Det var på mässan Movin’On Summit i Montreal som de två företagen presenterade prototypen med det ovanligt långa namnet Michelin Uptis Prototype, Unique Puncture-proof Tire System, kort och gott Uptis.
Däcket ska testas på elbilen Chevrolet Bolt EV. Eftersom Uptis inte innehåller någon luft kan det såklart varken punkteras eller exploderas. Men Michelin framhäver också en rad andra fördelar, framför allt då miljöbesparingar när de luftlösa däcken, som inte har något behov av underhåll, sparar in ersättningsdäck och reservdäck. Enligt Michelin skrotas varje år cirka cirka 200 miljoner däck världen över på grund av punkteringar, skador, dåliga vägar eller felaktigt lufttryck som leder till ojämnt slitage.
Uptis lanseras inom ramen för Michelins Vision-koncept, som omfattar just luftlösa däck, men även uppkopplade däck samt 3D-printade och 100 procent hållbara däck.
- Uptis visar att Michelins vision för en framtid med hållbar mobilitet är en helt realistisk dröm. Tack vare ett samarbete med strategiska partners som GM, som delar våra ambitioner att förändra mobiliteten, kan vi fånga framtiden redan idag, säger Florent Menegaux, vd för Michelin-gruppen.
Uptis är utvecklat för dagens personbilar men är också anpassat till morgondagens bilar eller fordonsflottor, självkörande, eldrivna, bilpooler eller andra tillämpningar, som kommer att kräva nästan helt underhållsfria däck.
- GM är spänt av förväntan inför de möjligheter som Uptis representerar och vi är mycket glada över att samarbeta med Michelin om den här revolutionerande teknologin. Uptis passar perfekt för att leda bilindustrin in i framtiden och är ett bra exempel på hur våra kunder drar nytta av vårt samarbete med våra leverantörspartners, säger Steve Kiefer, global vice-chef för inköp hos GM.
Uptis har en struktur och ett kompositmaterial som gör att det klarar av att bära upp fordonets vikt vid högre hastighet.