Monsterbilen Lamborghini Urus först ut med nya Pirelli Ice Zero 2
Produktnytt
25 februari 2019
Text:
Nya Pirelli Ice Zero 2 har bättre grepp och en lägre ljudnivå än föregångaren. DäckDebatt var såklart med när det lanserades under pompa och ståt på Pirellis stora testanläggning Flurheden, utanför Älvsbyn i Lappland.
TEXT OCH BILD HENRIK NYGÅRD
På plats på de snöiga, isiga och totalt 20 km långa testbanorna på Flurheden fanns också två Lamborghini Urus. Det är en monsterbil där prislappen startar på 2,5 miljon kr och där det finns en råmande V8 på 650 hk under huven. Anledningen till att just den bilen var där är att Urus är den första bil som Pirelli Ice Zero 2 är godkänt som originalmontering på.
DäckDebatt fick åka med två professionella förare, bland annat rallylegendaren Stig Blomqvist, på en fartsträcka genom skogen, där både däck och bil testades till det yttersta. Däcken som användes var helt original och hade alltså inte längre rallydubbar.
Till Flurheden hade motor- och däckjournalister från hela Norden och Ryssland kommit. De fick testa det nya däcket på en mängd olika bilar, bland annat nya Audi e-tron, och i olika förhållanden, från barmark till ren is.
Nya Pirelli Ice Zero 2 smyglanserades under alpina VM i Åre nyligen, där det kunde provköras på Åresjöns is, på just Audis e-tron. Det var ett event som Pirelli och Audi arrangerade tillsammans. Båda är nämligen huvudsponsorer till Alpina VM.
Det nya dubbdäcket är framtaget för premiumbilar, inklusive elbilar. Elektriska bilar, som ger fullt vridmoment redan vid låga varvtal, kräver maximal dragkraft, speciellt vid typiska vinterförhållanden med dåligt grepp på snö- och istäckta vägbanor. För Ice Zero 2 har ingenjörerna också arbetat med att sänka ljudnivån från vägen. Komfort och låg ljudnivå är en särskilt viktiga hos just elbilar.
Den lägre ljudnivån har möjliggjorts genom en nyutvecklad dubb, ett nytt däckmönster och en annan gummiblandning. Jämfört med den tidigare generationen av Ice Zero har även barmarksgreppet förbättrats. Antalet dubb har ökat från 130 till 190 stycken.
Arrangemanget av dubbarnas avtryck mot vägen har utvecklats genom mer än 1 500 timmars arbete med dator- och 3D-simuleringar. Det har resulterat i 24 olika möjliga dubbspår i däckmönstret.
Pirelli Ice Zero 2 kommer tillverkas från 16 till 22 tum. För SUV:ar och Crossover-bilar finns Scorpion Ice Zero 2, samma däck men med högre bärighet.