TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
För att kunna konkurrera med rivalerna Volvo V90, BMW 5-serien och Mercedes E-klass är A6 40 TDI 204 hk quattro Proline som lanseringserbjudande prispressad till 386 500 kr (ordinarie pris 424 900 kr). Under hösten bjöd också Audi på dragkrok och fjärrstyrd motorvärmare. Vid DäckDebatts provkörning hade dock quattro-modellen ännu inte lanserats så vi kör samma modell fast framhjulsdriven.
Förarmiljön i nya A6 har blivit helt digital med hela tre skärmar fram och en för baksätespassagerarna. Precis som i Volvo får man nu använda skärm för att ställa in värme och rumpvärme. Interiört håller Audi som vanligt toppklass. Det är också gott om utrymme i baksätet, men mellanplatsen är hård och kardantunneln stjäl mycket utrymme.
Under huven sitter en nyutvecklad dieselfyra där effekten höjts till 204 hk jämfört med 190 hk i den tidigare modellen. Men effekthöjningen är inget som märks av. Den stora nyheten i drivlinan är istället ett mildhybridsystem som sparar dyra droppar bränsle. Det är ett 12-voltssystem med ett litiumbatteri och en mindre elmotor som stöttar förbränningsmotorn och som stänger av motorn vid inbromsning.
Designmässigt är den nya modellen ganska lik den gamla, och det är ju också Audis avsikt. Det främsta kännetecknet för den nya modellen är ett antal lodräta streck i LED-baklyktorna. Bakluckan sluttar ytterligare något men genom att bilen blivit lite större ska lastutrymmet vara lika stort som tidigare.
I fronten hittar vi både radar och laser. Om du valt tillägget effektivitetsassistenten knackar det då och då i gaspedalen. Systemet vill då säga dig att du kan släppa på gasen och frirulla för att spara bränsle.
På vägen ligger A6 som ett strykjärn, särskilt styrningen håller högsta klass. Men liksom tidigare kan det på svenska dåliga vägar vara en god idé att välja bort sportchassit. Den nya dieselmotorn är len som sammet och man får nästan använda stetoskop för att höra dieselknackande. Men automatväxellådan är faktiskt smidigare och snabbare i konkurrenterna Volvo, Mercedes och BMW. Och jämfört med dessa konkurrenter känns det sammanfattningsvis som att Audi har tappat lite mark jämfört med den förra modellgenerationen, även om konkurrensen är knivskarp.
Plus
Mer standardutrustning än tidigare, bland annat filhållningssystem och navigation.
Komfortabel och teknikspäckad
Mildhybridsystem
Minus
Har tappat lite mark gentemot konkurrenterna.
Automatväxelådan.
Audi A6 40 TDI Avant
Pris: Introduktionspris 386 500 kr med quattro.
Mått: L4939, B1886, H1494.
Motor: Fyrcylindrig, tvåliters diesel. 204 hk vid 3 750 - 4 200 v/min. 400 Nm vid 1 750 - 3 000 v/min.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 8,7 sek. Toppfart 241 km/h.
Förbrukning och utsläpp: 4,7 lit/mil blandad körning (fabriksuppgift). CO2 124 g/km.
Däckdimension: 245/45 R19 102Y
Fälgdimension: 8,5Jx19 ET40 mm.