Eliassons Åkeri är ett välrenommerat tankbilsföretag baserat i Kristianstad. Deras fordonsflotta består av 140 enheter, på vilka det totalt sitter cirka 1 000 däck. Verksamheten är inriktad på tre typer av transporter – bränsletransporter, kemtransporter och bitumen. De brandfarliga ämnena gör riskminimering till en central del i all hantering.
– Säkerhet är A och O för oss. Det har därför varit viktigt att hitta ett heltäckande däckservicekoncept med partners som hjälper oss att arbeta förebyggande mot skador och uppföljande för att vi ska kunna ligga i framkant, säger Tommie Eliasson, som har arbetat i företaget i över 15 år.
I det nya pilotprojektet med Euromaster, Michelin och Michelin Connected Fleet kopplas samtliga lastbilar, släp och trailers upp via TPMS-sensorer. Detta ger en direkt övervakning av tryck och temperatur i samtliga däck. Data om avvikelser kommer även att lagras och kunna användas för uppföljning.
– Jag upplever att tidigare samarbetspartners vi har haft kring däcktjänster inte har varit särskilt måna om att följa upp hur vår däckanvändning har sett ut över tid. Det har varit mycket prat inledningsvis om att man ska köpa olika däck och tillhörande teknologier, men man har inte kunnat visa hur det faktiskt har gått. I det här pilotprojektet finns det verktyg för att mäta och system som kommer göra all data tillgänglig för samtliga involverade parter. Det kommer också att underlätta miljöuppföljningen gentemot våra leverantörer och kunder, säger Tommie.
Samarbetsavtalet är tecknat för en femårsperiod och startskottet gick i vintras. Den sista TPMS-sensorn installerades innan sommaren.
– Hittills har allt fungerat jättebra. Det har tagit några månader att få alla TPMS-sensorer på plats utan att störa den dagliga driften, men nu är implementeringen klar. Vi har redan kunnat identifiera några snabba däcktrycksfall och på så sätt hunnit agera för att undvika potentiella däckhaverier, säger Tommie.
Ni på Eliassons Åkeri har testat flera andra upplägg för däckservice tidigare. Upplever du att det är vanligt bland åkerier att ha ett stort engagemang för sina däck?
– Nej och jag tycker det är märkligt att inte fler åkerier ställer höga krav på däcken. När jag har bett tidigare däcksamarbetspartners om återkoppling kring till exempel om däcken levererade som beräknat så har jag fått bristfälliga svar. Det har låtit som att få åkerier brukar kräva uppföljning, vilket har gjort att däckaktörerna inte har skaffat sig rätt verktyg för att samla data. Hade tillräckligt många åkerier efterfrågat konsekvent uppföljning så är jag övertygad om att det hade det funnits.
Ni har valt att installera TPMS i samtliga fordon. Vad är det ni gillar med däcktrycksövervakning?
– TPMS hjälper till att förbättra körekonomi, bränsleekonomi och minska slitaget på däcken, men också att minska allmänna däckskador. Sådana kan annars på lång sikt leda till däckhaverier eller däckexplosioner. Den applikation som vi installerar nu varnar även om det blir värmeutveckling i däcket, vilket kan vara en indikation på att något är fel. Genom att få en varning i tid hinner chauffören stanna och kolla till däcket eller köra in på en närliggande verkstad för kontroll, innan en eventuell olycka sker. TPMS har funnits i många år och det är underligt att inte fler åkerier använder det.
Har ni använt TPMS-lösningar förut?
– Vi har velat det men inte hittat rätt upplägg förrän nu. Efter mycket letande kommer vi äntligen att kunna satsa mer på säkerheten. Lösningen räknar dessutom hem sig själv eftersom det kostar mer att laga skador på fordon och däck vid haverier och behöva ha fordonet stillastående under reparationstiden.
Vad kommer ni att använda för däck framöver?
– Tidigare har vi skiftat till nya vinterhjul varje höst och kört med dem i ungefär ett år. Nu övergår vi till säsongsdäck. Fabrikat och modell lämnar vi över till våra samarbetspartners att besluta om. Vi har utformat en däckpolicy tillsammans med utgångspunkt i hur vi kör och vad vi förväntar oss. Däckvalen kommer att anpassas utefter det, med olika mönster för olika användningsområden. Av säkerhetsskäl har vi tidigare inte använt regummerade däck på våra tankbilar, men nu har Michelin försäkrat oss om att deras regummeringar är av hög kvalitet, så vi ska testa det i viss omfattning också. Oavsett vilka däck som används kommer vi att få uppföljning som visar att vi får det antal kilometer vi räknar med av varje däck.
Hur mycket pratar ni med era medarbetare om hur man ska köra för att optimera däckanvändningen?
– Massor! Vi arbetar mycket med körbeteende över lag och har implementerat ett förarbeteendeprogram som har gett goda resultat. När chaufförerna fick det kunde de börja att följa sin körning själva och det blev snabbt en tävling att vara så bra som möjligt. Under kommande fem år av pilotprojektet kommer dessutom Michelin och Euromaster att hålla utbildningar om saken.
Om Eliassons Åkeri:
Familjeföretaget grundades 1950 av Karl-Erik Eliasson, som fick möjlighet att ta över ett antal tankbilar från en bensinstation i Laholm. Idag drivs det av andra och tredje generationen Eliassons, med Tommie Eliasson och pappa Mikael i spetsen. Företaget har över 140 enheter, drygt 50 fordon och mer än 100 anställda.