Ventus S1 evo 3: Hankooks nya flaggskepp inom Ultra-High-Performance
Produktnytt
12 februari 2019
Text:
Hankooks nya Ultra High Performedäck Ventus S1 evo 3, lanseras under våren i 72 dimensioner och har ett helt nytt däckmönster. Däcket är speciellt framtaget för den europeiska marknaden.
Ventus S1 evo 3 har ett lägre rullmotstånd utan att ge avkall på den höga livslängden, en egenskap som även tillskrivs dess föregångare. Hankook Ventus S1 evo 3 kommer att finnas ute på den europeiska marknaden från våren 2019, till att börja med i 72 dimensioner, från 17 till 22 tum.
Köregenskaperna för Ventus S1 evo 3 ska ha optimerats för vått och torrt väglag, bland annat genom att använda högkvalitativa naturhartser i slitbaneblandningen.
I och med användandet av en fullkiselblandning tillverkad med en avancerad blandningsteknologi, finfördelas polymerer och fyllnadsämnen och på det sättet uppnår Ventus S1 evo 3 bättre grepp, bättre inbromsningsförmåga på vått väglag samtidigt som rullmotstånd hålls nere.
Däcket bibehåller denna ökade greppnivå i ett klart bredare temperaturintervall, vilket ger det ett mycket brett gränsområde. En ny gummiblandning till däckets sidovägg, bidrar till att rullmotståndet hos Ventus S1 evo 3 har kunnat sänkas ytterligare med ca 2,5 procentpunkter.
Ett nytt 0-gradigt bälte i aramid minskar den oönskade ökningen av rullningsomkretsen i mycket höga hastigheter (300 km/h och däröver) med upp till 60 procent jämfört med konventionella nylonbaserade 0-gradiga bälten. Bältesmaterialet bidrar också till att förbättra sidostyrningskrafterna med runt 5 procent. Det ger Ventus S1 evo 3 en klart bättre körstabilitet med längre livslängd tack vare minskad värmeutveckling.
Så kallade Hyper Slants på de mittersta profilblockribborna hjälper till att öka sidostyrningskrafterna varvid den effektiva kontaktytan ökar vid belastning, t.ex. vid plötslig undanmanöver. Blocken hos den höghållfasta och mycket breda ytterribban hos den asymmetriska profilen har ytterligare förstärkts med förbindningsavsatser för en exakt och stabil kurvhantering.