Hankook Winter i*cept RS3 finns på den europeiska marknaden tillgängligt i 71 dimensioner, från 14 till 17 tum, inklusive fyra punkteringssäkra alternativ (HRS = Hankook Runflat System).
Snötäckta vägar kan utgöra en utmaning för både förare och däck. Utökad skuldra förbättrar både väg- och sidogreppet vid kurvtagning i snö. Den nya slitbanedesignen med V-formation och ny 3D-sajpning ger en stabilare bromsprestanda samt kortare bromssträcka på snö än vad 2D-sajpningen som användes på föregångaren kunde leverera. Den uppdaterade versionen erbjuder upp till 4 procent kortare bromssträcka på snöiga vägar. I kombination med minimering av mönsterblockrörelser förbättras både grepp och bromsprestanda.
Även slitstyrkan har förbättrats för att kunna leverera en högre säkerhet på is. Interna tester visar att mönsterblocken är 1 procent styvare horisontellt och 3 procent styvare vertikalt i jämförelse med Winter i*cept RS2.
Förbättrad teknologi mot vattenplaning
Winter i*cept RS3 använder olika teknologier för att uppnå effektiv avledning av vatten, vilket resulterar i förbättrad körstabilitet, även på våta, leriga och slaskiga vägar. Förutom de breda v-formade slitbanorna är de enskilda mönsterblocken på ytan också korsade med små spår. Detta gör att vattnet snabbt kan rinna bort och minska risken för vattenplaning. Det nya överlagda W-formade slitbanemönstret bidrar också till detta, samt erbjuder förbättrad styrprestanda i regn.
Med den nya generationen av gummiblandningen "Aqua Pine Compound" kunde utvecklarna minska bromssträckan på våta vägar. Traditionellt sett ökar slitaget vid en högre inblandning av silica i gummiblandningen. Men den nya materialmixen är baserad på naturliga hartser och motverkar således detta samband och ger ett lägre slitage samt en mer effektiv bromsförmåga. Winter i*cept RS3 möjliggör därför upp till 7 procent kortare bromssträcka på våta vägar, samtidigt som den erbjuder upp till 10 procent längre körsträcka än sin beprövade föregångare. Den nya gummiblandningen ger också en förbättrad koppling mellan däcket och vägen, vilket minskar risken för slir och ökar körsträckan.
Föregångare med flertalet utmärkelser
Det nya Winter i*cept RS3 utvecklades som en förbättrad version av den tidigare Winter i*cept RS2, som fick betyget "rekommenderas starkt" i vinterdäckstestet i tidningen Auto Zeitung 2020. Samma år fick Winter i*cept RS2 även högsta betyg från Auto Express (Storbritannien) och ADAC för sina utmärkta köregenskaper, kraftiga väggrepp samt dess mycket goda egenskaper på både torrt och vått väglag.
– Att erbjuda däckprodukter som garanterar förarens säkerhet på vägen är vår högsta prioritet. Det är därför vi ständigt investerar i forskning och utveckling så att vi alltid kan erbjuda den senaste tekniken på marknaden. Det är därför vi är övertygade om att det nya Winter i*cept RS3, som är en vidareutveckling av vårt redan prisbelönta vinterdäck, kommer att möta våra kunders höga förväntningar, säger Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe.
För att kunna erbjuda vinterdäck av högsta kvalitet har Hankook Tire sin testanläggning Technotrac i Ivalo, Finland. På anläggningen har företaget idealiska förutsättningar för att utförligt testa resultaten från sitt forsknings- och utvecklingsarbete under olika vinterförhållanden – en perfekt bas för att utveckla och tillverka däck som fungerar perfekt på is och snö.