Magnus Hallborg och Thomas Wahlberg från Continental gästar Däckpodden.
Hur har synen på däck förändrats inom transportsektorn de senaste åren och vad kan vi vänta oss av framtidens transporter?
Continental om däck för framtidens klimatsmarta transporter
Utbildning
07 december 2022
Text: Jonna Jansson Foto: Jonna Jansson, Elise Rangstedt
Däcken står för 3-5 procent av ett åkeris totala kostnader, men med fel däck kan det bli betydligt dyrare. I Däckpodden berättar Magnus Hallborg och Thomas Wahlberg på Continental om hur synen på däck har förändrats inom transportsektorn de senaste åren, samt om vad vi kan vänta oss av framtidens transporter.
För åkerier och bussbolag spelar valet av däck stor roll. Lågt rullmotstånd, lång livslängd och högt lastindex är tre egenskaper som kan påverka totalkostnaderna positivt.
– Däck kostar lite men påverkar mycket. När jag började i däckbranschen 1999 hade man precis börjat att prata om rullmotstånd. De senaste åren har det fått ett riktigt uppsving. Kunderna förväntar sig att komma längre på sin laddning eller tankning. Att spara bränsle har blivit centralt, säger Thomas Wahlberg, Continentals representant för lastbils- och bussdäck i södra Sverige.
I sin roll reser Thomas runt och säljer däck till åkerier och bussbolag, men han utbildar också kunderna. I Däckpodden berättar han att fokus alltid är att hjälpa kunden att åstadkomma en bättre kostnadsbild, ett arbete som rymmer många parametrar.
– Valet av däck, däcktrycksövervakning och hjulinställningar har blivit mycket viktigare idag för att man ska kunna spara på plånbok och miljö, säger han.
Magnus Hallborg, ansvarig för Fleet Solutions på Continental, instämmer med sin kollega och berättar att intresset för att optimera transporter med däckinnovationer har ökat under senare år. För att få ännu mer hållbara transporter i framtiden understryker han att det också finns saker som kan göras på samhällsnivå. Till exempel skulle förbättrad laddinfrastruktur och regelverk som tillät högre laster och längre ekipage kunna öka hållbarheten.
– Det behövs lagstiftning som tillåter högre laster, eftersom det gör att man behöver köra färre vändor. I det klimatsmarta tänket ingår allt från att sänka utsläpp och minska mängden bränsle som behövs till att titta närmare på vad däcken består av och under vilka förhållanden de är tillverkade, säger Magnus.
I avsnitt åtta av Däckpoddens andra säsong berättar Thomas och Magnus mer om Continentals arbete för en klimatsmart transportsektor. Lyssna när du vill i din podcast-app eller direkt genom att klicka HÄR!