Rimgard har redan börjat säljas på bred front av Volvos återförsäljare i Sverige. Men försäljningen har även tagit fart utomlands. Till exempel genom Mercedes, där Rimgard nyligen exponerades i den tyska biltillverkarens så kallade flag ship-store på Manhattan i New York. Marknaden är enorm då kostnaden för hjulstölder globalt beräknas uppgå till omkring 100 miljarder kronor.
På Rimgards kontor i Solna råder febril aktivitet när DäckDebatt kommer på besök.
- Det finns inget likande fälglås i världen. Vi för just nu samtal om samarbeten med ett dussintal olika biltillverkare, säger grundaren Lars Ivarsson, som också är uppfinnaren av Rimgard.
Historien om Rimgard tog sin början försommaren 2015, när Lars Ivarsson för tredje gången fick sina hjul stulna, trots att hjulen hade låsmuttrar. Det måste finnas ett säkrare sätt att skydda hjulen mot stöld, resonerade han frustrerat. Nästan tre år senare, efter massor av forskning, utveckling och investeringar, lanseras nu Rimgard. Än så länge går fälglåset att köpa hos Volvos återförsäljare och på Rimgards hemsida. Men tillverkning sker till ett stort antal andra biltillverkare. Varje biltillverkare har sin egen Rimgard-modul, som passar till alla fälgar från denna tillverkare. Därmed kan ägaren behålla samma lås om hen byter bil men håller sig till samma märke. Låsen går att få i silver, grått eller svart, men snart även i andra färger för att matcha målade bromsok.
Hur fungerar då Rimgard och hur kommer det sig att en testingenjör hos en biltillverkare beskrivit det som omöjligt att bryta upp och förstöra? Monteringen tar bara några sekunder och kan göras av bilägaren själv. Rimgard-modulen placeras över muttrarna och cylindern passar då i fälgens centrumhål. Med en medföljande momentnyckel expanderar klackar i cylinderns bakkant i fälgnavet och låser fast modulen. Avslutningsvis låses modulen fast med en låscylinder och centrumkåpan sätts på.
- Diametern på hålet till centrumkåpan är anpassat till den storlek som varje biltillverkare har på sina kåpor. Därmed kan bilägaren använda bilens originalkåpa och låset blir på ett naturligt sätt integrerat i fälgen. De flesta tycker nog också att fälgen blir ännu snyggare eftersom man slipper se hjulmuttrarna, säger Martin Ljungqvist, vd för Rimgard.
Modulens kropp är av aluminium och tillverkas i Sverige genom CNC-varmfräsning. Metallen är av den sega typen och spricker inte vid slag. Låscylindern kommer från Assa Abloy och levereras med två nycklar och ett nyckelkort. Försvinner nycklarna kan nya beställas. Rimgard kostar mellan 3 500 och 6 000 kr, inklusive moms, beroende på bilmärke.
- Det är mindre än självrisken om du får dina hjul stulna. Ofta blir det stora skador på bilens underrede när hjul stjäls, så reparationskostnaderna uppgår vanligtvis till tiotusentals kronor, säger Lars Ivarsson.
Rimgard är patenterat i Sverige och USA och patent är sökt i 180 ytterligare länder.
- Det är själva funktionen med låsningen i fälgen som är patenterad och därför kan vi snabbt ta fram specialtillverkade modeller för olika biltillverkare, säger Martin Ljungqvist.
Än så länge har Rimgard främst riktat in sig mot bilföretagen och deras originalfälgar.
- Men vi räknar med att inom kort lansera en generisk modell som även passar till de flesta eftermarknadsfälgar, säger Martin Ljungqvist.
Rimgard kommer att säljas i tre olika led: Direkt till biltillverkare som originaldel, till bilåterförsäljare och ägare av bilflottor och slutligen också direkt till konsumenter.
- USA är särskilt intressant då det är världens största marknad för premiumbilar. Exempelvis rullar där 90 miljoner SUV:ar och pick-up:er och hjulstölder är både väldigt utbrett och uppmärksammat, säger Lars Ivarsson.
Marknadsföring i Sverige inleds i dagarna genom ett reklamutskick till landets alla Mercedes-ägare.
Lars Bergmark, ordförande för Däck-, Fälg- och Tillbehörsleverantörernas Förening, DFTF, säger till DäckDebatt att han välkomnar initiativ som förhindrar hjulstölder.
- Däck och fälg blir kompletta hjul som under de senaste åren ökat markant i värde. Detta på grund av dimensionen som ökar samtidigt som fälgarna blir allt mer avancerade. Att medlemmar i DFTF och andra företag hittar lösningar för att minska stöldrisken samt sänka försäkringspremien blir därför prioriterat.