Michelin om hållbara däck i en cirkulär ekonomi
Utbildning
01 september 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Ebba Strömsten
I vintras gick Michelin ut med en målsättning om att göra sina däck 100 procent hållbara år 2050. I Däckpoddens andra avsnitt berättar deras nordiska vd och affärsutvecklingschef Peyman Sabet om företagets satsningar och om vad branschen och dess kunder kan göra för att vara med på resan mot en grönare morgondag.
Hållbarhet är ett ord som så gott som alla företag vill förknippas med. Höga krav på beständighet ställs av såväl konsumenter som anställda, företagsledare och aktieägare. Michelin har i flera mätningar rankats som ett av de mest transparenta företagen på området, något som enligt Peyman Sabet beror på att de lägger stor vikt vid att redovisa sina initiativ.
– Vi jobbar med delmål och har många initiativ inom hållbarhet som visar att vi är på väg mot vårt mål, att bli 100 procent hållbara till år 2050. Tanken på att vi ska göra ett hundraårigt företag med egen industri till en helt hållbar organisation är otroligt kittlande. Det är en dröm som får min mage att fyllas med fjärilar, säger han.
Han berättar att hållbarhet har gått från en säljfördel till ett måste. Enligt hans egen definition handlar det främst om att hitta en balans där företag kan utveckla samhället och ta fram tjänster och produkter, samtidigt som de tar hand om människorna och miljön och tjänar pengar som bolag.
– När det gäller företag måste allt gå ihop i en ekonomi. Kan vi inte tjäna pengar på hållbarhet är det svårt att investera i det, så länge man inte sysslar med välgörenhet, säger Peyman Sabet.
Michelin använder hållbarhet till att skapa nya affärsområden och intäktsmöjligheter för bolaget. Några av dessa områden finns inom 3D-metallprinting, materialåtervinning, vätgas/bränsleceller, medicinsk forskning och fleet management.
– Bolaget har en vision om att 20–30 procent av omsättningen ska komma från andra affärsområden än däck år 2030, även om däcket givetvis fortsatt kommer att vara vår kärnverksamhet. Genom att arbeta med flera olika områden hoppas vi kunna maximera effekten av vårt hållbarhetsarbete, säger Peyman Sabet.
I Däckpodden berättar Peyman mer om Michelins initiativ och om den hållbarhetsresa som branschen står inför. Bland annat tar han upp hur Michelin ska kunna använda omkring 4 miljarder petflaskor årligen i sin däcktillverkning. Detta och mycket mer finns att höra i Däckpoddens andra avsnitt: ”Michelin om hållbara däck i en cirkulär ekonomi”. Du hittar det där poddar finns, från och med den 2 september.