Avsnittet "Hållbara däck för lantbruket" gästas av Martin Terning och Simon Hemberg på Continental.
"Jag brukar ofta säga att man ska köra med lägre lufttryck än man tror", säger Martin Terning i podden.
Continental om hållbara däck för lantbruket
Utbildning
22 november 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Jonna Jansson
Hur däck används i jordbruk har stor betydelse för verksamhetens totalekonomi, men också för hur utfallet av skörden blir. I ett nytt avsnitt av Däckpodden får vi möta Martin Terning och Simon Hemberg på Continental, som berättar om hur lantbrukare kan öka sin lönsamhet genom att se över sin däckanvändning.
För att lyckas som lantbrukare idag behöver man vara specialist på det man gör. En av Sveriges kanske mest kunniga personer inom lantbruksdäck är Martin Terning. Han jobbar som ansvarig för däcksegmentet på Continental och driver även ett jordbruk på sidan om.
– Jag har alltid haft ett stort intresse för traktordäck. Många vet inte hur stor betydelse de faktiskt har för skörden och omkostnaderna. Jag möter ofta lantbrukare som lägger stor vikt vid däckkostnader men slarvar med lufttrycket. Det är anmärkningsvärt med tanke på vilka besparingar som kan göras, säger han.
En jordbrukare vars traktor har 300 hästkrafter har en genomsnittlig förbrukning på 40 liter bränsle i timmen. Det innebär att den totala bränslekostnaden under däckens livslängd ligger på cirka 3,2 miljoner kronor. Genom att ha rätt lufttryck i traktordäcken går det att spara 10-20 procent av den förbrukningen, vilket motsvarar mellan 320 000 och 640 000 kronor på de 5 000 timmarna.
– Jag brukar ofta säga att man ska köra med lägre lufttryck än man tror. Med rätt lufttryck får däcket större anläggningsyta mot marken, med fler klackar som drar. Det i sin tur gör att mängden bränsle som behövs minskar, säger Martin.
2004 valde Continental att sälja av affärsområdet lantbruksdäck för att finansiera förvärvet av Simens/VDO. 2017 var de tillbaka, med siktet inställt på att bli världens tredje största däcktillverkare.
– Folk brukar fråga om vi säljer samma lantbruksdäck som tidigare och om det har hänt något sedan sist, och ja det har det. Vi har nya däck med ny teknik som tillverkas i Europa nära våra hemmamarknader, berättar Martins kollega Simon Hemberg, försäljningschef av tunga däck med ett övergripande ansvar för industri-, entreprenad- och lantbruksdäck.
I avsnittet ”Hållbara däck för lantbruket” berättar Martin och Simon mer om vilka däck som passar bäst för körning med lågt lufttryck, om hur körning på mjukt underlag skiljer sig från annan körning och om varför markpackning är ett av västvärldens största hot mot bördighet. Lyssna när du vill i din podcast-app eller direkt genom att klicka HÄR.