Nya Cinturato P7
Produktnytt
15 juni 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Pirelli
Cinturato med 70 år av historia bakom sig utnyttjar alla lärdomar från den kontinuerliga utvecklingen av den tidigare generationen P7. Nya Pirelli Cinturato P7 är ett högpresterande sommardäck med ökad säkerhet, effektivitet och hållbarhet.
Den senaste generationen av Pirelli Cinturato P7 belyser de största prioriteringarna för dagens moderna bilister: säkerhet och effektivitet. Den nya tekniken skapad för Cinturato P7 ska förena motstridiga krav, såsom prestanda på vått underlag och lågt rullmotstånd, och uppnå en ny teknisk standard för att tillfredsställa förare och biltillverkare. De tekniska innovationerna på den senaste Cinturato inkluderar en ny gummiblandning utrustad med en typ av ''''mekanisk intelligens'''' som kan ändras beroende på omgivningstemperaturer.
Säkerhet är nyckelfunktionen för nya Pirelli Cinturato P7. Förutom förbättrad hantering på torra underlag så är det nya däcket för premiumbilar också förbättrat när det kommer till våthantering, vattenplaning och inbromsning, med fyra meter kortare bromssträcka vid 100 km/h. Innovationerna som introducerats av Pirellis ingenjörer förbättrar också den akustiska komforten och körkomfort genom att det nya däcket klarar bättre av att ta upp ojämnheter i vägbanan. Däckets totala livslängd ökar med sex procent och rullmotståndet sjunker också med i genomsnitt en klass (minus 12%), vilket förbättrar bränsleförbrukningen med fyra procent (mätt på WLTP-cykeln) samt CO2-utsläpp.
Den nya generationen Cinturato P7s innovationer börjar med grundbulten till varje däck: slitbanemönstret, som är den enda kontakten med vägen. Slitbanemönstret speciellt skapat för den nya Cinturato P7 är berikat med kiselhartser som hjälper till att öka greppet och förbättra funktionen hos typens polymerer. Dessa är syntetiska elastiska material som är kemiskt modifierade för att förbättra interaktionen med kisel - och dessa polymerer kan ändras beroende på däckets arbetstemperatur. Detta innebär att den nya gummiblandningen drar nytta av ett slags ”mekanisk intelligens” tack vare bättre distribution av kiselpartiklarna och effektivare interaktion mellan dem. Som ett resultat kan däckets egenskaper ändras beroende på kör- och temperaturförhållanden, vilket ger föraren ett brett och optimalt arbetsområde.
Varje del som utgör slitbanemönstret för nya Cinturato P7 har en specifik funktion: från de laterala och längsgående spåren vars mönster är specifikt avsett att evakuera vatten på ett så effektivt sätt som möjligt, till de specifika axelblocken utformade för att leverera minsta möjliga stoppsträcka både på vått och torrt underlag.
Ett annat område som Pirellis ingenjörer har arbetat med är däckets förmåga att "prata" med det befintliga elektroniska förarstödssystemet. När det gäller ABS, till exempel - med samma bil och däckstorlek - kan ett slitbanemönster optimeras för att fungera i synergi med bilens egen elektronik att bromsa tidigare. Tester som utförts vid bromsning från 100 km/h har visat att nya Cinturato P7 i genomsnitt behöver fyra meter kortare sträcka för att stanna: en minskning på mellan sju och tio procent.
Det nya däcket finns redan producerat och gör debut på alla europeiska och asiatiska marknader under sommaren.