Egenskaper som kännetecknar de nya iON-däcken är ytterligare reducerat rullmotstånd, markant lägre bullernivå och hög slitstyrka. I jämförelse med traditionella däck innebär detta längre räckvidd per batteriladdning och en överlag mer njutbar körupplevelse för förare som kör elbil. Hankooks iON-produkter är dessutom specifikt designade för det höga vridmomentet hos kraftfulla elfordon.
Initialt kommer iON-däcken att finnas tillgängliga i tre olika varianter vid lanseringen på marknaden i Europa, och tillgängliga dimensioner kommer ligga mellan 18 och 22 tum. Hankook Ventus iON S med sommardäcksmönster från med september 2022 och inför vintersäsongen med Hankook Winter i*cept iON. Hankook Ventus iON A kommer att finnas tillgängligt som en året-runt-version för den nordamerikanska marknaden. Fler speciella produktutföranden är på gång.
– Med introduktionen av den här nya iON-däckfamiljen bekräftar vårt företag i allt högre grad den snabba tillväxten i efterfrågan på elfordon och det tillhörande behovet av lämpliga däck, också när det gäller behovet av ersättningsdäck. Med en förbättrad räckvidd per batteriladdning kommer denna nya generation däck att bidra till att ytterligare optimera effektiviteten hos elfordon för vardagsbruk, Sanghoon Lee, ordförande för Hankook Tire Europe.
De nya iON-däcken uppfyller de höga kraven på EV-däck (EV=Electric Vehicle) tack vare omfattande tekniska åtgärder. I synnerhet har Hankook motverkat den höga vikten hos elfordon som orsakas av de mycket tunga batterierna, genom att öka lastindexet. Bland annat motverkar ultraresistenta aramidfibrer effektivt de deformationskrafter som orsakas av det särskilt höga vridmomentet hos elfordon. Slitbanegummit som har hög andel naturligt harts, säkerställer också exemplarisk livslängd och minskat slitage. En annan speciell egenskap hos den nya gummiblandningen är dess höga andel av naturliga oljor. Detta gör inte bara iON-produkterna överlag mer hållbara, utan har också en positiv effekt på däckens körsträcka.
Ett annat utvecklingsmål var att tillverka däck som skulle fungera så tyst som möjligt. Hankook sound absorber-tekniken i kombination med den speciella mönsterdesignen integrerad i företagets iONprodukter minskar det inre bullret avsevärt. Det här kan resultera i att ljudnivån nästan halveras jämfört med traditionella däck. Detta ger den övergripande körupplevelsen med elfordon extra komfort.