genom nyetableringar.
– Vår ambition är att fortsätta växa inom kategorin, och vi ska växa med CityDäck. På så vis kommer vi åt en marknad som vi inte attraherat tidigare, vilken är otroligt stor. Vi vill attrahera alla, inte bara genom våra bilmärken och verkstäder. Även om vi kanske inte kommer att bli rikstäckande inom däck så ska vi få ihop en däckkedja, säger Gert-Ove Larsson.
Man vill satsa både på tjänster inom däckområdet och försäljning av däck, fälgar och tillbehör. Tidigare har Bilia även förvärvat En Bättre Däckaffär, som i stort sett bara erbjuder tjänster inom logistik och däckhotell.
– Vi har redan däckhotell i stor omfattning inom koncernen på våra anläggningar, men ser att vi måste ut på en bredare marknad. CityDäck har egna däckhotell också, och vi märker över lag att vi får fler och fler däckhotellkunder. Däcken blir större och människor mer bekväma och köper gärna tjänsten i stället för att byta och förvara däcken själva. Det, och att arbeta mer med förädlingen av däcken och hjulen på däckhotellen, är en viktig del att bygga vidare på, både inom koncernen och för CityDäck, säger Gert-Ove Larsson.
Tror ni det finns plats för fler stora aktörer på däckmarknaden?
– Absolut, bilparken växer och med det kommer fler behov. Vi vill ha en del av den kakan, säger Gert-Ove.
Fakta Citydäck Öresund
Startade: Hussein Hassoun började med däckförsäljning 1999
Produkt/bransch: Säljer bland annat däck, fälgar, tillbehör och erbjuder tjänster som däckhotell, däckmontering, däckbyte, hjulinställning och fälgrenovering.
Antal anställda: ca. 25
Omsättning: 68 000 000 / 2021
Viktiga årtal:
2018 flyttade till större lokaler på Scheelegatan
2019 Startade ytterligare en verksamhet i Vellinge
2021 Förvärvades av Bilia