Premiumdäcket Bridgestone Turanza 6 erbjuder klassens bästa våtprestanda, samtidigt som det också ger ökad hållbarhet genom överlägsen körsträcka och förbättrad bränsle-/energieffektivitet. Däcket ger förare kontroll och självförtroende i stressiga och oförutsedda förhållanden, även under regniga dagar. Tester utförda av oberoende TÜV SÜD visar nämligen att Bridgestone Turanza 6 överträffar sina konkurrenter inom våtprestanda. Detta inkluderar att vara bäst i kurvtagning och enastående prestanda i rak linje.
Satsningen på våtprestande har gjorts efter att Bridgestone i omfattande konsumentundersökningar kommit fram till att 86 procent av förarna såg våtprestanda som en av de viktigaste aspekterna när de köpte däck. Trygghet i och regn och våta förhållanden identifierades därför som nyckelegenskaper. Med klassens bästa våtprestanda svarar Bridgestone Turanza 6 på förarnas förväntningar och hjälper till att hålla dem säkra på vägen, även i utmanande väderförhållanden.
Hållbar prestanda möjliggörs av banbrytande däckteknik
Säkerhet är inte det enda prestandaområdet för nya Bridgestone Turanza 6. Bridgestones senaste flaggskeppsdäck levererar också överlägsen körsträcka, med en förbättring på 22 procent jämfört med föregångaren Turanza T005, som fortfarande är en testvinnande produkt. Bridgestone Turanza 6 ger också förbättrad bränsleeffektivitet/utökad räckvidd, då rullmotståndet har minskats med 4 procent jämfört med föregångaren.Däcket erbjuder klassens bästa EU-märkning, A-klass i rullmotstånd i utvalda storlekar. Detta stöds av införandet av ett aerodynamiskt fälgskydd, som är utformat för att minska luftmotståndet på däcket under körning.
Framtaget med banbrytande teknologier
Som ett företag med hållbara lösningar utvecklar Bridgestone ständigt sin FoU-process för att bli mer effektiv och hållbar. Till exempel utvecklades den nya Bridgestone Turanza 6 med Bridgestones banbrytande teknologi för virtuell däckutveckling. Detta gör att en digital version av ett däck under utveckling kan skapas och testas, vilket hjälper Bridgestone att förutsäga hur ett däck kommer att prestera under olika förhållanden innan man fysiskt bygger prototyper. I utvecklingsfasen leder detta hållbara tillvägagångssätt till en besparing på 21 procent av råvaror och CO2-utsläpp, samtidigt som det minskar 60 000 kilometer och 7,7 ton CO2 från utomhustester.
– Vi är glada att kunna presentera vårt senaste klassledande däck, Bridgestone Turanza 6, som utvecklades med hjälp av banbrytande teknologier för att ge våra kunder ett säkert, hållbart och effektivt däck som presterar när de behöver det som mest. Vi är särskilt stolta över Bridgestone Turanza 6 när det gäller prestanda i vått väder, vilket ger förarna kontroll och självförtroende under de mest krävande förhållandena, även under regniga dagar, säger Emilio Tiberio, COO & CTO för Bridgestone EMIA.
Ett passande däck för EV
Tack vare användningen av den senaste tekniken som ENLITEN-teknik är den nya Bridgestone Turanza 6 också perfekt lämpad för hybrid- och elfordon. Däcket hjälper till att optimera fordonets prestanda, med lågt rullmotstånd som sparar på batterilivslängd, ökar räckvidden, ger utmärkt kontroll för att lösa elbilsspecifika körrelaterade problem, bidrar till högre slitagetolerans för att bekämpa däckslitage på grund av den ökade vikten och högre vridmomentet, och minskar buller för förarkomforten på grund av till det nästan obefintliga motorljudet från elbilar. Bridgestone Turanza 6 ger en minskning med 2db i passeringsljud jämfört med föregångaren.
Tillgänglighet av Turanza 6
Bridgestone Turanza 6 utvecklas och tillverkas i Europa och finns tillgängligt i hela regionen sedan januari 2023. I serien finns 136 storlekar från 16” till 22” för både personbilar och terräng-SUV:ar. Detta ökar täckningen i efterfrågan med 34 nya storlekar, med fokus på segmentet med hög fälgdiameter.
Under de kommande månaderna kommer Bridgestone att avslöja flera partnerskap med ledande biltillverkare som har valt specialkonstruerade Bridgestone Turanza 6-däck som originaltillbehör för sina nya bilmodeller.