Nya VW Touareg – bekväm som få men ingen kurvsmiskare
Produktnytt
05 mars 2019
Text:
Nya Touareg är Volkswagens lyxigaste och mest tekniskt avancerade bil hittills. Den stora suven ska konkurrera med bland andra Volvo XC90. Det är en extremt komfortabel bil som inte erbjuder särskilt mycket körglädje. Men på långresan är den din bästa kompis.
TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Jämfört med föregångaren har designen ändrats ganska rejält. Maximal dragvikt är fortfarande 3 500 kg. Det har gjort Touareg till en populär dragbil hos bland andra hästägare.
Interiört är det den rekordstora digitala instrumenttavlan på 15 tum som man först lägger märker till. Det är gott om utrymme i kupén, men en nackdel gentemot exempelvis Volvo XC90 är att Touareg bara går att få femsitsig.
Bilen är laddad med den allra senaste tekniken och säkerhetssystemen och mycket kommer som standard, till exempel Traffic Jam assist, Lane Assist och Emergency Assist. Det sistnämnda systemet känner av om föraren inte längre styr bilen, larmar då först och om föraren inte reagerar så styr bilen genom lane assist samtidigt som varningsblinkers slås på och farten bromsas ner till noll.
Vår testbil är naturligtvis extrautrustad med alla möjliga tillval. Vi gillar särskilt mörkerkameran som verkligen är något extra. Inte nog med att människor och djur identifieras, de markeras också med orange-färgade konturer. Tekniken är lika fascinerande som användbar. För den som har budget rekommenderar vi också att man i tillvalsutrustningen kryssar för luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Under huven erbjuds tre sexcylindriga motorer: två dieslar på 286 och 231 hk samt en bensinare på 340 hk samt en V8 diesel på 421 hk. Vi provkör dieseln på 286 hk. Trots de många hästkrafterna upplevs bilen som aningen slö ibland, eller rättare sagt det finns en viss fördröjning vid kraftigare gaspådrag. Och det beror på dieselskandalen, som lett till renare utsläpp men också till att avgaserna måste gå ytterligare ett varv i reningsprocessen innan ytterligare kraft släpps på.
Men fartresurser och körglädje är sannolikt inte de främsta köpargumenten. Då finns andra alternativ i koncernen, bland andra Porsche Cayenne, Audi SQ7 och Lamborghini Urus, som Touareg delar teknik med.
Nej, det är komforten och dragkapaciteten som är Touaregs främsta förtjänster. Frågan är om det går att åka mer komfortabelt i en suv idag. På långresan på motorväg väljer vi Touareg alla dagar i veckan.
Plus
Komfortabel
Hög dragvikt
Lyxig och teknisk
Minus
Högt pris
Fördröjning vid gaspådrag
Går ej att få 7-sitsig.
VW Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion 286 hk.
Pris: Från 579 900 kr.
Motor: V6 direktinsprutad dieselmotor med turbo och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 286 hk. vid 4 000 v/minut. Max vridmoment 600 Nm vid 2 250 – 3 250 v/minut.
Prestanda: Toppfart 235 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h på 6,1 sek.
Förbrukning och utsläpp: 0,66 lit/mil vid blandad körning. 173 g/km CO2.
Vikt och mått: Tjänstevikt 2 070 kg. L4878 mm/B2193mm/H1717 mm.
Bagageutrymme: 810/1 800 liter, uppfällt/nedfällt baksäte.
Däckdimension: 285/40 R21 109Y XL.
Fälgdimension: 95Jx21 ET 31 mm