Smäll på smäll på smäll, men skam den som ger sig. Nokian Tyres må vara en av däcktillverkarna i Sverige som drabbades hårdast av sanktionerna mot Ryssland 2022, eftersom de hade en stor del av sin tillverkning och försäljning där, men i de svåraste tiderna valde de att ladda om och bädda för framtiden. När Däcksnack pratar med Tron Gulbrandsen en solig oktoberdag är det inte utmärglade ögon som möter oss, utan en blick glänsande av framtidstro.
– Jag ska inte sticka under stolen med att det har varit tuffa tider. Vi tappar såklart försäljning nu när Ryssland inte längre finns på marknaden. Men vi har valt att se utträdet ur Ryssland och behovet av att bygga en ny fabrik som något spännande. Utmaningar är möjligheter att lägga grunden för något nytt, säger han.
2021 tillverkade Nokian Tyres över 70 procent av alla sina personbilsdäck i Ryssland. Samtidigt stod den ryska och asiatiska marknaden tillsammans för cirka 20 procent av bolagets omsättning. Sanktionerna som infördes i samband med invasionen av Ukraina 2022 satte stopp för all verksamhet i landet och tvingade företaget att omstrukturera stora delar av tillverkningen.
– Norden är vår viktigaste marknad, så att få fram nordiska vinterprodukter till hösten 2022 var av högsta prioritet. Det pratades om en möjlig brist på framför allt dubbdäck och vi förberedde oss genom att ställa om tillverkningen vid vår fabrik i Finland. Satsningen gjorde att vi klarade oss bra. Och eftersom det inte blev någon stor brist fick vi ett bra lager inför denna vintersäsong också, säger Tron.
Hur var det att leda Nokian under den här tiden?
– Tufft helt klart. Vi blev inkastade i en helt ny situation med mycket osäkerhet. Det var mycket känslor inblandade och svårt att navigera utan denna typ av erfarenhet. Men vi jobbade tillsammans som organisation och märkte ganska snart att vi blev bra på att hitta sätt att anpassa oss till den nya verkligheten. Teamet på Nokian Däck i Sverige ska ha beröm för sitt snabba och proffsiga handlande, säger Tron.
Fabrikssatsning i Rumänien
Nedläggningen av fabriken i Ryssland födde ett behov av att bygga en ny fabrik. 2022 meddelade Nokian Tyres att detta skulle ske i Oradea, Rumänien. Det första spadtaget togs den 12 maj 2023 och den kommersiella däckproduktionen väntas dra igång 2025.
– När behovet av att bygga en ny fabrik föddes valde vi att gasa på ordentligt, så den här satsningen kommer faktiskt att bli världens första däckfabrik med nollutsläpp av CO2. Det känns otroligt bra, med tanke på vårt hållbarhetsfokus, säger Tron.
Fabriken kommer framför allt att producera däck för den centraleuropeiska marknaden. Den största delen av tillverkningen för Sverigemarknaden kommer fortsatt att ske i Finland. Ännu en betydande marknad för Nokian är Nordamerika, vars tillverkning är förlagd i Dayton, Tennessee. Bygget av den anläggningen färdigställdes 2020, till en kostnad på cirka 360 miljoner dollar.
– Vår primära strategi har länge varit att rikta oss mot länder med tydliga vintrar. Fokus ligger alltid på säkerhet, sedan blir det lite lokala applikationsanpassningar. På den nordamerikanska marknaden går till exempel personbilsdäck i större dimensioner bäst, medan marknaden i Norge är extra köpstarka inom däck för elbilar, säger Tron.
I Sverige har Nokian Tyres gjort sig mest kända för sin vinterdäcksportfölj, men företagets produktutbud är betydligt bredare än så. De erbjuder många olika sommardäck och ännu fler däckvarianter för tunga fordon.
– De som inte känner till det skulle förmodligen bli förvånade över hur stora vi är inom alla produktkategorier vi jobbar med. Vi har en önskan om att växa inom alla segment och överallt där vi finns representerade idag. Man måste alltid ha en tillväxtstrategi, annars somnar man lite, säger Tron.
Hållbar säkerhet är vägen framåt
Gemensamt för alla marknader är ledorden säkerhet och hållbarhet. 2021 satte bolaget upp ett mål om att 50 procent av alla råvaror i deras däck ska vara återvunna eller förnybara till 2030. De arbetar också aktivt för att möta omställningen till elbilar, med däck som till exempel ska reducera rullmotstånd och ljudnivå.
– Elbilsförsäljningen i Norden ökar. Särskilt snabbt går det i Norge, där biltypen utgjorde cirka 80 procent av nybilsförsäljningen det senaste året. Samma trend ser vi i Sverige, fast det går lite långsammare eftersom politikerna inte har gjort det riktigt lika förmånligt. I Norge är det svårt att välja bort elbil, säger Tron och fortsätter:
– En fördel för oss med att vi är starka på många marknader är att vi kan inspireras av varandra internt inom organisationen. Vi samarbetar mycket över gränserna och drar nytta av varandras lärdomar.
Med flera tuffa år i backspegeln, hur ser du på framtiden?
– Det är en bra fråga. Det har varit mycket fokus på att klara utmaningarna. Så här i efterhand är jag nästan lite förvånad över hur bra vi har klarat oss. Det har inte varit lätt, men vi tagit oss över varje hinder och hittat stabila lösningar. Jag ser verkligen fram emot ett normalår, där vi kan använda vår nyvunna styrka fullt ut. Det är så mycket spännande på gång i branschen generellt också. Ny teknologi växer fram, samtidigt som hållbarhet blir viktigare och viktigare. Vi önskar att ta en ledande roll, men jag hoppas att alla inom branschen tänker så – det är bra för alla. Jag ser fram emot att se hur allt utvecklas. Det är dock viktigt att inte bara leva i framtiden. De senaste åren har lärt oss hur viktigt det är att kunna ställa om snabbt och att saker inte alltid går som man planerat. En mix av nu- och framtidtänk är väl bra, avslutar Tron.
Om Tron Gulbrandsen
Bor: Oslo
Ålder: 47
Antal år på Nokian Tyres: 17
Familj: Sambo sedan 23 år och två pojkar på 18 och 16 år.
Fritidsintressen: Alpinskidåkning och racketsport.
Personligt motto: ”Bra gjort är bättre än bra sagt.”