Med det uppdaterade Conti EcoPlus HT3+ erbjuder Continental ett däck för långdistanstransporter med anmärkningsvärd bränsleeffektivitet.
Bränsleffektivare transporter med nya Conti EcoPlus HT3+ för trailer
Produktnytt
12 april 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Continental
Conti EcoPlus lastbilsdäck för långdistanstransporter är utformade för att leverera både bränslebesparing och lång livslängd och bidrar därmed till mer hållbara transporter. Ett pålitligt val för åkerier som avser minimera koldioxidutsläpp samt sänka bränslekostnaderna. Det senaste året har Conti EcoPlus HS3+ samt Conti EcoPlus HD3+ relanserats i uppdaterade modeller - nu uppdateras även Conti EcoPlus HT3+ för trailer vilket gör denna tredje generations miljövänliga däckfamilj komplett
Continental har använt innovativa gummiblandningar och toppmoderna tillverkningstekniker för att förbättra däcket Conti EcoPlus HT3+ för långdistanstransporter ytterligare. Däckets prestanda har optimerats både när det gäller rullmotstånd och livslängd vilket gör att däcket erbjuder en suverän bränsleeffektivitet och är perfekt att regummera. I samband med uppdateringen av däcket har det även fått 3PMSF-märkningen som påvisar goda säkerhetsegenskaper i alla väder, inklusive körning i besvärligt väglag med snö- och istäckta vägbanor. Däcket erbjuder även bästa möjliga våtgrepp, vilket bekräftas genom A i betyg enligt EU:s däckmärkningssystem.
Bränslesparande däck för trailers
Med det uppdaterade Conti EcoPlus HT3+ erbjuder Continental sina kunder ett däck för långdistanstransporter med anmärkningsvärd bränsleeffektivitet. Slitbanans konstruktion med två skikt samt de förbättrade gummiblandningarna för både slitbanan och sidoväggen har gjort att rullmotståndet har minskat samtidigt som däckets livslängd har kunnat förlängas. Kvaliteter som möjliggjorts genom ”Fuel Saving Edge”-teknologin och ett optimerat mönster. Den nya spårgeometrin fördelar trycket effektivare över hela slitbanan vilket gör att däcket slits jämnt och förhindrar skador på däckstommen samt snedslitage. Detta leder i sin tur till att däcket är tacksamt att använda för regummeringar.
– Genom lanseringen av Conti EcoPlus HT3+ så har vi nu färdigställt vår produktlinje för medvetna åkerier, säger Hinnerk Kaiser, chef för däckutveckling på Continental och fortsätter. Detta robusta, bränslebesparande lastbilsdäck med lång livslängd hjälper våra kunder att göra transporter mer hållbara.
Lägre bränsleförbrukning och förbättrat miljöavtryck
Bränsleeffektiva transportfordon gynnar både miljön samt kostnaderna för åkerierna. Rullmotståndets inverkan på bränsleförbrukningen kan vara närmare 30 procent, vilket innebär en viktig hävstång för däckutvecklare. Rullmotstånd är också en av parametrarna som används i simuleringsverktyget VECTO för beräkning av en lastbils bränsleeffektivitet. VECTO och EU:s förordning om utsläppsprestanda fortsätter att vara nyckelfrågor för transportindustrin som behöver sänka sina koldioxidutsläpp drastiskt till år 2030. För att öka transparensen i däckvalsprocessen har Continental tagit fram en koldioxid- och bränslekalkylator baserad på simuleringsverktyget VECTO. Kalkylatorn gör att åkerier kan se hur mycket de kan minska sina utsläpp och sin bränsleförbrukning genom att välja rätt typ av däck. Typ av körningar, däckdesign, däcktryck och rullmotstånd utgör tillsammans avgörande skillnader för hur mycket bränsle en vagnpark förbrukar - och kan spara. En viktig faktor med dagens bränslepriser som har nått historiskt höga nivåer.