På Härnösands trafikövningsplats, även känd som Halkbanan, lär sig körskoleelever att förebygga risker i trafiken och att planera sin körning efter olika förutsättningar. Utbildarna målar upp olika trafiksituationer som eleverna sedan får diskutera och testa på. Till skillnad från hur utbildningen var förr så ligger fokus på att göra korrekta avvägningar för att inte försätta sig i riskfyllda moment, istället för på hur man tar sig ur sådana situationer.
– På 80- och 90-talet lärde sig eleverna bland annat hur man häver sladd. Det gjorde att vissa fick en övertro på att de kunde ta sig ur sådana situationer. Ingen bra idé visade det sig, säger Jonny Israelsson, utbildare.
När Däcksnack är på plats en slaskig februaridag så får de följa ett utbildningstillfälle av Riskutbildning 2 med deltagarna Kristin Larsson, Magnus Svelander, Oliver Nordin och Alfred Morlin från City Trafikskola i Sundsvall. Oliver och Alfred har några års tidigare trafikvana från att ha kört A-traktor, men att vara ute och känna in väglaget i högre hastigheter är nytt för alla deltagarna. Efter en kortare introduktion ger de sig ut i bilarna för att känna in halkan. Körskollärare Andreas Nääs guidar via walkietalkie.
– Nu kan ni testa att väja vid den gula markeringen. Tänk att den är ett övergångsställe och att det kommer en lastbil i andra filen. Ni får själva känna in vilken hastighet ni bör köra med, instruerar han.
Under introduktionen har de pratat mycket om framförhållning, att titta långt fram och att förebygga farliga situationer.
– Vi vill att eleverna ska känna att allt ansvar ligger på dem själva som förare. Det är alltid den som kör som ansvarar för att korrekt bedöma varje trafiksituation, säger Andreas Nääs.
När övningen är klar samlas eleverna och Andreas för att diskutera vad de har lärt sig.
– Fem kilometer i timmen gjorde stor skillnad! Jag lyckades väja i 50, men 55 var på gränsen, säger Alfred Morlin.
När Andreas sedan frågar eleverna vad de har kört med för däck så är det ingen som riktigt vet. Dubbfria vinterdäck blir den gemensamma gissningen.
– Det stämmer, säger Andreas. Och det kan vara bra att ta för vana att kolla det innan man kör en ny bil. Att ha koll på utrustningen är också förarens ansvar.
Körskoleelevernas lärdomar
När dagen börjar lida mot sitt slut tar Däcksnack eleverna åt sidan för att summera deras lärdomar. Magnus Svelander berättar att han har fått mer respekt för väglaget och insett att han kanske inte kan trycka på lika mycket som han föreställde sig innan dagen.
– Jag har fått bättre förståelse för var gränserna går, säger han.
– Det känner jag också, instämmer Oliver Nordin. Att känna på halka på det här sättet är lite annat än vad man är van vid. Sedan tycker jag inte att däcken är den viktigaste delen på en bil. Jag anpassar min körning utefter de däck jag har.
Tror ni att man kör annorlunda om man har nya däck jämfört med om man har kört på dem i några år?
– Det hade jag gjort. Man vet ju att de slits, säger Magnus Svelander.
– Det är väl så man borde tänka, men risken finns nog att man tänker att man har nya däck lite för länge, säger Kristin Larsson.
– Jag tror allmänt att man anpassar sin körning efter däcken hela tiden. Man känner ju efter när man kör och börjar man att glida minsta lilla längre så kommer man att anpassa sig efter det allteftersom, säger Alfred Morlin.
På frågan om vad som kommer att vara viktigast för eleverna när de köper sina första däck svarar alla: priset. Körningen planerar de att anpassa därefter för att garantera att de tar sig fram säkert.
– Nya förare prioriterar oftast priset, men de behöver också få veta att de ska köpa däck utefter sina behov, säger Andreas Nääs. Som däckförsäljare tycker jag att man alltid ska prata med kunderna om hur de ska använda däcken. Jag personligen tycker att däck är något som är värt att lägga pengar på. Det är en viktig säkerhetsinvestering. I utbildningen pratar vi inte så mycket utrustning generellt. Vi nämner ABS, däck och liknande system, men fokus ligger på förarnas förmåga att förebygga farliga situationer. Man ska inte behöva använda dyr utrustning för att ta sig fram säkert.
Generell övertro på bra utrustning
Utbildarna Jonny Israelsson och Jonas Norrbom på Trafikövningsplatsen i Härnösand håller med om det sistnämnda som Andreas säger. Det ska inte behöva vara dyrt att ta sig fram säkert.
– Vi kör med våra däck tills de är helt slut. Det finns en generell övertro på att bra däck och säkerhetssystem gör att man klarar allt. Vi gillar inte att många förare förlitar sig på sådant och överskattar sin förmåga. Har man förmågan att korrekt bedöma sina förutsättningar och förebygga farliga trafiksituationer så kan man köra med i stort sett vilken laglig utrustning som helst, säger de och fortsätter:
– Med det sagt är det viktigt att man skapar sig en grundförståelse för däckens betydelse för väggreppet och att man tar för vana att kontrollera skicket på däcken med jämna mellanrum.