I dagsläget finns inget däck som fungerar optimalt på alla väglag, i alla temperaturer. Vid utvecklingen av däck behöver tillverkarna därför välja vilka egenskaper däcket främst ska ha. När Nokian Tyres utvecklar sina dubbdäck är säkerhet och miljö de främsta ledorden.
– Vi på Nokian Tyres satsar på lågt rullmotstånd för att få minskad förbrukning och utvecklar ständigt gummiblandningen i våra däck. Vårt senaste däck, Hakkapeliitta 10, består av drygt 30 procent biobaserat material, säger Emil Sundholm och fortsätter:
– Till skillnad från andra däcktillverkare har vi på Nokian Tyres dessutom en marginell skillnad mellan våra dubbade och odubbade däck vad gäller slitage på vägen. Vår senaste teknologi minskar dubbens anslag på asfalt avsevärt, trots att greppet på is och snö är väldigt bra.
I Däckpodden berättar han mer om innovationen. Dessutom förklarar han hur placering och vinkling av dubb har inverkan på både grepp, rullmotstånd och ljudvolym.
– Nokian Tyres har dataoptimerad dubbplacering, vilket är en teknologi som räknar ut hur vi ska placera dubben för att minimera de störande ljudvågorna och resonansljudet som normalt uppstår vid vissa hastigheter på dubbdäck. För att ytterligare minska ljudvolymen använder vi oss av akustiskt skum i vissa av våra däck, samt av en ökad mängd gummi på själva slitbanan på däcket, säger Emil Sundholm.
Som produktchef är Emil en av de anställda på Nokian Tyres som sköter företagets svenska däcktester.
– Under vintersäsong skiftas det en hel del däck på min bil. Jag måste säga att dubbdäck fortfarande är det absolut säkraste alternativet man kan välja, även om de nordiska dubbfria vinterdäcken har blivit betydligt bättre. Skillnaden mellan nordiska dubbfria vinterdäck och centraleuropeiska däck är desto större, säger han och fortsätter:
– De nordiska dubbfria vinterdäcken har betydligt bättre snö- och isgrepp och klarar av betydligt lägre temperaturer. De centraleuropeiska däcken har mer utav sommaregenskaper och fungerar bättre på barmark, väta och i högre temperaturer.
Lyssna på Däckpoddens tredje avsnitt, så får du bland annat veta mer om Nokians senaste dubbteknologi, där de använder sig av luftfickor för att minska slitage på vägbanan. Du hör även Emil Sundholm svara på frågan: Kommer trenden med ett ökat antal dubbar per däck att fortsätta? Avsnittet finns där poddar finns, från den 16 september.