"Conti CityPlus-tekniken minskar den totala energiförbrukningen för ett däck. Vi ser stor potential, särskilt för elfordon, där varje kilometers räckvidd räknas”, säger Klaus Kreipe, chef för Continental Tyres originalutrustningsverksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).
Konceptdäcket Conti CityPlus är designat specifikt för energieffektivitet i stadstrafik.
Continental presenterar konceptdäck för stadstrafik
Produktnytt
27 september 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Continental
Större energieffektivitet, längre räckvidd och minskade CO2-utsläpp, det är vad Conti CityPlus Concept Tire utlovar. Continental presenterade det nya konceptdäcket på IAA Mobility i München i september.
Continentals nya konceptdäck innehåller toppmodern däckteknik som ökar den totala energieffektiviteten för ett däck med upp till 10 procent. Resultatet är sänkta CO2-utsläpp från personbilar med förbränningsmotorer och längre körsträcka för elfordon. Företaget har bland annat hittat ett sätt att förbättra däckens beteende vid stadskörning med mycket start och stopp, som förlänger räckvidden för personbilar med upp till tre procent. Det motsvarar en besparing på 0,6 kWh per 100 kilometer för elfordon.
– Conti CityPlus-tekniken minskar den totala energiförbrukningen för ett däck. Vi ser en stor potential, särskilt för elfordon, där varje kilometers räckvidd räknas, säger Klaus Kreipe, som leder Continental Tyres originalutrustningsverksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).
Conti CityPlus är baserad på Continentals EcoContact 6-serie däck och har konstruerats speciellt för att erbjuda låg körsträcka och sänkt rullmotstånd. Däcket tar bland annat hänsyn till den vridningsdeformation av däcken som orsakas vid start och stopp. Efter en rad modifieringar har Continental lyckats minska däckens deformation under bromsning och acceleration. De har bland annat tagit fram ett specialdesignat slitbanemönster, konstruerat en ny stomme och justerat gummiblandningen. Slitbanan har ett speciellt V-mönster, vilket skapar en styvare mönsterstruktur, medan den nya gummiblandningen har ett speciellt fyllmedel och optimerat polymernätverk.
Vid utveckling av energieffektiva däck har däckingenjörer och materialexperter fokuserat på att optimera ett däcks rullmotstånd under frirullning med konstant hastighet. Det tillvägagångssättet har gjort det möjligt för Continental att minimera rullmotståndet för personbilsdäcken i sin portfölj totalt med i genomsnitt 25 procent under det senaste decenniet.