"Under det kommande året kommer branschen att behöva förbereda sig både tekniskt och praktiskt", säger Peter Norlin i Däckpodden.
Genom att varna vid däcktrycksförlust minskar TPMS risken för däckhaveri, stillestånd och olyckor i samband med punktering längsmed väg.
OCL Brorssons egen har utvecklat en egen TPMS-lösning, där sensorer fästs med kardborreband runt fälgen.
OCL Brorsson om att möta kommande TPMS-krav
Utbildning
30 augusti 2023
Text: Jonna Jansson Foto: OCL Brorsson
Om mindre än ett år kommer det att vara krav på att Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) ska finnas i så gott som alla nya fordon. Lagkravet från EU kommer att medföra en rejäl omställning för branschen, framför allt på den tunga sidan där det tidigare inte har funnits några krav. I Däckpodden berättar Peter Norlin, försäljningschef på OCL Brorsson, om hur branschen kan förbereda sig inför att lagen träder i kraft.
TPMS är en del av bilens säkerhetssystem och har flera fördelar. Genom att varna vid däcktrycksförlust minskar risken för haveri, stillestånd och olyckor i samband med punktering längsmed väg. Samtidigt bidrar korrekt lufttryck till minskad bränsleförbrukning, lägre däckslitage och sänkt koldioxidutsläpp.
– Syftet från EU:s sida är framför allt att minska bränsleförbrukningen och sänka CO2-utsläppen, men lösningen har också ekonomiska vinningar, berättar Peter Norlin.
Sedan 2014 har nytillverkade bilar upp till 3,5 ton behövt rustas med TPMS. Från och med den 1 juli 2024 kommer samma krav att ställas på tyngre fordon och släp, undantaget entreprenadfordon, traktorer och militärfordon. Skillnaden blir att dessa system även kommer att behöva kunna mäta däcktemperatur.
– De nya TPMS-lagarna kommer att ställa krav på branschen. Tillverkare, serviceverkstäder och alla som kör den här typen av fordon kommer att behöva lära nytt. Massor av innovationer håller på att tas fram för att möta kraven och det kan göra att det blir klurigt att veta vilka lösningar som fungerar ihop.
Peter berättar att Scania och Volvo är två aktörer som håller på att utvärdera vilka system de ska ha på sina fordon. Vad de landar i och hur många system som serviceverkstäder kan komma att behöva lära sig återstår att se.
– Under det kommande året kommer branschen att behöva förbereda sig både tekniskt och praktiskt. Den som har rätt kunskap, sensorer och verktyg kommer att kunna ta marknadsandelar, säger Peter och fortsätter:
– Vi har faktiskt utvecklat en egen TPMS-lösning. Den är kompatibel med alla system, vilket bland annat underlättar vid punktering längsmed väg. Jourverkstaden tar bara med sig ett passande däck eller hjul ut till kunden och fäster en sensor runt fälgen med ett kardborreband. Programmeringen av sensorn sköts sedan enkelt med en handdator, som kan kopiera befintlig sensors ID till den nya sensorn. Det kommer säkerligen att dyka upp andra lösningar den närmsta tiden. Vi ser fram emot en lärorik och spännande höst.
Lyssna på avsnittet för att höra mer om omställningen och hur du kan förbereda dig inför juli 2024.