URBANMAX COMMUTER: Anpassat efter dagens krav
URBANMAX COMMUTER är eldriftsredo. Eldriftsredo innebär att företagets senaste däck kan användas för elfordon, hybridfordon och konventionella dieselfordon. Operatörer behöver alltså inte köpa in lika breda sortiment vilket förenklar lagerföringen av däck för åkerier då samma däck kan användas till olika fordonstyper. Däcket bockar också av viktiga krav för elektriska fordon vilket innebär att det är en bra lösning för åkerier som håller på att övergå från konventionella koncept till eldrivet.
Utöver att vara optimerat för moderna bussars tekniska krav är Goodyear URBANMAX COMMUTER utformat efter utvecklingen i Europa där man rör sig mot kortare kollektivresor för att uppnå målen på minskade koldioxidutsläpp. Pendlingstjänster har också blivit allt populärare i samband med att städer försöker tackla problemen med trafiktäthet och dålig luftkvalitet.
Dessa resor karaktäriseras av lägre slitage på slitbanan och sidoväggen än vad en stadsbuss utsätts för. Avstånden mellan 20 och 100 kilometer är också perfekta för dagens elbussar. URBANMAX COMMUTER har starka sidoväggar med högt motstånd mot slitage. I förlängningen innebär det bättre hållbarhet och bevarande av stommen, och resan blir dessutom bekvämare för resenärerna.
En RFID-tagg (radiofrekvensidentifiering) är inbäddad i URBANMAX COMMUTER. Med hjälp av taggen kan tjänsteleverantörer, återförsäljare och åkerier sköta om sina däck på ett effektivare sätt. Åkerichefer får detaljerad information om däcken, prestandan och stommens skick. När de fortlöpande får data från däcket sparar de tid på rutinkontroller då däcket skickar ut en varning när det uppstår problem som behöver åtgärdas.
Däcket har också IntelliMax-spår som ger mindre slitage på slitbanan, bättre grepp och stabilitet. Flexomatic-sajpningar och låsta slitbaneblock ger dessutom bättre grepp vid inbromsning. 3D-sajpningarna låser sig i varandra och begränsar blockrörelser för att leverera ett högt miluttag och utmärkt grepp på vintervägar. Däcket är även 3PMSF-certifierat (3-Peak Mountain Snowflake) för vinteranvändning så att de kan köras året runt.
Kollektivtrafiken är på uppsving i Europa
En stor del av efterfrågan på regionaltrafik kommer från att många hybridarbetar efter pandemin. Färre pendlare reser till städerna varje dag, och när de gör det så väljer de oftast att parkera bilen vid en busstation och ta bussen för att sänka sin klimatpåverkan och undvika att köra i rusningstider.
URBANMAX COMMUTER är särskilt utformat efter de tekniska behov som finns inom regionaltrafiken för bussar. Det har också Goodyears märkning Eldriftsredo, vilket gör det lämpat för den senaste generationens bussar. Under första halvan av 2022 stod utsläppsfria bussar för 30 procent av bussförsäljningen i Europa(4) vilket visar hur viktigt det är med däck som är redo för utsläppsfria rutter. Europeiska lagstiftare jobbar för att fasa ut nya bussar med förbränningsmotorer till 2027.
– Goodyear utökar sitt sortiment med URBANMAX COMMUTER efter att ha identifierat trender inom regionaltrafik. Däcket har de senaste strukturella och tekniska innovationerna. Bussar är en viktig del av att sänka utsläppen i Europas städer, och det här däcket ger en effektiv plattform för utsläppsfri transport med utmärkt grepp oavsett vilken säsong det är tack vare den 3PMSF-certifierade slitbanan, säger Maciej Szymanski, Marketing Director Commercial Europe på Goodyear.