Tesla regerade länge ensam för tronen. Men var naturligtvis oåtkomlig för de flesta av oss, som inte har råd att lägga närmare en miljon kronor på en ny elbil. Sedan började utmanarna rada upp sig; exempelvis Jaguar, Audi, Mercedes. Alla dock med ganska lång startsträcka. Och inte minst i ungefär samma prisklass som Tesla.
Med Kia e-Niro bryts en barriär. För ungefär hälften av priset för bilarna ovan erbjuds en elbil med lika lång räckvidd – mer än 40 mil. Därmed inleds en ny era i elbilskörningen där elbilar blir möjliga för fler.
Kia e-Niro bygger på samma plattform som de övriga syskonen i familjen. Niro finns ju sedan tidigare som hybrid och laddhybrid. Men e-Niro är alltså en renodlad elbil utan någon fossildriven hjälpmotor.
Kia har vind i seglen i Sverige. 2018 blev ett rekordår där man hamnade på en tredjeplats i totalt antal sålda bilar. Men när det gäller laddhybrider placerade sig Kia på förstaplats, mycket beroende på leveransproblem hos andra tillverkare.
e-Niro är storleksmässigt ungefär lika stor som en VW Golf, men högbyggd. Innerutrymmena är fullt tillräckliga men bagageutrymmet räcker inte till för en semesterresa för den större familjen.
Det bästa med e-Niro är priset. Nästan lik bra är att räckvidden i praktiken är lika lång som utlovad i färddatorn. Bilen kostar ca 430 000 kronor, men från detta kan ägaren räkna bort 60 000 kr i miljöbilsbonus. Och förutom lång räckvidd får man ganska mycket utrustning för pengarna. Kias filosofi är att redan i grunden erbjuda välutrustade bilar så att köparen inte behöver sätta otaliga kryss i kolumnerna för extrautrustning.
Instrumenten är digitala och pekskärmen större än i de övriga Niro-bilarna. Det finns fyra olika körlägen Eco, Normal, Sport och Eco+. Även bromskraften kan ställas in i fyra olika lägen, från frirullning till ganska kraftig bromskraftåtervinning, där man knappt behöver använda bromspedalen.
Batteriet är på 64 kWh och den officiella räckvidden är 455 km, enligt den nya och tuffare WLTP-standarden. Bilen går snålt på el. Vi kör på ca 1,7 kWh per mil och det gör att det faktiskt går att uppnå och till och med sommartid överträffa denna räckvidd.
e-Niro kan snabbladdas med CCS-laddare upp till 80 procents kapacitet på en knapp timme.
Någon sladd med kontakt för vanliga vägguttag följer inte med och går inte heller att beställa. Det är bra. Elbilar ska inte laddas i vanliga uttag då det ökar risken för varmgång och brand i eluttag och elmatningar.
Motoreffekten uppgår till 201 hästkrafter. Det är naturligtvis mycket för en bil i den här storleken, så man behöver inte komma på efterkälken vid rödlysena eller riskera livhanken vid omkörningar på motorväg.
Sammanfattningsvis blir det ett mycket högt betyg för Kia e-Niro. Vi kör runt i Stockholmstrafiken en hel vecka utan att ladda en enda gång. Räckviddsångesten är som bortblåst. Med e-Niro öppnar sig elbilskörningen som ett alternativ även för normalbilisten. Det ultimata erkännandet kommer från barnen i familjen: ”Kan du inte köpa den här bilen, pappa?”.
Fakta Kia e-Niro
Plus
Priset.
Räckvidden.
Minus
Ej godkänd för dragkrok, i alla fall inte i nuläget
Ingen appstyrning
Lite för liten för en familjebil
Kia e-Niro
Pris: Från 430 000 kr minus 60 000 kr i miljöbilsbonus
Mått: L4380, B1810, H1560.
Motor: Elmotor på 204 hk, max vridmoment 395 Nm.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 7,8 sek. Toppfart 167 km/h.
Förbrukning och utsläpp: 15,9 kWh/100 km (fabriksuppgifter). Noll utsläpp
Fälgdimension: 7.0JX17/ET50/C mm
Däckdimension: 215/55R1794W