Utbildningen om elfordon riktar sig till dig som utför arbeten som MRF kallar ”allmän hantering runt elfordon”. Dit hör arbeten som innefattar däckbyte, byte av glasruta, strålkastare, AC-service, byte av luftfilter, oljebyte och andra servicearbeten.
– Vi såg ett behov av att höja kompetensen kring elfordon och därmed erbjuda utbildningar till branschen som är kopplade till branschstandarden för säker hantering av elfordon, säger Henrik Idermark.
Utbildningen finns i två versioner, ”Informerad person” som riktar sig till personal som vistas i lokaler där högvoltsarbete utförs och ”Instruerad tekniker” som är till för den som arbetar med allmän hantering av elfordon, exempelvis enklare servicearbeten och däckskifte.
– Vi har valt att fokusera på de första nivåerna i branschstandarden och att göra dessa utbildningar riktigt bra och lättförståeliga. Det är viktigt att känna till riskerna med elfordon för att säkert kunna vistas i verkstaden och utföra arbetsuppgifter på ett säkert sätt.
– Först och främst är det viktig att känna till att branschstandarden är en rekommendation, men det är också viktigt att utbilda och arbeta bort de risker som finns inom verksamheten. Elfordon är generellt inte farliga men det är exempelvis viktigt att följa tillverkarens anvisning avseende lyftpunkter för att inte skada batteriet.
Finns det några särskilda risker kring arbetet med elbilar om man jämför med bilar med förbränningsmotor?
– Det finns många risker beroende på vilken typ av arbete som ska utföras. Men den mest uppenbara för däckbranschen måste ändå vara att lyfta bilen på rätt sätt.
Vad tycker ni om att det inte finns några krav på utbildning när man ska arbeta med elbilar?
– Som arbetsgivare har man ett ansvar och den som arbetar med elektriska risker behöver kunskap om hur dessa ska undvikas genom att vidta rätt säkerhetsåtgärder. När man arbetar med elbilar är det viktigt att ha rätt utbildning och säkerhetstänk samt att arbeta fackmässigt enligt tillverkarens anvisning.
Finns det skillnader i hur man byter däck på elbilar respektive bilar med förbränningsmotor?
– Detta är en fråga för respektive tillverkare, men visst kan det finnas skillnader. Generellt väger elbilar mer och därmed kan det krävas ett högre belastningsindex, men tunga fordon är inget nytt för däckbranschen.
Vad ska man tänka på innan man införskaffar sig en elbil?
– Trafikverket har med hjälp av MRF och Mobility Sweden tagit fram en webbutbildning om elbilar som ger bra information om vad man ska tänka på inför ett elbilsköp. HÄR hittar du den.