Gamla bildäck blir sulor på nya skor
Produktnytt
18 mars 2019
Text: Henrik Nygård
Skor med sulor från gamla bildäck och med skinn från kor som fått beta fritt i de tyska Alperna. Det är tyske Hendrik Kaltwassers affärsidé och även hans sätt att bidra till hållbarhet och miljövänlig tillverkning.
Återvinning av material ökar hela tiden i betydelse, för däckbranschen liksom för alla branscher. Det kan ske storskaligt, som genom SDAB:s insamling av uttjänta däck, eller småskaligt som genom Hendrik Kaltwassers skor. Men alla kan bidra och alla sätt räknas och är betydelsefulla.
Det var en efter resa till Sverige som 22-årige Hendrik Kaltwasser fick idéen till sitt företag.
- Efter skolan utbildade jag mig till timmerman, men jag märkte ganska snabbt att de där upptrampade stigarna som alla följer är inget för mig. Idén till de här skorna kläckte jag faktiskt i Sverige när jag var och jagade med min pappa som har skog i Värmland. Den bara kom till mig och sen dess har jag kört på för fullt för att förverkliga den, säger Hendrik.
Det var viktigt för Hendrik att ta ett helhetsgrepp om skorna när han startade sitt företag Hennis Retyred Shoes.
- Det första vi bestämde oss för var att använda begagnade bildäck till sulorna. Då omvandlar vi något som är ett avfall idag till något som kan fylla en viktig funktion under lång tid framöver. Det kommer att ta ett tag innan de här är utslitna, säger Henrik och skrattar medan han håller upp sin sko och visar sulan som var ett högklassigt vinterdäck i sitt tidigare liv.
Den andra viktiga ingrediensen är skinnet till skorna som kommer från kor som betar i Tysklands del av Alperna. Stolt visar Hendrik upp något som ser ut som ett litet ärr i skinnet.
- Jag vill att mina skor ska visa spåren från kornas liv på betet. Korna får gå ute en stor del av året och då blir det lätt ärr när de stångas, blir stuckna av insekter eller river upp huden i taggiga snår.
I vanliga fall används det miljöfarliga ämnet krom för att garva skinn industriellt, men Hendrik satsade på vegetabilisk garvning istället. Skinnen garvas i Bayern i södra Tyskland, där miljökraven på industrin är bland de högsta i världen.
- Om man tar hand om det på rätt sätt genom att smörja in det med jämna mellanrum finns det egentligen inget bättre material än skinn, världens äldsta skyddsmembran, säger Henrik medan han nyper sig själv i armen.
Det är endast sulorna som limmas fast på skorna, resten sys ihop hantverksmässig på skomakarverkstaden i Portugal som Hendrik samarbetar med.
- Det är viktigt för oss att skon får den längsta tänkbara livslängden. Det minskar miljöpåverkan och betyder större respekt för djuren som har fått ge sina liv för våra skor. Därför erbjuder vi våra kunder en lagningstjänst som utförs av våra skickliga skomakare i Portugal.
Varje sko är ett unikat och är märkt med ett unikt nummer på insidan av plösen.
- Visst, det ska kännas lite exklusivt att ha på sig ett par Hennis, säger Hendrik.
På företagets hemsida kan ni läsa mer om skorna.