Jon Persson och Oskar Buhre gästar Däckpodden i ett nytt avsnitt.
"Vi verkar utifrån den lokala verkstadens förutsättningar, med mål att skapa lokal lönsamhet", säger Oskar Buhre.
Däckpartner om affärsutveckling för den lokala verkstaden
Utbildning
26 oktober 2022
Text: Jonna Jansson Foto: Jonna Jansson
Den fristående verkstadskedjan Däckpartner har som främsta uppgift att hjälpa sina medlemmar att växa och utvecklas. I Däckpodden får vi höra kedjans vd Oskar Buhre och marknadschef Jon Persson berätta om bolagets strategier, fokusområden och ständiga målsättning – att skapa lokal lönsamhet.
Till skillnad från många andra verkstadskedjor ägs Däckpartner av sina medlemmar, vilket innebär att de inte är bundna till någon leverantör. Det fristående företagandet utgör grunden i deras filosofi och innebär dels att de kan tillhandahålla ett brett produktsortiment, dels att varje medlem har möjlighet att påverka.
– Vi verkar utifrån den lokala verkstadens förutsättningar, med mål att skapa lokal lönsamhet. Därför är vi också fullständigt transparenta mot medlemmarna, säger Oskar Buhre.
Däckpartner består idag av 170 medlemsverkstäder spridda över Sverige, vilket gör dem till landets största verkstadskedja. I Däckpodden förklarar Oskar Buhre att storleken är en styrka som gör att kedjan bland annat kan ställa krav på leverantörer. Just detta menar Oskar har varit extra uppskattat under pandemin och den bristsituation som uppstod efter Rysslands invasion av Ukraina.
– Under våren har vi jobbat extra aktivt för att säkerställa tillgång av däck och fälg för våra verkstäder och deras kunder. Som kedja är det lättare att bli hörd, säger han.
Med en stor aktör i ryggen får Däckpartners medlemmar också någon som kan hjälpa dem med diverse saker som kan vara svåra att klara av som helt fristående verkstad.
– Vi jobbar ständigt med affärsutveckling. I det ryms allt från att attrahera nya kunder till att utveckla sin verksamhet lokalt. Vi vill helt enkelt hjälpa verkstäderna att få kunder och förbättra kundens upplevelse, med allt vad det innebär, säger Jon Persson.
Lyssna på det sjätte avsnittet av Däckpoddens andra säsong för att höra mer om lokal affärsutveckling och hur Däckpartner arbetar för att få sina verkstäder att ligga i framkant. Avsnittet finns där poddar finns. Du som vill lyssna direkt kan göra det HÄR.