Michelin presenterar all-seasondäcket CrossClimate 2
Produktnytt
06 september 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Michelin
Michelin CrossClimate 2 uppfyller många, ofta till synes motstridiga krav på prestanda och klarar de flesta av de skiftande väderförhållanden som bilister kan möta under olika årstider.
Så kallade året runt-däck är ett omdebaterat fenomen i däckbranschen. Michelin rekommenderar sina kunder att använda det nya däcket Michelin CrossClimate 2 på ett säkert sätt.
– För oss i Sverige rekommenderar vi nordiska vinterdäck på vintern vid svåra vinterförhållanden, men CrossClimate 2 är ett bra komplement. Det här däcket fungerar bra som sommardäck på nordiska vägar, samtidigt som det ger utökad säkerhet på snö under tidig vår och sen höst om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt, säger Klas Lindén, Teknisk Chef för personbilsdäck hos Michelin.
Däcket har sommardäckets fördelar vad gäller bromsprestanda på torr och våt vägbana, låg bränsleförbrukning och lång livslängd, och vinterdäckets fördelar när det gäller väggrepp och bromsprestanda på snö och i låga temperaturer. Snögreppsmärkningen (3PMSF=Three Peak Mountain Snowflake) bekräftar att Michelin CrossClimate 2 får användas på vintern, även om Michelin inte rekommenderar att däcket bör användas då.
Michelin CrossClimate 2, har en kombination av avancerade teknologier med fokus på gummiblandning och däckmönster. Dess egenskaper uppnår en effektiv balans mellan däckmönster och material i slitbanan. Däcken behöver bytas först när det slitits ned till den lagliga gränsen, vilket alla vinner på. Bilägaren får mer valuta för pengarna, samtidigt som däckets låga rullmotstånd bidrar till lägre bränslekostnader. Enligt Michelin är också miljön en vinnare eftersom färre däck behöver ersättas, vilket sparar råvaror och resulterar i färre uttjänta däck. Ett lägre rullmotstånd innebär också mindre utsläpp av koldioxid.
– Sedan lanseringen har ursprungsversionen av Michelin CrossClimate påverkat den europeiska marknaden för "Året-Runt-däck", vilket är den kategori som däcket rent tekniskt hör hemma i, säger Scott Clark, vice VD Michelin Automotive och Motorsport.