– Jag skulle säga att PremiumContact™ 7 är Continentals flaggskepp. Vårt mål var att utveckla det säkraste däcket på marknaden och ett däck som erbjuder våra kunder en bekväm och bekymmersfri körning i alla lägen, säger Denise Sperl, director Research & Development Personbilsdäck EMEA på Continental Tires.
Föregångaren, PremiumContact™ 6, vann hela 34 tester i erkända internationella branschtidningar. Nu hoppas Continental på fortsatt framgång med PremiumContact™ 7, där alla områden kopplade till säkerhet har förbättrats.
Det är främst tre teknologier som har möjliggjort de betydande framstegen på säkerhetsområdet: den skräddarsydda designen beroende på fordonsklass, den nya gummiblandningen RedChili samt det adaptiva mönstret.
Skräddarsydd design beroende på fordonsklass
PremiumContact™ 7 är, precis som SportContact™ 7, skräddarsytt beroende på fordonsklass och tar därmed hänsyn till parametrar som bilens vikt, storlek och drivmedelstyp. Eftersom tunga bilar kräver andra däcklösningar än lättare bilar, har specifikationerna för PremiumContact™ 7 justerats för respektive fordonsklass.
– Vi har haft väldigt bra erfarenheter med SportContact™ 7 när det kommer till skräddarsydd design vilket gör att vi nu tillämpar detsamma på PremiumContact™ 7, säger Denise Sperl och fortsätter:
– I takt med framväxten av elbilar med lång räckvidd och hög prestanda så blir säkerhetsfaktorn i detta segment av allt högre betydelse. Utöver förbättringar i rullmotstånd och livslängd så ger PremiumContact™ 7 också bra grepp och korta bromssträckor för oavsett drivmedelstyp, tack vare den skräddarsydda designen.
RedChili – optimalt grepp redan vi låga temperaturer
En annan nyhet hos PremiumContact™ 7 är den innovativa gummiblandningen RedChili där Continental lyckats möjliggöra optimal prestanda över bredast möjliga temperatur-spann. Normalt sett behöver ett däck rulla en stund för att få upp temperaturen och därigenom få bästa möjliga grepp. Gummiblandningen i PremiumContact™ 7 är däremot utvecklad för att ge optimalt grepp redan från start och därmed en säkrare körning, något som blir särskilt fördelaktigt under tidig vår och sen höst.
Adaptiv mönsterdesign för ökad stabilitet och komfort
Den adaptiva mönsterdesignen hos PremiumContact™ 7 säkerställer stabilitet och komfort på både våta och torra vägar. Däckets kontaktyta mot marken slutar där de tvärgående mönsterspåren är som bredast vilket gör att vattenbortforslingen är optimerad. Vid kurvtagning förskjuts kontaktytan med vägen längre ut på skuldran där de tvärgående mönsterspåren smalnar av, vilket ger stabila köregenskaper och bättre kurvgrepp.
– På det här sättet har vi löst kompromissen mellan optimal vattenbortforsling och perfekta köregenskaper på torra vägbanor. Resultatet är utmärkt körstabilitet på både vått underlag samt vid inbromsning, kurvtagning och acceleration, säger Denise Sperl.
Continental uppger att den nya tekniken har testats i både datorsimuleringar, i labbet samt på testbanor i Frankrike, Tyskland, Tjeckien och USA - med slående resultat. Livslängden för PremiumContact™ 7 ska ha förbättrats med 10 procent jämfört med föregångaren. Köregenskaperna på våta vägbanor ska ha förbättrats med 5 procent, bromsning på vått underlag med 7 procent och vattenplaningsegenskaperna med 2 procent. Detta gör att PremiumContact™ 7 uppfyller kraven för betyget ”A” i EU:s däckmärkning. Väghållning på torra vägar samt bromsprestandan ska båda ha förbättrats med 3 procentenheter.