"Under det kommande året kommer branschen att behöva förbereda sig både tekniskt och praktiskt", säger Peter Norlin i Däckpodden.

Genom att varna vid däcktrycksförlust minskar TPMS risken för däckhaveri, stillestånd och olyckor i samband med punktering längsmed väg.

OCL Brorssons egen har utvecklat en egen TPMS-lösning, där sensorer fästs med kardborreband runt fälgen.

OCL Brorsson om att möta kommande TPMS-krav

Utbildning

Om mindre än ett år kommer det att vara krav på att Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) ska finnas i så gott som alla nya fordon. Lagkravet från EU kommer att medföra en rejäl omställning för branschen, framför allt på den tunga sidan där det tidigare inte har funnits några krav. I Däckpodden berättar Peter Norlin, försäljningschef på OCL Brorsson, om hur branschen kan förbereda sig inför att lagen träder i kraft.

TPMS är en del av bilens säkerhetssystem och har flera fördelar. Genom att varna vid däcktrycksförlust minskar risken för haveri, stillestånd och olyckor i samband med punktering längsmed väg. Samtidigt bidrar korrekt lufttryck till minskad bränsleförbrukning, lägre däckslitage och sänkt koldioxidutsläpp.

– Syftet från EU:s sida är framför allt att minska bränsleförbrukningen och sänka CO2-utsläppen, men lösningen har också ekonomiska vinningar, berättar Peter Norlin. 

Sedan 2014 har nytillverkade bilar upp till 3,5 ton behövt rustas med TPMS. Från och med den 1 juli 2024 kommer samma krav att ställas på tyngre fordon och släp, undantaget entreprenadfordon, traktorer och militärfordon. Skillnaden blir att dessa system även kommer att behöva kunna mäta däcktemperatur.

– De nya TPMS-lagarna kommer att ställa krav på branschen. Tillverkare, serviceverkstäder och alla som kör den här typen av fordon kommer att behöva lära nytt. Massor av innovationer håller på att tas fram för att möta kraven och det kan göra att det blir klurigt att veta vilka lösningar som fungerar ihop.

Peter berättar att Scania och Volvo är två aktörer som håller på att utvärdera vilka system de ska ha på sina fordon. Vad de landar i och hur många system som serviceverkstäder kan komma att behöva lära sig återstår att se.

– Under det kommande året kommer branschen att behöva förbereda sig både tekniskt och praktiskt. Den som har rätt kunskap, sensorer och verktyg kommer att kunna ta marknadsandelar, säger Peter och fortsätter:

– Vi har faktiskt utvecklat en egen TPMS-lösning. Den är kompatibel med alla system, vilket bland annat underlättar vid punktering längsmed väg. Jourverkstaden tar bara med sig ett passande däck eller hjul ut till kunden och fäster en sensor runt fälgen med ett kardborreband. Programmeringen av sensorn sköts sedan enkelt med en handdator, som kan kopiera befintlig sensors ID till den nya sensorn. Det kommer säkerligen att dyka upp andra lösningar den närmsta tiden. Vi ser fram emot en lärorik och spännande höst. 

Lyssna på avsnittet för att höra mer om omställningen och hur du kan förbereda dig inför juli 2024. 

Annons:
Annons:

Continental om däck för framtidens klimatsmarta transporter

Utbildning

07 december 2022

Nokian Tyres om hållbar säkerhet och framtidens bilpark

Utbildning

23 november 2022

Däckets lufttryck - en ofta bortglömd faktor i jakten på räckvidd för elbilsägare, visar ny undersökning från Continental

Utbildning

15 november 2022

Däckpartner om affärsutveckling för den lokala verkstaden

Utbildning

26 oktober 2022

”Det är naivt att tro att bara för att det finns lagar så följer alla dem”

Utbildning

25 oktober 2022

Broson Wheels arbetar för att öka lönsamheten inom industrin

Utbildning

12 oktober 2022

Pirelli: ”Vi har tvingats att rita om kartan”

Utbildning

31 augusti 2022

Original- eller eftermarknadsfälg?

Utbildning

17 augusti 2022

Fler tjejer söker sig till transport- och fordonsprogram på gymnasiet

Utbildning

17 augusti 2022

Rätt däck för rätt årstid – en fråga för individen eller samhället?

Utbildning

11 mars 2022

”Uttjänta däck är en guldgruva”

Utbildning

02 mars 2022

Continental utformar däck som passar både elbilar och konventionella bilar

Utbildning

16 februari 2022

Nokian Tyres om utvecklingen av dubb till vinterdäck

Utbildning

15 september 2021

Michelin om hållbara däck i en cirkulär ekonomi

Utbildning

01 september 2021

Premiär för Däckpodden – avsnitt 1 ute nu!

Utbildning

18 augusti 2021

Däckmontörens kunskap är viktig för trafiksäkerheten

Utbildning

07 oktober 2019

Testa dig själv: Har du rätt kunskap om fälgar?

Utbildning

12 mars 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår