Innan kriget bröt ut hade Pirelli en stor andel av sin tillverkning av nordiska vinterdäck, samt en viss andel sommardäck, förlagd i Ryssland. Av den årliga produktionen på omkring 10-11 miljoner däck brukade cirka 3,5 miljoner exporteras till Norden. I Däckpodden berättar David Boman, vd för Pirelli och Däckia i Norden, om vårens extraordinära situation.
– I början av året trodde vi att 2022 skulle bli ett rätt normalt år. Vi reste runt och gjorde arbetsområdesmöten i Däckia med temat ”hur ska vi agera nu när restriktionerna släpper?”. Ukrainakriget vände allt upp och ner. Vi fick snabbt ställa om till enbart vinterdäcksproduktion vid fabriken i Ryssland för att få ut så många däck som möjligt. Det har varit otroligt komplext och logistikintensivt, säger han.
Kollegan Tommy Hultgren, försäljningschef för den nordiska eftermarknaden, berättar att det var svårt att ta in allt som hände och att förutspå vilka konsekvenser det skulle få.
– Frågorna var oändligt många och nya saker dök upp varje dag. Vår uppgift som producent blev att förmedla förändringar till återförsäljarnätet. Kommunikationen där har varit otroligt viktig och vi är väldigt tacksamma att vi har det nätverk vi har, säger han.
Trots att våren blev allt annat än de hade räknat med kan de i efterhand konstatera att det mesta har gått förhållandevis väl. Produktionen av dubbdäck är flyttad till en fabrik i Rumänien, lagerkapacitetshindren gick att ta sig över och förhoppningarna lever om att höstsäsongen ska rulla på hyfsat smidigt. Detta dels tack vare den tacksamma tajmingen av en ny nordisk vinterprodukt, friktionsdäcket Ice Zero Asimmetrico.
– Vi har utvecklat det här däcket under en tid och med några snabba anpassningar i slutskedet av industrialiseringen har vi faktiskt precis fått in de första leveranserna. Det blir den perfekta ersättningen till Ice Zero FR, säger Tommy.
Med omställningarna som branschen har ställts inför och kommer fortsätta att stå inför fram till 2024 ser de hoppfullt på att Pirelli och andra däckproducenter tillsammans ska kunna göra ett omtag.
– Låt oss tänka på den här tiden som ett åskoväder som har rensat luften och att en ny standard nu behöver implementeras. Vi har fått en knuff som har tvingat oss att rita om kartan och med all kunskap vi sitter på tror vi att det kommer att bli riktigt bra, avslutar Tommy.
I poddavsnittet ”Året som ritade om kartan” får vi följa händelseutvecklingen sedan februari och höra om allt från strategier till framtidsprognoser. Vilka har varit de största utmaningarna under året, hur påverkas däckpriset av utvecklingen och hur ska man som konsument tänka om det däck man har tänkt sig inte finns på hyllan? Svaren hittar du HÄR.