”Vi har skapat ett exceptionellt vinterdäck”
Produktnytt
04 februari 2020
Text: Henrik Nygård Foto: Henrik Nygård
Michelin har lanserat nästa generation av X-Ice, ett odubbat nordiskt vinterdäck som börjar säljas till nästa säsong. Jämfört med föregångaren har det förbättrats på alla punkter.
Michelin X-Ice Snow är en viktig lansering för Michelin, som redan haft stora framgångar med kusinen Michelin X-Ice North 4, det dubbade nordiska vinterdäcket som lanserades för två år sedan och som presterat bra i flera däcktester.
På den svenska marknaden ska nya X-Ice säljas i hela 82 versioner i 14 till 22 tum, både som personbilsdäck och till SUV. 82 dimensioner lanseras 2020 och ytterligare 41 kommer 2021.
DäckDebatt var med på lanseringens första dag, som ägde rum i Tavelsjö utanför Umeå. Under fyra veckor kommer däcket presenteras på plats där för journalister och branschfolk från framför allt de nordiska länderna och Ryssland.
Däcket har till stor del utvecklats genom tester i finska Ivalo. DäckDebatt fick under en dag köra det på olika typer av snö- och isbanor. Jämförelser och mätningar gjordes även med konkurrerande däck från Nokian och Continental och resultaten av dem presenterades för deltagarna.
Det som Michelin framför allt vill lyfta fram med däcket är att dess goda egenskaper vad gäller acceleration och broms på snö och is ska behållas under hela däckets livslängd, ända ner till lagliga 3 mm.
Michelin presenterade på pressträffen resultat från Testworld där X-Ice Snow har matchats mot Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Bridgestone Blizzak DMV2 och Nokian Hakkapeliitta R3. Resultat redovisades för nya däck, från motsvarande en vinters körning (1000 mil) och efter tre vintrars användning (4 mm). Enligt testerna och Michelin så är X-Ice en vinnare både som nydäck och efter en och tre vintrars användning (4 mm). Enda undantaget är broms på is och nya däck, där Continental VikingContact 7 hade en något kortare bromssträcka.
Försprånget mot konkurrenterna ska också öka med tiden, vilket är helt i linje med Michelins filosofi att deras däck ska hålla sin prestanda under hela livslängden.
Enligt Michelin kan man med nya X-Ice Snow köra ytterligare en vinter eller 1200 mil längre än med konkurrenterna Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2 och Nokian Hakkapeliitta R3.
– Vi har skapat ett exceptionellt vinterdäck med nytt däckmönster och ny teknologi. Nya Michelin X-Ice Snow är framtaget för att du som bilist ska kunna känna dig lugn även vid körning i extrema vinterförhållanden. Däcket har också en lång livslängd och presterar hela tiden på topp, inte bara som nytt, säger Peyman Sabet, vd för Michelin Nordic.
Nya X-Ice Snow ersätter X-Ice Xi3 och Latitude X-Ice Xi2.