Nokian Tyres produktchef Emil Sundholm gästar Däckpodden och diskuterar hållbar säkerhet tillsammans med poddens programledare Jonna Jansson.
Nokian Tyres om hållbar säkerhet och framtidens bilpark
Utbildning
23 november 2022
Text: Jonna Jansson Foto: Elise Rangstedt
Bilparken i Sverige håller på att elektrifieras och med det blir bilarna både större och tyngre. För däcktillverkarna ställer det hårdare krav på både lastkapacitet, rullmotstånd och ljudnivå, samtidigt som kraven på säkerhet består. I Däckpodden berättar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres, om förändringens inverkan på deras verksamhet.
Hållbarhet och säkerhet är Nokian Tyres ledord. Övergången till elektrifierade fordon är därför något de ser väldigt positivt på och vill göra sitt främsta för att stötta. En svårighet är dock att de två egenskaperna inte alltid går hand i hand när det kommer till däck. Räckvidd och grepp bygger till exempel på hög respektive låg friktion och även om Nokian Tyres inte har några planer på att kompromissa med säkerheten ser Emil Sundholm att det finns en risk att andra kan komma att göra det.
– På sikt finns en risk att vissa kompromissar mer med säkerheten, men vi kommer aldrig att göra det. Våra ledord är som sagt säkerhet och hållbarhet och de finns med i allt vi gör. Vi ser också i våra undersökningar att fokus från bilförare av alla slag fortfarande är att ha säkra däck. Det är helt klart det viktigaste, även om lågt rullmotstånd också kommer högt på bilförarnas önskelista, säger han.
För att elektrifieringen av fordonsflottan ska bli säker krävs dock mer än säkra däck. Elbilarnas högre vridmoment kan enligt Emil överraska ovana bilförare. Att bistå med kunskap kring säker och hållbar körning är därför av yttersta vikt.
– Trafiksäkerhet är en angelägenhet för alla. Vi drar vårt strå till stacken genom att utveckla säkra däck och utbilda våra återförsäljare om produkternas egenskaper. När det gäller att utbilda kring själva körningen behöver dock bilförsäljarna ta det största ansvaret. Det vi kan göra på det området är att informera om hur man använder däcken på bästa sätt. Som elbilsförare ska man till exempel få kunskap om hur man kör mer ekonomiskt. Gör man det får man faktiskt ett lägre avtryck och mindre däckslitage än med en fossil bil, delvis tack vare de välutvecklade förarstödsystemen som finns i dagens elbilar, säger han.
Nokian Tyres är stora inom nordisk vinter, särskilt på dubbsidan. Elbilsförare har hittills varit mer benägna att välja dubbfritt, vilket Emil tror till stor del beror på att det har saknats specialdäck med dubb för elbilar.
– Många har nog valt bort dubbat på grund av ljudnivån. Lite felaktigt kan nog en del också ha valt bort dubb för att de trott att det ger högre rullmotstånd, men det en marginell skillnad där, åtminstone när det kommer till våra däck, säger Emil Sundholm.
I det sjunde avsnittet av Däckpoddens andra säsong kan du höra mer om Nokian Tyres tankar kring hållbar säkerhet. Du hittar avsnittet HÄR och överallt där poddar finns.