Det nya sortimentet stödjer tusentals europeiska fordonsparker och lastbilstillverkare för att minska koldioxidavtrycket genom att kombinera bränsleeffektivitetsnivåerna vid långdistanstillämpningar med hållbarheten, väggreppet och livslängden som krävs för att köra på landsvägar. Företaget förklarar att det nya produktsortimentet är det mest mångsidiga bränsleeffektiva sortiment de någonsin har producerat och betonar att alla storlekar är B-märkta för bränsleeffektivitet, samtidigt som de erbjuder ledande prestanda i interregionala tillämpningar.
– I syfte att stödja en verklig utveckling mot en klimatneutral framtid i en mycket komplex miljö som transporter måste grön och effektiv verksamhet gå hand i hand, utan att öka komplexiteten. Med det nya produktsortimentet ville vi överbrygga klyftan mellan hållbarhet och verklighet i den dagliga verksamheten, säger Grégory Boucharlat, Vice President för Commercial Europe hos Goodyear.
Sortimentet är avsett att tillhandahålla nya standarddäck för nya lastbilar och kan användas i en mängd transporttillämpningar samtidigt som det hjälper tillverkare att minska utsläppsnivåerna av koldioxid för nya tunga fordon med i genomsnitt 2 procent, jämfört med ett C-märkt däck med avseende på bränsleeffektivitet.1 I enlighet med Europas övergripande mål måste koldioxidutsläppen från nytillverkade kommersiella fordon minskas med 15 procent från och med år 2025 och till och med det dubbla, 30 procent, från år 2030 jämfört med 2019–20 års baslinje.
– En minskning av rullmotståndet med 2 procent innebär en besparing på cirka 1 ton koldioxidutsläpp och 400 liter bränsle per lastbil och år. Om en fordonspark med 100 fordon byter från ett C-märkt till ett bränsleeffektivt B- märkt däck som Fuelmax endurance skulle det innebära en potentiell besparing på 100 ton koldioxidutsläpp och 40 000 liter bränsle per år. Du kan föreställa dig potentialen när vi börjar multiplicera antalet fordon och fordonsparker, säger Maciej Szymanski, Marketing Director för Commercial Business Unit Europe hos Goodyear.
Som en utgångspunkt baseras utvecklingen av det nya produktsortimentet på traditionell Goodyear-teknik. Därtill sprider egna innovationer inom styr- och drivaxelpositioner Goodyears etablerade kapacitet för bränsleeffektivitet till ett bredare utbud av rutter, samtidigt som de säkerställer väggrepp och livslängd via en robust och mångsidig utformning.
Styrdäcket i Fuelmax endurance-sortimentet kombinerar Goodyears beprövade IntelliMax Rib-teknik i 5- eller 6-ribbdesign med unik ribbfördelning och spårgeometri. Förstyvningarna i skulderspåren kopplas ihop när däcket rullar och ökar därmed däckets robusthet och begränsar slitaget i mer krävande terrängkörning där körning med stoppstart, slag mot trottoarkanter, större antal svängar och manövrer och mer inbromsning ställer ytterligare krav på däcken.
Det ökade mönsterdjupet på utvalda storlekar av styrdäcket ger större gummikontaktyta, vilket ger bättre väggrepp när däcket blir äldre. Innovativ låg energiförlust i gummiblandningen motverkar värmealstring som orsakas av belastningskrafter på styrdäcket. Ett antal styrdäck har dessutom en optimerad gummiblandning i sidoväggarna som bidrar ytterligare till lägre utsläpp och högre bränsleeffektivitet, eftersom det minskar böjning och deformation av sidoväggen i terrängkörning.
I tillägg till den innovativa gummiblandning som används i drivdäcket drar det fördel av en särskild härdningsprocess som optimerar rullmotståndet ytterligare. Den riktade mönsterutformningen omfattar ett stort antal djupa sajpningar, djupa mittspår och mer effektiva greppkanter för att förbättra väggrepp och leda bort vatten mer effektivt.
Det nya produktsortimentetet tillhandahåller hög bränsleeffektivitet (B-märkning) tillsammans med bättre robusthet och väggrepp när däcket blir äldre. Både styr- och drivdäck är 3PMSF-certifierade och utrustade med RFID som möjliggör ansluten däckhantering.