Hjärtat i sommardäcksfamiljen Hakka från världens nordligaste däcktillverkare är konceptet Dry Touch 3.0. Den unika uppfinningen ger Hakka Blue 3 och Hakka Blue 3 SUV robusta och kontrollerade köregenskaper i kurvor och vid undanmanövrar, även på våta och spåriga vägar.
Hakka Blue 3 tillhör bästa möjliga klass A i EU:s däckmärkning när det gäller våtgrepp. Skillnaden vid inbromsning på våt väg mellan ett däck i klass A och däck i den sämsta klassen E är upp till 18 meter. Toppteknologiska nya Hakka Blue 3 har ett lågt däckljud på grov asfalt och köregenskaperna är stabila och exakta även i högre hastigheter.
Efterföljaren till den mångfaldiga testvinnaren Hakka Blue 2, Hakka Blue 3 har ett omfattande sortiment från 15 tum till 18 tum. Det nya däcket är avsett för effektiva medelstora personbilar och sportiga familjebilar. Ett stort antal dimensioner passar även till nya laddhybrid- och elbilar. I sortimentet finns både däck i hastighetsklass V (240 km/h) och i hastighetsklassen W (270 km/h). Det nya premiumdäcket finns hos däckhandlarna våren 2022.
Enligt en undersökning utförd 2020 av YouGov på uppdrag av Nokian Tyres anser nordiska konsumenter att de största riskerna med bilkörning på sommaren är farliga omkörningar, för höga hastigheter och för kort avstånd till bilen framför. Även vattenplaning upplevs som en av de främsta riskerna. Nokian Tyres enkät visar att bra våtgrepp, lågt däckljud och bra skydd mot vattenplaning är egenskaper som bilisterna värdesätter mest på sina sommardäck.
– Nya Hakka Blue 3 är ett perfekt däck på våta vägar och ger extra säkerhet på varierande sommarväglag. Vårt koncept Dry Touch 3.0 och gummiblandningen för grova nordiska asfaltvägar ger utmärkt styrkänsla när regnet överraskar eller vid körning i högre hastigheter på en motorväg. Greppet är exakt både i kurvor och vid snabba väjningar, berättar Jarno Röytiö, Product Manager på Nokian Tyres.
Konceptet Dry Touch 3.0 med breda huvudspår och andra innovationer i slitbanan maximerar däckets förmåga att leda bort vatten mellan slitbanan och vägen. Speciella störtspår på ribborna vid däckets mittparti leder effektivt bort vatten mellan däcket och vägen. Mönsterklackarna på innerskuldran är rundformade enligt Coanda-teknologi och ökar tillflödet av vatten från de längsgående spåren till de tvärgående spåren.
Den nya produkten i produktfamiljen Hakka har ett mönster och slitbanegummiblandning som representerar kärnkompetens i Nokian Tyres produktutveckling. Slitbanegummiblandningen Cool Blue Hybrid anpassar sig exakt i temperaturvariationer. Den innehåller ännu mer silica och en ny typ av polymerer. Gummiblandningen är elastisk när temperaturen faller vilket förbättrar greppet speciellt i kyliga förhållanden tidigt på våren och sent på hösten. Den ger också en utmärkt slitstyrka som tål utmaningar som grov asfalt och dåliga vägar ställer för ett däck.
– I vårt krävande utvecklingsarbete använder vi ännu mer datasimuleringar samt höghastighetskamera vilket gör att vi bättre kan se vad som händer mellan däcket och vägen. Med hjälp av simuleringar kan vi till exempel utveckla nya lösningar när det gäller att öka vattenfrånströmning mellan däcket och vägbanan vilket förkortar bromssträckan och ger ett utmärkt skydd mot vattenplaning. Ingenting kan dock ersätta tester som våra egna testförare gör i verkliga förhållanden, i olika temperaturer samt på varierande asfalt- och grusvägar, berättar Jarno Röytiö.
Det för däckfamiljen Hakka så typiska asymmetriska mönstret ökar körkomforten och ger exakta köregenskaper även i högre hastigheter.
– Det balanserade mönstret på Hakka Blue 3 stabiliserar köregenskaperna och gör det enkelt att styra däcket. Däckets öppna mönster Silent MultiZone Design, en exakt optimerad, varierande klackfördelning på inner- och ytterskuldrorna samt på mönstrets mittparti minskar däckljudet. Störande ljudtoppar är borta vilket ökar komforten. Däckljudet är lägre än på föregångaren speciellt på grov asfalt, säger Jarno Röytiö.
Hållbarhet är en central del av Nokian Tyres affärsverksamhet. Säkerhet och hållbarhet uppmärksammas under däckets hela livslängd. Hakka Blue 3 behåller sina säkra egenskaper så länge som möjligt. Däckets låga rullmotstånd sparar miljö, minskar bränsleförbrukningen och ökar räckvidden för elbilar.
Nya Hakka Blue 3 SUV – robust grepp för SUV:ar
Nya Hakka Blue 3 SUV ger stabila köregenskaper både i stadskörning, på grusvägar och på motorvägar. Däcket är utvecklat för mindre och medelstora SUV:ar och dess grepp och körkänsla på våta vägar ligger i topp även när däcket börjar bli slitet. Det robusta däcket har utöver konceptet Dry Touch 3.0 även flera innovationer som är skräddarsydda för motorstarka stadsjeepar.
Däckets dubbla stomkonstruktion tillsammans med de Aramid Sidewallförstärkta däcksidorna ger maximalt skydd mot stöt- och skärskador. Speciella stenavvisare i däckets huvudspår ökar slitstyrkan ytterligare och terrängklorna på däckskuldrorna förbättrar greppet ytterligare.
Det nya däcket tillhör i hastighetsklasserna H (210 km/h) och V (240 km/h) och i sortimentet finns produkter från 16 tum till 19 tum. De flesta däckdimensionerna är XL-märkta vilket innebär att de har högsta möjliga bärighet.