Mattias Kjellin har haft ett intresse för stora maskiner sedan barnsben. Han har en bakgrund som maskinförare och maskinmekaniker, men har även tävlat i skotercross på elitnivå och arbetat som stuntman och skådespelare i stora internationella filmproduktioner. Idag är han grundare och ägare av företaget Team Kjellin Mining & Entreprenad AB och berättar att mycket av hans företagsanda kommer från skotercrossen.
– Jag drev mitt team i skotercross på samma sätt som jag driver företaget idag. Det har alltid varit viktigt för mig både som idrottsman och nu som egenföretagare att alla ska känna en tillhörighet och veta att de är en del i framgångarna. Varenda person är oumbärlig och jag vill att alla ska känna det, ingen är viktigare än någon annan, säger Mattias.
Mattias grundade Team Kjellin 2008 och sedan dess har företaget vuxit så det knakar. På tio år har de gått från 4 till 150 anställda. Själv tror han att framgångssagan beror på den höga ambitionsnivån som genomsyrar företaget.
– Vår vision är att vara bäst på det vi gör. Vår ambitionsnivå är hög och jag tror vi har visat branschen vad som faktiskt är möjligt och på så sätt skapat ett behov. Vi har vuxit fort, men samtidigt har vi tackat nej till väldigt stora uppdrag och avtal för att inte tappa bort grunden till företaget eller förlora oss själva på vägen, säger Mattias.
En stor del av gruvindustrin
Team Kjellin har varit med och startat upp flera av de gruvverksamheter som finns i Norrbotten idag. En av de första gruvorna de hjälpte till att starta var Mertainen gruva söder om Kiruna. De är även verksamma iLeveäniemi gruva i Svappavaara där de driver mycket av arbetet åt LKAB. Förutom lastning och transport sköter de även vägunderhåll och markarbeten som tillkommer i gruvverksamheterna.
– Vi ser till att vägunderlaget är det bästa tänkbara för de däck vi använder oss av. Alla maskiner som rullar på områdena är enorma, så det är viktigt att vägarna är bra. Det minskar däckslitage, vilket är positivt ur en miljöaspekt men även ur en ekonomisk aspekt. Vi satsar mycket på vårt vägunderlag vilket visar sig på våra däck på ett positivt sätt.
Vad kostar ett däck till maskinerna ni använder er av?
– De dyraste däcken kostar runt 300 000 kronor styck, så det gäller att ta hand om dem på rätt sätt.
Maskinerna som används vid denna typ av verksamhet är allt annat än små. I Team Kjellins maskinpark finns 71 maskiner, däribland bergtruckar, hjullastare, bandtraktorer, dumprar, väghyvlar och grävmaskiner. En lastad truck kan väga över 200 ton, därför är kraven på däcken höga och säkerhetstänket något som alltid måste prioriteras.
– Det är många maskiner ute samtidigt på områdena. Kommer det en maskin som väger 200 ton i 50km/h gäller det att ha koll på vad man gör. Att se till att det inte är halka på vintern och att ha rätt grus ute på vägarna när det regnar är livsviktigt. Säkerhetstänket är direkt avgörande för att kunna driva en sådan här verksamhet.
– Det ställs väldigt höga krav på däcken vi använder oss av, men vi har hittat en däckleverantör som möter de krav och behov vi har. Däcken måste tåla den belastning som krävs för att vi ska kunna använda våra maskiner på det sätt vi gör. Däcken är fyllda med luft, men vi har några större hjullastare som har vätskefyllda däck bak för att få bättre viktfördelning. Vi har även jobbat fram ett däcktryck som fungerar både när maskinen är varm och kall, det ska fungera under hela arbetsdagen.
Arbetet i verkstaden
Henrik Kohkoinen och Martin Kanon är verkstadsansvariga i Team Kjellins verkstäder. Henrik berättar att det är en viss skillnad på att jobba i en verkstad med entreprenadmaskiner.
– Allt är så mycket större så det blir mer jobb. När vi ska byta däck har vi en Volvo L90 för att lyfta däcket, för det väger flera hundra kilo. Man får planera arbetet lite annorlunda och komma på olika lösningar och genvägar för att göra arbetet smidigare, säger Henrik.
Arbetet i verkstaden är varierande berättar Henrik. Servicearbete, reparation och haveri är de arbetsuppgifter verkstadspersonalen främst arbetar med.
– Man säsongsskiftar inte gruvdäck, det är bara väghyvlarna och de små hjullastarna som man snöröjer med som har vinterdäck. Vi skiftar inte däck, utan vi kör på dem tills det är slut. Ibland kan vi skicka i väg ett däck som har fått en skada även om däcket har fortsatt bra mönster.
– Vi ser alltid till att ha bra däck framtill på maskinerna, och när de börjar bli slitna får de antingen bli reservdäck eller så flyttar vi bak dem. Hjullastarna sliter mer framtill så vi brukar alltid hålla extra koll på dem.
Hur länge håller däcken?
– Vi brukar byta däck efter 6 000 timmar, då går de att använda som reservdäck efter det.
Använder ni er av originalfälgar eller eftermarknadsfälgar?
– Vi har provat att använda eftermarknadsfälgar. De kostar bara 25 procent av vad en originalfälg kostar, men de höll i ungefär två år sedan började de att spricka så nu använder vi oss av originalfälgar, säger Henrik.
Hon är en spindel i nätet
Att driva en sådan här verksamhet kräver mer än duktiga chaufförer, erfaren verkstadspersonal och stora maskiner. Louise Hanold arbetar som verksamhetsutvecklare för Team Kjellin. Hon är en av spindlarna i nätet för företaget och arbetar med allt från affärsutveckling och strukturering till marknadsföring och personalfrågor.
– Jag trivs otroligt bra. Det är en väldigt spännande bransch, men även utmanande på många sätt, bland annat att hitta arbetskraft och att ständigt förhålla sig till kostnadsökningar. Med stora maskiner kommer också stora volymer av allt, vilket gör att det slår hårt när exempelvis bränslepriserna skjuter i taket. Men det är också det som driver oss till att hitta lösningar som gör vårt arbete så bra och kostnadseffektivt som möjligt, säger Louise.
Louise har jobbat på Team Kjellin sedan december förra året och berättar att hon sedan dess har fått en helt annan bild av gruvindustrin.
– Många har en förutfattad bild av gruvan och det finns många fördomar. Jag tycker det är häftigt att se att det inte alls är så som många kanske tror. Jag hade själv en förutfattad bild och tänkte att det måste vara jättetråkigt att sitta och köra en maskin från punkt A till punkt B. Det kändes enformigt och trist. Nu när jag är här och ser hur de arbetar så är det tvärtom. Det finns så många utmaningar och det är så mycket som händer hela tiden, det behöver inte alls vara enformigt. Det blir vad man gör det till.
Sedan Louise började arbeta på Team Kjellin har det hänt mycket, inte minst hos henne själv.
– Första gången jag var i gruvan var allt så stort och mäktigt, bara däcken var enorma. Då gick jag runt och tyckte det var så coolt att få åka med i de stora maskinerna. Nu går jag runt och är en del av gänget och känner mig hemma. Helt plötsligt känner man att den där L90 som var gigantisk i början är en av våra hundvalpar idag haha, man vänjer sig fort.
Fler kvinnor i branschen
En annan fördom är att det är en väldigt mansdominerad bransch med tuff jargong och hårt klimat i fikarummet. Det är på tiden att den bilden av gruvvärlden börjar att suddas ut menar Louise. Hos Team Kjellin är det en härlig blandning av människor med olika bakgrund och erfarenheter.
– Det har blivit mycket fler kvinnor ute på arbetsplatserna som är väldigt duktiga förare. Med en större mix av kvinnor och män skapas en annan dynamik i arbetslaget, det blir andra samtal och ger en positiv inverkan på gruppen. Det finns mycket utrymme för kvinnor i branschen, man behöver inte ha en roll som chaufför för att vara en del av den, gruvindustrin innefattar så mycket mer.
– Vi jobbar som ett team i hela företaget. Det spelar ingen roll om du är verksamhetsutvecklare, arbetsledare, grävmaskinist eller dumperchaufför, hos oss är vi alla lika viktiga i kedjan och vi står varandra väldigt nära.
Om företaget
Grundat: 2008
Plats: Boden
Antal anställda: 150
Antal maskiner: 71
Extra stolta över: "Vi vann Årets Gasellföretag i Norrbotten 2019."