Den nya däcklinjen Conti Eco Gen 5 är anpassad för lastbilar och ersätter föregångarna Conti EcoPlus Gen3+ och Conti EcoRegional Gen3+. Däcken är framtagna för att tydligt minska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp vid både korta och långa körningar.
– Nya Conti Eco sammanför de bästa egenskaperna hos Conti EcoPlus och Conti EcoRegional och tar dem till en ny nivå, säger Erik Lillefoss, produktchef för lastbilsdäck hos Continental.
Continental har arbetat intensivt i flera år med att utveckla och testa den nya däcklinjen, där huvudutmaningen har varit att möjliggöra kombinationen av lågt rullmotstånd och lång körsträcka.
Stigande driftskostnader är en av transportbranschens största utmaningar, vilket Continental nu hoppas kunna förbättra. Jämfört med sina föregångare beräknas Conti Eco Gen 5 ha upp till 12 procent bättre rullmotstånd samt upp till 10 procent längre körsträcka. I praktiken innebär det att en fordonsflotta på 100 fordon som kör 8 000 mil per år kan spara upp till cirka 800 000 kronor och 120 ton CO2.
– Hållbarhet och kostnadseffektivitet har länge gått hand i hand hos Continental. De här däcken kommer vara mycket uppskattade hos fordonsflottor runtom i Europa, säger Erik Lillefoss.
Anpassade för regummering
Med Continentals nya Eco Gen 5-serie kan tunga fordon köra säkert i växlande väderförhållanden, med bra grepp under hela sin livslängd. Däcken kan också levereras med sensorer från fabrik, som tillsammans med däckhanteringssystemet ContiConnect 2.0 möjliggör övervakning av däcken på distans. Det ger bättre förutsättningar för planerad service och underhåll, vilket är extra viktigt då Eco Gen 5-däcken är särskilt anpassade för regummering.
– Vi har designat däckstommarna på Conti Eco för att göra dem idealiska för regummering. Ett regummerat däck återanvänder 70 procent av materialet från det gamla däcket och kostar upp till 40 procent mindre än ett nytt däck. Även detta är något som signifikant bidrar till ökad kostnadseffektivitet och hållbarhet, säger Erik Lillefoss.